پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
لزوم پرهیز از انجام پژوهش‌های غیر هدف‌دار و تکراری

قم – یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه سیره علمای گذشته برای ما درس است، گفت: از پژوهش‌های غیر هدف‌دار و تکراری پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه که ظهر پنجشنبه در سالن همایش‌های مدرسه دارلشفاء قم برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم به قلم قسم می‌خورد و این نشان از اهمیت قلم دارد. خداوند با بی‌سوادی و جهالت مخالف است.

وی افزود: تا کنون برای بشر ۱۷ تمدن ثبت شده و آنچه که توانسته این تمدن‌ها را ثبت کند، استفاده از ظرفیت قلم و نوشتن است و اگر قلم نبود، تمدن‌ها به جوامع دیگر نمی‌رسیدند.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: در حدیثی از ائمه معصومان (ع) وجود دارد که صدای قلم نزد خداوند دارای ارزش است. کسانی که در راه خدا با قلم جهاد می‌کنند، نزد خداوند جایگاه رفیعی دارند.

این مرجع تقلید وارد شدن اسرائیلیات را حاصل به‌دست نگرفتن قلم برشمرد و بیان کرد: مسئله ننوشتن احادیث نبوی و منع نقل و کتابت احادیث به مدت طولانی بود که سبب وارد شدن احادیث غیر صحیح و اسرائیلیات به روایات شد.

وی افزود: سیره علمای گذشته برای ما درس است تا از پژوهش‌های غیر هدف‌دار و تکراری پرهیز شود و باید ملزومات رسیدن به این نتایج در حوزه‌های علمیه فراهم شود.

کتاب سال حوزه‌های علمیه اتفاق بسیار مهمی است

همچنین در ادامه مراسم آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جمع‌بندی دقیق از حقایق انقلاب اسلامی است و رهبر انقلاب در این بیانیه، انقلاب اسلامی را آغازی از صفر دانستند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی برآمده از متن مردم و رهبری بود و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید انقلاب اسلامی برای ماست. این رهبری امام و تبعیت مردم از فرمان امام خمینی (ره) بود که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

اعرافی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: ادامه راه انقلاب اسلامی بر دوش اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه است تا نیازهای آینده نظام اسلامی را با روش‌های مناسب برطرف کنند.

وی افزود: کتاب سال حوزه‌های علمیه اتفاق بسیار مهمی است و الحمدالله در امسال شاهد رشد قابل توجه در پژوهش‌ها و آثار هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: نیاز پژوهشی جامعه امروز بیش از مقدار پژوهش‌هایی است که در حوزه‌های علمیه تحقق پیدا می‌کند و باید علاوه بر افزایش پژوهش‌ها، پیوست پژوهش‌ها به تبلیغ و معطوف به نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها