پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
برگزاری کارگاه شعر و نمایشگاه کتاب در شب‌های موسیقی هگمتانه

همدان - معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از برگزاری کارگاه شعر و نمایشگاه کتاب در حاشیه جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، هادی فیض‌منش ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری از برگزاری دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه خبر داد و اظهار کرد: موسیقی هنر فاخر و بی‌بدیلی است که همه جامعه با آن سروکار دارند زیرا موسیقی یک امر فراگیر و به نوعی زبان مشترک بشریت است.

وی با بیان اینکه این جشنواره از ۲۹ دی ماه آغاز شده و تا ۵ بهمن ادامه دارد، افزود: این جشنواره فردا جمعه در آرامگاه باباطاهر افتتاح خواهد شد و با اجرای گروه دف‌نوازان همراه است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از پرداختن به حوزه موسیقی و آموزش آن خبر داد و گفت: کارگاه‌های شعر، موسیقی و پژوهش در حوزه‌های مختلف موسیقی نیز تدارک دیده شده است که از حضور استاد شفیعی کدکنی استاد بزرگ شعر و ادبیات کشورمان نیز بهره‌مند خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه از خاص‌ترین برنامه ما کارگاه استاد شفیعی است گفت: کارگاه فلسفه هنر، کارگاه آواز ایرانی و یادنامه عارف در جوار آرامگاه بوعلی سینا و مزار عارف قزوینی از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره است.

برگزاری کارگاه شعر و نمایشگاه کتاب در شب‌های موسیقی هگمتانه


فیض‌منش به بیان اینکه نمایشگاهی از سازهای ایرانی و سنتی را در کنار سالن اصلی اجراها خواهیم داشت، گفت: کافه هنری نیز تدارک دیده‌ایم که در طول مدت جشنواره و اجراهای شهر همدان علاقمندان می‌توانند در این برنامه به مباحثه بپردازند.

وی از برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و کتاب در حاشیه این جشنواره نیز خبر داد و یادآور شد: علاقمندان به حوزه کتاب و شعر و موسیقی می‌توانند در این مدت از این محصولات بازدید کرده و بهره‌مند شوند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه جامعه پر از موسیقی و ترانه، جامعه شادی است و بدون موسیقی جامعه‌ای پرخاش‌گر خواهیم داشت گفت: در سال جاری ارشاد و مجموعه انجمن موسیقی ما که از انجمن‌های فعال است رویدادی را در موسیقی رقم می‌زند که کم‌نظیر است و در تلاش هستیم که به ثبت ملی نیز برسد.

وی ادامه داد: موسیقی شب‌های هگمتانه ابتکار استان همدان است و اولین دوره را در سال ۹۷ شاهد بودیم و این دومین جشنواره است که با یک گستره استانی رخ می‌دهد.

فیض‌منش بیان کرد: برای ما یکی از بهترین اتفاقات این است که موسیقی را آرام‌بخش جامعه و تأثیرگذار در روح و روان مردم می‌بینیم و تنها هنری با عمومیت کلی است افزود: با توجه به اینکه پیشنهاد استانی شدن کار مطرح شده، در مجموع حدود ۵۰ اثر موسیقی اجرا خواهد شد که ۳۰ اثر اجرای صحنه‌ای و ۲۰ اثر بومی، مقامی و عاشیقی است.

وی اضافه کرد: در شب‌های آتی این رویداد، شهرستان‌ها نیز درگیر خواهند بود که از همه شهرستان‌ها متقاضی اجرای کار وجود دارد و اجرای گروه‌های محلی برای مردم همان محل از ویژگی‌های این جشنواره است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: بسط موسیقی اصیل ایرانی از اهداف این جشنواره است تا بتوان ذائقه جدیدی را در موسیقی به جوانان ارائه کرد.

استاد شفیعی کدکنی در کارگاه شعر جشنواره شبهای موسیقی همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز اظهار کرد: محوریت جشنواره شب‌های هگمتانه موسیقی اصیل کشورمان است و باید داشته‌های خود را قدر بدانیم.

مسعود ویژه با ابزار امیدواری مبنی که هر ساله این جشنواره را داشته باشیم گفت: گستره این جشنواره در سطح استان است و شهرستان‌ها نیز بهره‌مند هستند به طوری که گروه‌های هنری آنها در برخی شهرستان‌ها اجرا می‌کنند و تبادل این گروه‌های هنری اتفاق خوبی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های جنبی به غنای جشنواره کمک می‌کند، افزود: در یکی از برنامه‌ها میزبان استاد شفیعی کدکنی خواهیم بود که اتفاق خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره در راستای ایجاد فضایی شاد و بانشاط برای مردم است، گفت: برخی از ظرفیت‌هایی که امسال در جشنواره است اینکه خیلی از هنرمندان و گروه‌هایی هستند که اولین بار در چنین محافلی اقدام به اجرا می‌کنند.

۳۰ کارگاه پژوهشی در جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه / تولید پنج اثر مکتوب موسیقی در همدان

دبیر دومین جشنواره شب‌های موسیقی هگمتانه نیز با بیان اینکه ۳۰ کارگاه پژوهشی در این جشنواره پیش‌بینی شده است اظهار کرد: دعوت از چند تن از اساتید برتر کشوری که برجسته ترین آنها استاد شفیعی کدکنی است، بسیار ارزشمند است.

شهسواری ادامه داد: علی جهاندار از برجسته ترین مدرسان آواز ایرانی در کارگاه فلسفه هنر و کارگاه پیوند شعر و موسیقی با حضور سیاوش دیهیمی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج اثر در حوزه دانشنامه موسیقی منتشر شده است گفت: چهار اثر صوتی نیز به صورت آلبوم تولید شده است.

شهسواری با تاکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد اجراها پس از بازبینی به جشنواره راه یافته است گفت: به منظور حضور اکثریت موسیقی‌های بومی و محلی در جشنواره، سعی کردیم همه کارها در جشنواره باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها