یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
استفاده از واژه جنگ در ماجرای غزه یک خطای شناختی زبانی است

پویا امامی، پژوهشگر علوم شناختی و مؤلف گفت: واژه جنگ مصداق فاجعه غزه نیست چرا که خط مقدمی وجود ندارد و نیروهای اسرائیلی، نه نظامی بلکه مصداق آدمکش‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پویا امامی، پژوهشگر علوم شناختی در حوزه چارچوب‌سازی شناختی، مترجم و مؤلف در نخستین نشست همایش شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان الاقصی با اشاره به ناپایدار بودن امنیت حاصل از جنگ عنوان کرد: یکی از خطاهای شناختی کشورهای قدرتمند این است که فکر می‌کنند می‌توانند با سرکوب پیش روند و اکنون رژیم صهیونیستی با سیستم قدرتمند نظامی به جنگ مردم بی دفاع غزه آمده است و غافل از اینکه امنیت با جنگ به دست نمی آید.

این مترجم و پژوهشگر گفت: این طرز تلقی از امنیت، باعث نسل کشی‌های زیادی در گذشته شده است و در بحث طوفان‌الاقصی هم یک ارتش دارد علیه مردم بی دفاع می‌جنگد و از این طریق به دنبال امنیتی که مد نظر دارد است. دراین حالت، وضعیت برنده بازنده شکل می‌گیرد که این نمی‌تواند پایدار باشد. به عنوان مثال وقتی عربستان با یمن وارد جنگ شد چنین تلقی با اتکا به قدرت نظامی‌اش داشت ولی اکنون یمن هم قدرت گرفته و توان نظامی پیدا کرده است.

امامی با تأکید بر صلح برای رسیدن به امنیت پایدار عنوان کرد: وقتی که صلح اتفاق می‌افتد، حالت برنده برنده پیش می‌آید و این پایداری خیلی بیشتری دارد و آبادانی مطرح است. اما در بحث سرکوب، جنگ و کشتار وجود دارد و جا دارد که جامعه سیاسی و دانشگاهی به این مهم توجه کند.

این استاد دانشگاه درادامه، استفاده از واژه جنگ را در ماجرای غزه یک خطای شناختی زبانی عنوان کرد و گفت: واژه جنگ مصداق این فاجعه نیست چرا که خط مقدمی وجود ندارد و نیروهای اسرائیلی مصداق آدمکش‌اند نه نظامی.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه بشر هر چه در تکنولوژی بیشتر پیشرفت کرده در بحث انسانیت پسرفت داشته است، خاطر نشان کرد: بشر امروز باید با ایجاد سازو کاری مانع آسان رخ دادن جنگ شود و بایستی در این باره بازنگری کند اما متاسفانه انگار که با شکل گیری این ساز وکار دیگر کارخانه های اسلحه سازی توجیه ندارد و نفوذ شرکت‌های تولید کننده اسلحه در میان تصمیم گیران افزایش یافته است.

امامی همچنین به انتقاد از ناکارآمدی نهادهای بین‌‎المللی درخصوص توقف جنگ غزه پرداخت و گفت: این نهادها نباید فقط به محکوم کردن بسنده کنند چون فایده‌ای در بر نداشته است.

وی در باره فضای شناختی رسانه ملی هم خاطر نشان کرد: صدا وسیما فقط دارد به آمار کشته‌ها می‌پردازد و باید رویکردش را تغییر دهد و تلنگری به ما بزند گه این وضعیت، شبیه وضعیت‌های پیشین نیست. یکی از تریبون‌هایی هم که می‌تواند دنیا را متوجه این جنایت کند، دنیای ورزش است و ازاین طریق می‌توان پیغام انسانی داد. به عنوان مثال، آفریقای جنوبی با اقامه دعوی مبنی بر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی دارد واکنش خاصی نشان می‌دهد.


همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی امروز، یکم بهمن آغاز شد و در روزهای ۲، ۸ و۹ بهمن در ساعت‌های ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ در سالن ۴۰۲ در حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبه‌روی پورموسی برگزار خواهد شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها