یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی استان سمنان  برگزار شد

سمنان- آیین پایانی دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان سمنان با حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان آیین پایانی دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان سمنان با حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان، استاندار سمنان، فرمانده سپاه استان سمنان و جمعی از مسئولان دستگاه قضایی و ارگان های فرهنگی عصر شنبه برگزار شد.

در این مراسم که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد، از برگزیدگان ملی و استانی جشنواره کتابخوانی رضوی استان تقدیر به عمل آمد و همچنین کسانی که دست اندرکار برگزاری این جشنواره کتابخوانی بودند نیز تجلیل شدند.

تاثیرات جشنواره های کتابخوانی

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در این مراسم ضمن اشاره به تاثیرات این دست برنامه های فرهنگی در ترویج فرهنگ مطالعه، گفت: برگزاری این برنامه ها سبب بروز نوعی موج فرهنگی مثبت در بین مردم جامعه می شود.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی با بیان اینکه گسترش کتابخانه ها سبب می شود تا آینده بهتری داشته باشیم، تاکید کرد: اگر بتوانیم تعداد کتابخوان ها را زیاد کنیم، خواهیم دید که در آینده شرایط بهتری را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه توجه عموم جامعه به ضرورت فرهنگ کتابخوانی باید جلب شود و این دست جشنواره ها در این مهم بسیار تاثیر گذار هستند، افزود: این جشنواره فرصت خوبی برای ترویج اهمیت مطالعه و کتابخوانی است.

استقبال خوب مردم

امام جمعه سمنان ضمن اشاره به استقبال خوب مردم استان از این جشنواره کتابخوانی بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی به نام امام رضا (ع) برکات فراوانی را برای ما در بعد فرهنگی به ارمغان آورده است.
مطیعی همچنین خطاب به مدیران فرهنگی استان سمنان ضمن بیان اینکه کتاب باید از گنجه قفسه‌ها خارج و در دسترس قرار گیرد، گفت: باید سیاست‌هایی منظور شود تا کودک و نوجوان امروز به سمت کتاب گرایش بیشتری داشته باشد

وی با بیان اینکه مدارس و خانواده‌ها در این مهم می‌توانند بیشترین اثرگذاری را داشته باشند لذا باید این مهم در استان سمنان تبیین شود، ابراز کرد: در جشنواره رضوی امکان مشارکت همه اعضای خانواده در رده‌های مختلف سنی فراهم است و باید از این فرصت بی بدیل بهره گیری کرد لذا نیاز داریم که این مهم برای خانواده ها حتماً بیان شود.

سمنانی ها خادمان رضوی

استاندار سمنان نیز ضمن اشاره به استقبال گسترده مردم استان نسبت به جشنواره کتابخوانی رضوی بیان کرد: مردم استان سمنان در واقع خادمان حرم رضوی هستند چرا که سالانه میزبان ۲۰ میلیون زائر امام هشتم (ع) هستند و هر کجا که نام ایشان باشد برای ما برکات فراوانی می آورد و این جشنواره هم مزین به نام امام رضا (ع) برای ما در بعد فرهنگی برکات فراوانی دارد.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه اشاعه فرهنگ کتابخوانی یکی از مهمترین برکات این دست جشنواره ها است، تاکید کرد: بالا بودن نرخ باسوادی استان از میانگین کشوری نشان می دهد که مردم استان مردمی کتابخوان هستند و به کتاب اهمیت بسیاری می دهند.

وی به انتخاب سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران هم اشاره کرد و افزود: این کار جز در سایه همت و علاقمندی مردم، تلاش مسئولان و خدمتگزاران حوزه فرهنگ و کتاب میسر نبود و امروز شاهد برکات آن هستیم.

اقدامات مفید در راستای ترویج مطالعه

استاندار سمنان ضمن بیان اینکه باید اقدامات شهری به سمت گرایش هر چه بیشتر مردم به کتابخوانی سوق پیدا کند، تاکید کرد: مردم ما علاقه فراوانی به کتابخوانی دارند و باید مسئولان این فرصت را غنیمت بشمارند و لذا برای ما برگزاری چنین رویداد هایی اهمیت دارد.

هاشمی با بیان اینکه برگزاری جشنواره رضوی فرصت مناسبی برای تحقق فرهنگ کتابخوانی است، گفت: از آنجا که استان میزبان میلیون ها زائر رضوی در طول سال است می‌توان با قرار دادن کتابخانه‌های سیار در زائر سراها توجه عموم را به مقوله کتاب جلب کرد ما معتقد هستیم که شرایط دسترسی کتاب باید در همه اماکن فراهم شود و در این راه باید برنامه ریزی خوبی را صورت داد.

وی با بیان اینکه بعضاً شاهد هستیم که در انتهای راهروی اداره ای و در بخشی که رفت و آمد نمی کند یک کتابخانه گذاشته شده در صورتی که اینطور نباید باشد، افزود: بهترین مکان دانشگاه‌ها و ارگان های مختلف باید به فضای مطالعه و کتابخانه اختصاص داده شود.

استقبال گسترده مردم و زندانیان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اشاره به استقبال گسترده مردم استان از جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جاری بیان کرد: ۲۵ هزار و ۸۰۰ از مردم استان در این رویداد مهم کتابخوانی شرکت کردند.

محمد طاهریان با بیان اینکه مردمی که در جشنواره کتابخوانی رضوی آثار خود را ارسال کردند از اقشار مختلف مردم بودند و این فراوانی اقشار برای ما جای خرسندی است، تاکید کرد: ۴۰۰ زندانی استان سمنان نیز آثار خود را به این جشنواره فرستادند و این سبب خرسندی ما است.

وی با بیان اینکه حضور مردم در جشنواره رضوی قابل توجه بوده است، تاکید کرد: جشنواره رضوی با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توانست در این حوزه نیز اثر گذار باشد و این تاثیر را چه به لحاظ کیفی و چه کمی در جشنواره امسال شاهد هستیم.

تقدیر برگزیدگان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان با بیان اینکه از بین افراد برتر ۱۷۴ نفر مورد تقدیر و معرفی قرار می گیرند، افزود: نام ۱۳ زندانی استان سمنان نیز در بین تقدیر شدگان جشنواره کتاب رضوی است که از آنها تجلیل ویژه خواهد شد تا انگیزه ای برای زندانیان باشد.

طاهریان با بیان اینکه ۴۲ نفر برگزیده بخش خانوادگی جشنواره کتابخوانی رضوی در استان سمنان شدند، گفت: ۴۲ نفر برگزیده بخش خانوادگی این جشنواره و ۹ نفر نیز در بخش سازه مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی از تقدیر دو نفر در بخش داستانک جشنواره رضوی استان سمنان خبر داد و ابراز کرد: شش نفر برای بخش شعر، ۳۲ نفر حوزه تجسمی، ۱۵ نفر در هنر دیجیتال و ۱۶ نفر هم در پویش مسابقه چهار گزینه ای مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

بخش پایانی این مراسم به تقدیر از برگزیدگان اختصاص داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها