شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
۳ اثر از خوزستان به عنوان کتاب‌های برتر حاج قاسم سلیمانی معرفی شد

خوزستان-از سوی بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در ویراست چهارم، در بین کتاب‌های برتر منتشر شده درباره شهید حاج قاسم سلیمانی، سه اثر از خوزستان به عنوان آثار برتر این دوره معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از «شهید حاج قاسم سلیمانی» یا دربارۀ او، در کشور چاپ و منتشر شده است. و در این بین خاطره‌نگاری، زندگینامه و شعر بیشترین حجم این آثار را تشکیل می‌دهد. بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هر سال با توجه به انتشار کتاب‌های جدید این فهرست را پالایش می‌کند و در ویراست چهارم این بنیاد در بین ۵۴ عنوان کتاب ۳ کتاب از خوزستان به مرحله برتر راه یافت.

کتاب «سیل و سردار» تحقیق مصطفی شالباف، جعفر الهایی و با تدوین محمدعلی بخشی پور منتشر شد. موضوع این کتاب به سیل فروردین ماه سال ۹۸ خوزستان برمی‌گردد. که خوزستان ِ گرفتار در سیل مهیب، با حضور حاج قاسم سلیمانی در میان مردم سیل ِزده، نوع دیگری از مدیریت ِموفق بحران را تجربه کرد. و به دنبال حضور میدانی حاج قاسم، یار دیرین او ابومهدی المهندس نیز از آن سوی مرز با ماشین‌آلات و ادوات مهندسی به کمک مردم خوزستان شتافت.

چاره‌اندیشی این دو فرمانده، گره‌گشای مردمان گرفتار در بحران گشت و خاطرات وصف ناپذیری پدید آورد که فرازهایی از این حضور مؤثر را می‌توان در این کتاب دریافت کرد و همکاری با برکت جمعیت هلال‌احمر خوزستان و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی اهواز منجر به این واقعه گردیده است؛ ثبت و انتشار خاطرات شفاهی که از برترین کتاب‌های با موضوع شهید سلیمانی است. اخلاص، خضوع در برابر مردم، اهتمام ویژه به محرومین و مستضعفین، مواجۀ مستقیم و بی‌پروا با بحران، اقدام سریع برای حل مسائل با تصمیماتی قاطع و پیگیری مستمر ازجمله ویژگی‌های ثبت شدۀ حاج قاسم سلیمانی در این خاطرات است.

یزله در دجله گزیده‌ای از روایت‌های ملت عراق در تشییع شهیدان حاج قاسم سلیمانی است

۳ اثر از خوزستان به عنوان کتاب‌های برتر حاج قاسم سلیمانی معرفی شد

کتاب «یزله در درجله» باگردآوری جعفر الهایی و انتشارات راه یار از آثار دیگر این فهرست، گزیده‌ای از روایت‌های ملت عراق در تشییع شهیدان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر همرزمانش است. جمع‌آوری و انتشار خاطرات مردمی، لحظه‌نگاری‌های شنیدن خبر شهادت، مشارکت در عزاداری، راهپیمایی، تشییع و… از جمله فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای است که به آثار هنری و اندیشه‌ای مدد خواهد رساند تا هنرمندان و فعالان فرهنگ و رسانه با دستی پر از مضمون و محتوای مردمی به تولید محصول در این عرصه گام گذارند. ثبت و نشر این مردم نگاری‌ها، خود سندی معتبر و ماندگار برای نسل‌های آینده خواهد بود.

کتاب «برشانه‌های کارون» اثر جمعی از پژوهشگران است که توسط انتشارات راه یار منتشر شد. در این کتاب برگزیده‌ای از روایت‌های مردمی تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ در اهواز است که به همت محققان دفتر تاریخ شفاهی اهواز گردآوری و تدوین شده است. راویان از قشرهای مختلف و با سن و سال‌های متفاوت هستند که گزارشی از حس و حال و یا خاطره‌ای از مراسم تشییع شهید سلیمانی در اهواز را بیان کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها