چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
از حضور بازنشستگان برای خاطره‌گویی استفاده می‌کنیم

مسئول کتابخانه شهدای نیروی زمینی ارتش از فعالیت‌های ویژه این کتابخانه به بازنشستگان خبر داد و گفت: عضویت این گروه از افراد در کتابخانه رایگان است و از حضور آنان برای خاطره‌گویی استفاده می‌کنیم.

کبری عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های کتابخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی برای بازنشستگان اظهار کرد: ثبت‌نام بازنشستگان در کتابخانه شهدای نیروری زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرک مسکونی نظامی لویزان رایگان است. کتابخانه به مناسبت‌های مختلف از حضور بازنشستگان استفاده می‌کند. برنامه‌های خاطره‌گویی و یادگرفتن از تجربیات این بزرگان ازجمله برنامه‌هایی است که در کتابخانه برگزار می‌شود. همچنین جلسات نقد و بررسی کتاب یکی از جلساتی است که از طرف بازنشستگان مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ همچنین مجلات مرتبط با بازنشستگان در بخش نشریات کتابخانه تهیه شده و امکان استفاده این گروه از این منابع و به امانت بردن این نشریات برای این گروه از مخاطبان کتابخانه نیز فراهم شده است.

وی اظهار کرد: این کتابخانه بخشی دارد که کتاب‌های درسی بچه‌ها در همه پایه‌ها نگهداری می‌شود. مثلاً اگر کسی کتابش گم شد یا به هر دلیلی کتابش در دسترسش نباشد، می‌تواند از این کتاب‌ها استفاده کند. در این کتابخانه دوره‌ها و کارگاه‌های پرورش خلاقیت برگزار می‌شود. همچنین در این کتابخانه با همکاری مدرسه داخل شهرک کلاس‌های علمی با محوریت خواندن کتاب‌های علمی برای دانش‌آموزان با مشارکت معلم علوم مدرسه برگزار می‌شود. این دوره‌ها موجب شده دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی موفق‌تر باشند.

مسئول کتابخانه شهدای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های شاخص دیگر این کتابخانه عنوان کرد: در این کتابخانه کارگاه‌های «من بلدم بخوانم» که مختص کلاس اولی‌هاست برگزار می‌شود. این کتابخانه از بهمن‌ماه شروع می‌شود، کتابداران این کتابخانه با هماهنگی مدرسه اواخر بهمن‌ماه به کلاس درس بچه‌ها در مدرسه مراجعه می‌کنند و با قصه و داستان خواندن، بچه‌ها را به حضور در کلاس‌های «من بلدم بخوانم» دعوت می‌کنند. این کلاس‌ها در ۱۲ جلسه برگزار می‌شود. بچه‌ها در هر جلسه کتاب می‌خوانند، قصه گوش می‌دهند، و از چیزی که یاد گرفتند، نقاشی می‌کنند یا درباره آن چیزی می‌نویسند؛ در پایان کلاس‌ها نوشته‌های بچه‌ها به وسیله خودشان کتاب می‌شود و در واقع آن‌ها نویسنده نخستین کتاب زندگی خودشان می‌شوند. کتابخانه شهدای زمینی ارتش یک بخش کودک قوی و پُرمخاطب و البته پُرکتابی دارد. این بخش از کتابخانه مورد استقبال بچه‌هاست و در طول سال تحصیلی بچه‌ها کارهای گروهی مربوط به مدرسه را اینجا انجام می‌دهند وکتابداران در راهنمایی و پاسخ به سوالاتشان بسیار تلاش می‌کنند.

کتابخانه‌ای با ۲هزار و۹۴۳ نفر عضو و ۲۳ هزار و ۷۱۴ نسخه کتاب

عظیمی درباره مشخصات و تعداد منابع کتابخانه عمومی شهدای نیروی زمینی عنوان کرد: کتابخانه شهدای نیروی زمینی سال ۸۵ در لویزان یک (شهرک مسکونی نظامی) انتهای خیابان هنگام تاسیس شده است. زمین این کتابخانه از طرف سازمان عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است. این کتابخانه درحال حاضر یک کتابخانه عمومی نهادی و قابل استفاده عموم جامعه است. این کتابخانه داخل شهرک قرار دارد و عزیزانی که امکان حضور در کتابخانه را ندارند می‌توانند کتاب درخواستی خود را سفارش بدهند و کتابخانه آن منبع را در منزل برای کاربران ارسال می‌کند. این کتابخانه ۲۳ هزار و ۷۱۴ نسخه کتاب و ۲ هزار و ۹۴۳ نفر عضو دارد که از این آمار ؛۸۵۰ نفر عضو فعال هستند. کتاب های کتابخانه از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خرید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و کتاب‌های اهدایی اعضا تامین می‌شود. به روز رسانی کتاب در این کتابخانه به صورت مداوم صورت می‌گیرد؛ به عنوان مثال همین دو روز پیش نهاد کتابخانه‌ها برای کتابخانه منبع ارسال کرد. همچنین از میان کتاب‌های موجود اهدایی موسسه قلم چی تعدادی منبع انتخاب شده و منتظر ارسال این منابع نیز هستیم.

همکاری نزدیک کتابخانه با ارتش جمهوری اسلامی

مسئول کتابخانه شهدای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می شود اما قطعاً همکاری‌های نزدیک و صمیمانه‌ای با سازمان عقیدتی سیاسی ارتش دارد و کارکنان ارتش می‌توانند به صورت نیم بها عضو کتابخانه شهدای زمینی ارتش شوند.عنوان کرد: این کتابخانه با توجه به اینکه زیر مجموعه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ همکاری‌های نزدیکی با این نهاد دارد. برپایی جلسات و کارگاه‌هایی حول محور خانواده در کتابخانه با همکاری ارتش، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی مشترک، و مسابقات کتابخوانی از جمله فعالیت‌های مشترک کتابخانه با ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: کتابخانه نیروی زمینی ارتش به صورت مستمر از کتابخانه‌های مستقر در پادگان بازدید می‌کند و تبادل امور کتابخانه ای و آموزش کتابداران ارتش درطول سال اجرا می‌شود. همچنین اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری کارگاه های مادر و کودک، برگزاری مراسم های مناسبتی مثل ایام ولادت یا شهادت ائمه (ع) با رویکردی نو، گفتمان کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب با کتب موجود کتابخانه به مناسبت‌های ملی و مذهبی، برگزاری محفل ادبی آهوانه با دبیری نصیبا مرادی با محوریت شعر، آئین برگزاری جلسات هفتگی محفل قرآن، برگزاری کلاس‌های داستان نویسی، برگزاری کلاس‌های قصه گوی، برگزاری کلاس خوشنویسی، برگزاری ماهیانه جمع‌خوانی کتاب و برگزاری کارگاه های اختصاصی «من بلدم بخوانم» ویژه کلاس اولی‌ها ازجمله برنامه‌های ویژه این کتابخانه است؛ همچنین اعضای این کتابخانه هرساله در جشنواره‌هایی مانند جشنواره داوری «هُدهُدسفید» و جشنواره رضوی شرکت می‌کنند.

جراح مغز و اعصابی که از کودکی عضو کتابخانه بوده است

عظیمی با بیان اینکه در بین اعضا کتابخانه نیروی زمینی ارتش اعضای شاخصی مانند نویسنده و شاعر داریم، گفت: محبوبه غفاری، نرگس کارگرزاده، نویسنده، دکتر محرابی که از کودکی عضو کتابخانه ما بودند و در حال حاضر جراحی مغز و اعصاب می‌خوانند. ازجمله اعضای شاخص کتابخانه هستند؛ همچنین از میان اعضایی که هرسال از سالن مطالعه کتابخانه برای خواندن دروس کنکور استفاده می‌کنند، اعضایی هستند که در رشته‌های برتر دانشگاهی قبول می‌شوند.

کتابخانه‌ای که آمار اهدایی بالایی دارد

این کتابدار درباره آمار اهدای کتاب به کتابخانه شهدای زمینی ارتش اظهار کرد: این کتابخانه هر روز از اعضا خود کتاب‌هایی را به‌صورت اهدا دریافت می‌کند. این کتاب‌ها جمع‌آوری و بررسی می‌شوند؛ آن‌هایی که برای کتابخانه نیاز است با نظارت واحد منابع در کتابخانه ثبت و بقیه منابع غیرضروری به مرکز مبادله ارسال می‌شود. این کتابخانه ماهیانه حدود ۱۰۰ نسخه اهدایی و سالیانه حدوداً ۱۵۰۰ نسخه کتاب اهدایی دارد. اخیراً نیز مریم رجبی و قاسم صالحی کتابخانه شخصی خودشان را به این مرکز اهدا کردند. خانم رجبی، خانه‌دار هستند و حدود هزار جلد کتاب که اکثر آن‌ها دینی بودند را به کتابخانه اهدا کردند. آقای صالحی نیز دبیر آموزش و پروش و استاد زبان انگلیسی هستند و کتاب‌های دانشگاهی و ادبی خود را که حدود ۶۸۰ نسخه بود، به کتابخانه اهدا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها