جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
هیجانی فوتبالی زیرپوست اختتامیه شعر فجر

مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در حالی پایان یافت که منتخبان آن با شاخه رزی قرمز دست در دست همسران تقدیر شدند و جوایز میلیونی خود را گرفتند.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ خانمی مشغول مشغول خواندن متنی کهن آمیخته به واژگان ترکی و فارسی برای یکی از مهمان ردیف یک سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از آنچه بین این دو رد و بدل شد، مشخص شد که یکی کارمند سینمایی وزراتخانه و دیگری رایزن فرهنگی سفارت ترکیه در ایران است. این گفت‌وگو دقایقی پیش از آغاز اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صورت گرفت. در سالن عده‌ای مشغول گپ زدن بودند و برخی با گل‌های رز قرمز در دست‌شان مشخص شد که جزو برگزیدگان یا شایسته تقدیر جشنواره بودند.

نکته جالب همراهی منتخبان به اتفاق همسران بود. ساعت ۱۷:۵۰ عصر یازده بهمن ۱۴۰۲ نیمی از سالن سینمایی وزارتخانه پر شده که علیرضا قزوه، دبیر جشنواره شعر فجر با صورتی بشاش وارد سالن و به ردیف نخست راهنمایی شد. با ورود او نگاه‌ها به سمت ردیف نخست رفت که مهمانان خارجی از مصر، هند، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه نشسته بودند و با ورود قزوه گل از گلشان شکفت. عکاس‌ها که تک و توک در سالن در حال پرسه زدن بودند برخی از این قاب‌های خاص را شکار کردند.

در ابتدا بالکن سالن خالی بود و هنوز تا صندلی‌های خالی پر شوند، زمان باقی بود. بچه‌های پشت صحنه در حال راه انداختن تدابیری بودند که توانستند در یک برنامه کاملاً ادبی لحظه‌های ورزشی آن هم از نوع فوتبالی ایجاد کنند! در میان لحظات مختلفی که در سالن رقم خورد یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با همراهی جمعی آرام آرام در ردیف نخست جایگیر شد و با لبخند خاص خودش با مهمانان خوش و بش کرد و این ورود حاکی از آن بود که تا لحظاتی دیگری برنامه آغاز می‌شود.

کم کم سکو (سن) آماده شد تا مجری برنامه را آغاز کند. همه گوشی‌ها را کنار گذاشتند و متوجه صحنه شدند که نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا اعلام حضور کرد. با این انتخاب مجری باید لحظات شاعرانه رقم بخورد و شاید این انتخاب مجری بیربط به حضور قزوه در جشنواره هیجدهم داشت. برنامه با قرائت قرآن و پس از آن سرود ملی رسمی شد. در نیم ساعت اول نجم‌الدین شریعتی هنوز به صورت تمام و کمال روشن نشده اما از تشویق‌های اعضای حاضر در سالن ناراضی بود. اولین بخش معرفی برگزیدگان جشنواره که آغاز شد سالن به وجد آمد به ویژه که مجری اعلام کرد برگزیدگان به همراه همسر برای گرفتن جایزه بیایند! لبخند خاصی روی لب اغلب بانوان حاضر در سالن پدیدار شد و تشویق‌ها جان و تاب بیشتری گرفت.

هیجانی فوتبالی زیرپوست اختتامیه شعر فجر

بخشی از برنامه طی شد و حالا سالن پر شد و حتی برخی سرپا ماندند و مجری از آنها برای این وضعیت عذرخواهی کرد. ضمن اینکه نجم‌الدین شریعتی اهل شعر یک چشمش به برنامه و یک چشم دیگرش در پی نتیجه بازی فوتبال ایران و سوریه بود و این حال خود را پنهان نکرد و با پرسیدن نتیجه بازی آن را آشکار کرد و شوری فوتبالی به مراسم جشنواره داد. در کنار شور فوتبالی مجری و جمع حاضر کلییپی از محفل شعر در محضر رهبری پخش شد که بیشتر جنبه نوستالژیک داشت از جمله دیدن چهره بسیار جوان عبدالجبار کاکایی و زکریا اخلاقی جالب بود چنان که به ظاهر مجری قدری شور فوتبال را کنار گذاشت و با ذوق از دیدن فیلم شعرخوانی حجت‌الاسلام اخلاقی در جوانی، صدای او را هنوز جوان جوان دانست و سراغ بخشی از مراسم رفت که تکریم و تجلیل حجت‌الاسلام اخلاقی شاعر یزدی بود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طراوات شعر او را بسان شعر سهراب ارزیابی کرد.

از علیرضا طبایی، ترانه‌سرای معروف به عنوان شایسته تقدیر در بخش اهدای جوایز شعر محاوره تقدیر شد و او با ماسکی بر صورت آرام آرام به روی سن رفت و وزیر کمک کرد تا او جایزه و لوحش را گرفت و صحنه‌ای به یاد ماندنی ثبت شد. د بخش پایانی جشنواره که حالا با شور فوتبال بیشتر از پیش آمیخته شد، در حالی جوایز اهدا شد که صحنه گل ایران به سوریه بر پرده نقش بست و مجری برنامه و حاضران در سالن شعر و فوتبال را درهم آمیخت با فریادهای شوق‌انگیزی که از سالن بلند شد به همراه جیغ بعضی کودکانی که در برنامه بودند. وزیر هم با لبخند خاص خودش از گل ایران ابراز شادی کرد. نجم‌الدین شریعتی با شوری که برپا کرد، به نظر رسید که تازه گرم گرم اجرا شد و با حس و حالی مضاعف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دعوت به سخنرانی کرد.


هیجانی فوتبالی زیرپوست اختتامیه شعر فجر

حالا جمعی از مسئولان از جمله محمدمهدی اسماعیلی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن آمد برای دادن بعضی جوایز و بیان سخنرانی خود که با نکاتی همراه بود از جمله افزودن شعر بلوچی و عربی در نوزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با یادی از سفر به تاجیکستان و دیدار گلرخسار صفی‌آوا مرزهای فرهنگی را یادآور شد. با پایان سخنرانی وزیر مراسم به آخرین دقایق خود رسید که خانمی از میان جمعیت به سمت مجری رفت و درخواست کرد همسر روشندلش شعری بخواند که نجم‌الدین شریعتی استقبال کرد و زن به داخل جمعیت برگشت و دست همسر بلند قدش را گرفت و به سمت سن راهنمایی کرد و او شعری کوتاه خواند و دوباره تریبون را به مجری داد. حالا جمعیت نیم‌خیز شد که برود اما مجری با یادآوری شگفتانه در پایان مراسم همه را به نشستن فراخواند. پرده بالا رفت و شگفتانه رونمایی شد، گروه موزیکی که شروع به هنرنمایی کرد تا در کنار جوی آمیخته به شعر و هیجان فوتبال آخرین لحظات اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر را رقم بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها