یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
نمایشگاه مجازی ظرفیتی برای قفسه‌های کتاب به وسعت ایران است

کردستان - مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با اشاره به برپایی نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این بخش از نمایشگاه، ظرفیتی برای عرضه قفسه‌های کتاب به وسعت ایران است.

سرویس استان‌های خبر گزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، این روزها بزرگترین رویداد کتاب‌محور ایران را تجربه می کنیم که بخش مهمی از این رویداد فرهنگی به‌صورت مجازی است و علاوه بر حضور ناشران در بخش حضور نمایشگاه کتاب، امکان و فرصتی برای حضور کتابفرشان در بخش مجازی فراهم شده است که علاوه بر ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی، برقراری عدالت توزیع کتاب برای کتابخوانان در جای جای ایران اسلامی را دی پی دارد.

در این خصوص با مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با موضوع نمایشگاه مجازی کتاب به گفتگو نشستیم که آن را در ادامه می خوانید.

عثمان مرادی که سال‌های سال است با کتاب سر و کار دارد، در پاسخ به سوال جایگاه و اهمیت فروش مجازی از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: کتابفروشان همواره دوست داشتند در کنار ناشران در نمایشگاه‌های کتاب حضور و امکان فروش داشته باشند و به مثابه کسی که در صف اول ارتباط با مخاطبان کتاب است، فعالیت کنند و با فروش بخش مجازی نمایشگاه کتاب این خلا پر شد و خوشبختانه در دو سال اخیر این امکان برای کتابفروشان نیز فراهم است.

وی با اشاره به اهمیت فروش مجازی در کسب و کار در دنیای امروز بیان کرد: در حال حاضر مردم بیشتر ترجیح می‌دهند از فروش درگاه مجازی بهره بگیرند و از آنجایی که امکان حضور در نمایشگاه کتاب برای همه مخاطبان وجود ندارد، تعداد زیادی از مشتریان خرید مجازی را ترجیح می‌هند، چرا که هر کتابی را از هر ناشری که بخواهند به سهولت می‌توانند خرید کنند.

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج ادامه داد: بعضی از کتاب‌ها، در بعضی کتابفروشی‌ها وجود دارد که به دلیل نداشتن مخاطب خود، سال‌ها در قفسه‌های کتاب خاک می‌خورند و این در حالی است که این کتاب در خیلی از کتابفروشی‌ها موجود نیست و مخاطب خاص خود را نیز دارد.

مرادی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب، شرایطی را فراهم می‌کند که همه کتاب‌ها به دست مشتری خود برسد، عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب، ظرفیتی برای عرضه قفسه‌های کتاب، به وسعت ایران است.

وی که سابقه حضور در نمایشگاه مجازی کتاب در سال گذشته را نیز دارد، در این خصوص افزود: اگرچه نمایشگاه مجازی کتاب مزیت‌های خوبی دارد اما در کنار آن مسائل و مشکلاتی نیز در این حوزه به چشم می‌آید که عمده‌ترین آن بستر ضعیف سایت فروش نمایشگاه است که به دلیل مراجعه زیاد متاسفانه خرید و فروش را با چالش مواجه کرده است.

مرادی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مجازی کتاب با این حجم از مخاب بستر مناسب‌تری برای عرضه را لازم دارد، بیان کرد: متاسفانه این موضوع باعث شده بسیاری از سفارش ها لغو و یا با کندی و تاخیر انجام شود.

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج، تسویه فروش کتاب در کمترین زمان ممکن را از دیگر مسائلی این حوزه برشمرد و گفت: لازم است متولیان این حوزه به این مهم توجه کنند و تسویه با کتابفروش بعد از رسیدن کتاب به دست مشتری باشد.

وی پیشنهاد کرد که مدیران سایت بخش نظرسنجی از سایت را فعال‌تر کرده و در قسمت پنل فروشندگان برای کتابفروشان، ناشران و خریداران امکان ثبت نظر فراهم شود تا نقاط ضعف و قوت بررسی و برای آن چاره اندیشی شود.

تنها امکان ثبت ۳۲۰ عنوان کتاب در سایت فروش مجازی برایم فراهم شد

مرادی یکی دیگر از مسائل نمایشگاه مجازی کتاب را عدم بارگذاری کتاب‌های دارای شابک چاپ عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه همه کتاب‌ها شابک دارند اما تعداد زیادی از کتاب‌ها امکان عرضه در سایت نمایشگاه مجازی را ندارد و در سال جاری ما تنها توانستیم ۳۲۰ عنوان کتاب را در سایت ثبت کنیم و متاسفانه زمانی که لیست موجودی کتاب‌های عرضه شده برای فروش را مشاهده کردیم از این تعداد کمتر شده بود که می‌طلبد تمام کتاب‌ها در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

وی مسائل اقتصادی و تاثیر شبکه های اجتماعی بر مخاطب را از مسائلی برشمرد که موجب کمرنگ شدن، خرید کتاب در سبد خانواده‌ها عنوان کرد و در این خصوص گفت: با این شرایط خرید کتاب در تعدادی از خانواده‌های ما بسیار کم و یا کلاً حذف شده است و همین موضوع تعداد زیادی از کتابفروشی ها را به سمت تعطیل شدن کشانده و لازم است با فرهنگ سازی و یادآوری ضرورت و اهمیت کتاب در جوامع بیش از پیش به این موضوع پرداخته شود.

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج همچنین گفت: از آنجایی که در برپایی نمایشگاه مجازی محدودیتی وجود ندارد، اگر متولیان این حوزه در طول سال چند بار نمایشگاه مجازی کتاب را تکرار کنند، تاثیر مثبتی برای علاقه مندان این حوزه خواهد داشت.

وی در خصوص همکاری پست در ارسال مرسولات پستی نیز گفت: لازم است پشتیبانی خوبی از ارسال کتاب به دست مشتری صورت کیرد و این روند تسریع شود تا مخاطب رغبت بیشتری برای خرید داشته باشد.

لزوم آسیب شناسی نشر کتاب توسط ناشران زیرزمینی

مرادی در پاسخ به سوال چه کتاب‌های بیشترین مخاطب و فروش را دارد، عنوان کرد: کتاب‌های روانشناسی زرد که متاسفانه توسط ناشران زیرزمینی چاپ و به قیمت ارزان‌تر به فروش می رسد، مخاطب زیادی را در این حوزه جذب کرده است که لازم است این موضع آسیب شناسی شود.

این فعال فرهنگی کردستانی با مقایسه فروش مجازی به عنوان جایگزین فروش حضوری اضافه کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و به دایره فروش آنلاین آمده‌اند و امروز به جراعت می‌توان گفت که فروش مجازی سبقت می گیرد و فروش اصلی کتابفروشی‌ها مجازی می شود و و به مرور زمان جای فروش حضوری را می گیرد.

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با بیان اینکه فضای فیزیکی کتابفروشی‌ها و حضور علاقه‌مندان و مخاطبان کتاب در این فضا حس و حال خوبی دارد، افزود: تعداد زیادی از مردم همچنان از آن بهره می‌گیرند و کتابفروشی حضوری باید به عنوان ضرورت فرهنگی همچنان وجود داشته باشند و از فروش مجازی نیز بایستی به عنوان فرصت برای مخاطبان آن بهره گرفت.

مرادی در خصوص اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب یادآوری کرد: اطلاع رسانی به شدت ضعیف است و آن‌چنان که باید و شاید به این موضوع پرداخته نمی‌شود و با توجه به گذشت چند روز از برپایی نمایشگاه کتاب تهران و فروش مجازی و امکان خرید همه مخاطبان از این نمایشگاه، متاسفانه هیچی نشانی از اطلاع رسانی این رویداد مهم در سطح استان‌های کشور دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط