سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
مسئله کتابخوانی با اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی برطرف می‌شود

لرستان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: معتقدیم راه حل مسئله کتابخوانی در کشور اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، مهدی رمضانی روز سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاخری نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در جوار مصلی شهر قرار دارد گفت: این همجواری رابطه پایداری بین مساجد و کتابخانه‌ها به‌وجود آورده و مسجدمحوری در حوزه کتابخوانی که مورد تاکید رئیس جمهوری نیز است را تحقق بخشیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه شبکه کتابخانه‌ای در ایران پیشرو است، افزود: در منطقه غرب آسیا رتبه اول، در آسیا جزء ۵ کشور اول و در دنیا جزء ۲۰ کشور نخست در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌ها جز معدود دستگاه‌هایی است که به تعریف خدمات جدید پرداخته است، افزود: خدمات جدید در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه شده است و ارائه خدمات و دسترسی عموم، مدنظر کتابخانه‌ها است که باید بر این اساس تلاش کنیم.

رمضانی با اشاره به حرکت نهاد کتابخانه‌ها به عدم مرکزگرایی گفت: توجه به روستاها، جامعه عشایر مورد توجه دولت و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و موظف هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی به تقویت کتابخانه‌های مساجد و مدارس اشاره کرد و گفت: برقراری زنگ کتابخوانی و ایجاد تعامل پایدار بین مدرسه و کتابخانه در دستور کار قرار دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه حل مسئله کتابخوانی در کشور را اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: تمرکز برای حل این موضوع باید روی کودک و نوجوان باشد و در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

رمضانی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر کتاب و کتابخوانی تاکید دارند، اما تا رسیدن به نقطه تمدن کتابخوانی مدنظر رهبری فاصله داریم؛ اما وضع وخیم نیست و جزو ۲۰ کشور برتر جهان هستیم.

مسئله کتابخوانی با اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی برطرف می‌شود

انقلاب ما انقلاب فرهنگی و دینی است

در این دیدار حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی و دینی است و نمود آن در کتاب و خواندن است‌، عنوان کرد: خداوند در اولین سوره‌ای که پیامبر (ص) نازل شده کرد از کتاب، خواندن و قلم صحبت کرده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشورها به میزان کتابخوانی و تعداد کتابخانه‌های آنها بستگی دارد، افزود: اگر می‌خواهیم در مسیر رسیدن به قله‌های رشد و ارتقای دینی و معنوی نائل شویم نیازمند هستیم کارهای زیربنایی را در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر بگیریم.

دولت سیزدهم فعالیت‌های خوبی در حوزه کتابخوانی انجام داده است

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم فعالیت‌های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام شده است، افزود: برای رسیدن به قله و تمدن نوین اسلامی فاصله زیادی داریم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره اینکه وضعیت کتابخانه‌ها در استان طی سال‌های گذشته مطلوب نبود؛ اما در حال حاضر قدم‌های خوبی برداشته شده است، افزود: در دولت انقلابی نیازمند توجه بیشتر بیشتر به استان‌های محروم شود.

لزوم توجه به تجهیز کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه

وی با بیان اینکه در مدارس علمیه کتاب و کتابخوانی با استقبال روبرو شده است اما امکانات چندانی ندارند، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به تجهیز این کتابخانه‌ها قدم بردارند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه برخی شهرها و بخش‌های استان تازه به تقسیمات کشور پیوسته‌اند، افزود: لازم است نسبت به ایجاد کتابخانه در این شهرها و بخش‌ها اقدام شود.

وی اهدای کتاب‌هایی که تقریظ مقام معظم رهبری را دارند و کتاب‌های کم حجم اما مفید را برای معرفی به نسل جوان، و نوجوانان امری پسندیده دانست و گفت: جوانان و نوجوانان از این کتاب‌ها استقبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افسان IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    به نظرم به جای جلسات الکی و بی بهره، یک جلسه برگزار کنید و راجع به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته ی کتابداری صحبت کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط