یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
قصه و شعر موجب خودساختگی کودکان و نوجوانان می‌شود

خوزستان - نویسنده کودک و نوجوان گفت: علاقه به قصه و شعر موجب خودساختگی و بالا رفتن بار علمی کودکان و نوجوانان می‌شود و آنان را در طی کردن مسیر درست زندگی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، خاتون حسنی در نشست اول «مهربان‌تر از خورشید بخشنده‌تر از باران» پیش از ظهر یکشنبه در جمع دانش‌آموزان مدرسه پسرانه نوید صالحین اهواز با اشاره به اینکه کودک و نوجوان یک رده سنی حساس و نیازمند حمایت، تشویق وخلاقیت است، اظهارکرد: نویسنده از یک اتفاق ساده نمی‌گذرد بلکه صدای طبیعت، جامعه و خانواده می‌تواند بهترین سوژه برای شعرسرایی قرار گیرد.

حسنی افزود: در زمینه شعر، علاقه و خلاقیت قدم مهمی است و به نویسنده کمک می‌کند تا بر احساس و ادراک مخاطب اثرات مثبتی برجای بگذارد.

وی با توضیح اینکه شعر کودک و نوجوان با موسیقی و محتوای مفید، جذابیت خاصی برای مخاطب دارد، اظهار کرد: کودک از شعر با موسیقی و محتوای جذاب لذت بیشتری می‌برد.

وی با بیان اینکه از ۱۳ سالگی شعر گفتن را شروع کرد، گفت: از کودکی شعرها و داستان‌ها را کاملاً حفظ می‌کردم؛ زیرا گام اساسی برای شاعر شدن حفظ اشعار و نزدیک شدن به کتاب و داستان است.

شاعر کتاب «مادرم پروانه است» با تأکید به دانش آموزان عنوان کرد: از فضای مجازی دور شوید و به سمت کتاب و کتاب خوانی روی آورید چون شما کودکان، آینده‌سازان این ملت هستید و از علاقه خود در مسیر صحیح و درست زندگی استفاده کنید.

نویسنده کتاب قطار صورتی ادامه داد: در هر زمینه که علاقه دارید فعالیت کنید و با عضو شدن در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همراهی و آموزش مربیان، تلاش کنید در شعرسرایی از تقویت شعر بهره‌مند شوید.

این شاعر قزوینی بیان کرد: مطالعه داستان وشعر مهم‌ترین گام برای خودساختگی است و موجب بالا رفتن بار علمی و طی کردن مسیر درست در زندگی می‌شود.

حسنی ادامه داد: استعداد خود را در زمینه شعر بگذارید تا از این طریق بتوانید به ذهنی ساخته و خلاق برسید.

وی همچنین در نشست دوم عصر یکشنبه در کتابخانه شهید باهنر در میان اعضای کتابخانه ودانش‌آموزان گفت: ضروری است دانش‌آموزان در هر رده سنی به شعرسرایی تشویق شوند.

نویسنده کتاب «ماه میگه دالی موشه!» درخصوص تفاوت داستان وشعر بیان کرد: داستان طولانی‌تر از شعر است اما شعر دارای قافیه، مصرع و وزن است که با زبان غیرمستقیم مقصود و منظور را به مخاطب می‌رساند و در هر مصرعی فعل، فاعل، ریتم و آهنگ مخصوصی احساس می‌شود.

قصه و شعر موجب خودساختگی کودکان و نوجوانان می‌شود

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید هر شعری را که می‌خوانند در دفتر یادداشتی جداگانه بنویسند، تصریح کرد: شعر در دوران خردسالی و پیش از دبستان با زبان محاوره سروده می‌شود و پس از آن شاعر باید با زبان معیار برای کودکان‌شعر بسراید.

وی گفت: طبیعت می‌تواند بهترین الهام بخش شعرسرایی محسوب شود.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به مضمون شعر کتاب قطار صورتی عنوان کرد: مضمون و محتوای کتاب قطار صورتی به طب سنتی می‌پردازد و شیوه غذا خوردن صحیح را به کودک و نوجوان آموزش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها