سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
راهیابی دو شاعر مینابی به کنگره شعر بسیج کشور/ گشایش نمایشگاه کتاب در جزیره هرمز

هرمزگان - راهیابی شعرای مینابی به کنگره شعر بسیج کشور، گشایش نمایشگاه کتاب در جزیره هرمز و.. عناوین خبرهای کوتاه کتاب و ادبیات استان هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، در این بسته خبری راهیابی شعرای مینابی به کنگره شعربسیج کشور، نشست قصه‌گویی از داستان کتاب خر باسواد در پارسیان، گشایش نمایشگاه کتاب در جزیره هرمز و دورهمی دوم کتابخوانی بزرگسالان انجمن فرهنگی دشتی آمده است.

راهیابی دو شاعر مینابی به کنگره شعر بسیج کشور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میناب از راهیابی غلام امینی و ابراهیم آرمات از انجمن ادبی اردیبهشت شهرستان میناب به کنگره شعربسیج کشور خبر داد.

مصطفی کریمی‌زاده افزود: اهداف جشنواره شعر بسیج، رشد و شکوفایی استعدادهای هنری بسیجیان و شناسایی نخبگان هنری و ایجاد رقابت سالم و سازنده در بین هنرمندان بسیجی برای خلق آثار برجسته و شاخص شکل گرفته است.

غلام امینی مولف، نویسنده، شاعر و هم اکنون مسئول بسیج هنرمندان و از شاعران ارزشی شهرستان میناب است که در جشنواره شعر بسیج استان هرمزگان به عنوان نفرات برگزیده به این جشنواره به کنگره شعر بسیج کشور راه یافته است.

نشست قصه‌گویی از کتاب خر باسواد در پارسیان

نشست قصه‌گویی از داستان کتاب خر باسواد جلد پنجم از مجموعه‌ی قصه‌های بهلول نوشته‌ی احمد عربلو و تصویرگری محمد حسین صلواتیان در کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) پارسیان برگزار شد.

حلیمه روشن زاده مسئول کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص)، پارسیان بیان کرد: این کتاب جلد سوم این مجموعه است. نام اصلی بهلول، «وکیر بن عمرو» بود. بُهلول در قرن دوم هجری و معاصر هارون الرشید می‌زیست. وی در کوفه رشد و نمو یافت و مردم محل او را با نام فارسی بهلول دانا می‌نامیدند. او در همان شهر ادب می‌آموخت و سپس خود را به دیوانگی زد. او در سال ۱۹۰ قمری درگذشت. درباره او حکایات زیادی نقل شده است. او شیعه و از شاگردان امام کاظم (ع) بود و در زمان هارون جانش در خطر قرار گرفت و خودش را به دیوانگی زد. بسیاری او را از عرفا، حکماً و شعرای شیعه دانسته‌اند. مقبره او در بغداد قرار دارد.

داستان این کتاب از آن‌جا آغاز می‌شود که مرد روستایی فقیری که فقط یک خر داشت، خرش را به عنوان هدیه برای حاکم کوفه برد. حاکم و دوستانش او را مسخره کردند و خندیدند. یکی از مهمانان حاکم خر و صاحبش را شبیه هم دانست و دیگری خر را با هوش نامید و آن یکی آن را اسبی نامید که صاحبش تبدیل به خرش کرده بود. این کار ادامه پیدا کرد و حاکم و مهمانانش خندیدند تا اینکه یکی از مهمانان خر را از صاحبش باهوش تر دانست و گفت: می‌تواند این خر را باسواد کند. حاکم دیگر نخندید و به مرد گفت ادعایی کرده و باید آن را انجام دهد. مرد گفت شوخی کرده و حرفی برای خوشایند حاکم گفته است، ولی حاکم به او گفت: اگر نتواند خر را باسواد کند سر از تنش جدا می‌کند و در برابر التماس‌های مرد فقط به او ده روز فرصت داد. مرد می‌دانست که این کار غیرممکن است. او با ناراحتی در شهر قدم می زد و فکر می کرد تا اینکه بهلول را دید و داستان را برای او تعریف کرد. بهلول به او گفت چاره‌ی کارش را می‌داند و....

گشایش نمایشگاه کتاب در جزیره هرمز

با حضور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بزرگ کتاب هرمز، به همراه رونمایی از دو اثر نویسندگان بومی جزیره هرمز افتتاح شد.

وحیدامیری نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جزیره هرمز از افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب جزیره هرمز به همراه رونمایی از دو اثر نویسندگان بومی با عناوین، کتاب «بچه‌های طبیعت» اثر مهدی زارعی و کتاب «اشتغال به توان مردم» اثر مریم زاهدی با حضور میردادی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولان محلی در محل سالن ورزشی زنده یاد نخبه دانش آموز «زرنگاری» خبر داد.

دبیر انجمن کتابخانه های عمومی جزیره هرمز، ضمن توجه و تاکید به مقوله کتاب و توسعه این مهم فرهنگی در جزیره هرمز پس از ۱۰ سال از آن به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی منطقه نام برد و افزود: یکی از سیاست های اجرایی اداره کل توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از حیث زیرساخت های فرهنگی و حمایت ها در بخش ها و طرح های فعالیت های فرهنگی و هنری است که بصورت یکنواخت و متناسب باید انجام شود.

این نمایشگاه به مدت یک هفته از ۹ تا ۱۵ دی به‌همراه ۵۰۰ عنوان با ۱۶۰۰۰ جلد کتاب در بخش های قرآنی، دینی، ادبیات و تاریخ، اجتماعی، داستان، رمان، روانشناسی و بخش ویژه کودک و نوجوان به منظور بهره مندی آحاد مردم بازگشایی شده است.

دورهمی دوم کتابخوانی بزرگسالان انجمن فرهنگی دشتی

دورهمی دوم کتابخوانی بزرگسالان انجمن فرهنگی دشتی شهرستان پارسیان با بررسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی برگزار شد.

گفت‌وگو و نقد در این نشست به اوج خود رسید و شور و هیجان تا پایان جلسه بود. از نکات قوت این نشست حضور چهره‌های جدید و کمتر اهل مطالعه بود که به کتاب و مطالعه علاقه‌مند شدند. همچنین حضور رده‌های مختلف سنی و اقشار مختلف جامعه در این دورهمی بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احمد قره چاپلو IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    🖤سلام سردار🖤 سرم اندر سر سودای یاراست زمردان خدا دین گل عذار است جهان آکنده از بوی خوش دوست همی ورد زبان صد هزار است دراین بزم بلندو سر به افلاک همیشه چون ستاره نورو ناراست دلم اندر طواف آستانش به گیتی سرو خرم تاجدار است سلامی کن زدور ای دل به کویش به مردی که چو کوه اقتدار است از دل برود هر آنکه از دیده رود کآین دلبر من از دل و دیده نرود شاعر احمد قره چاپلو کاشمر روستای قراچه 🖤تسلیت عرض میکنم چهار مین سالگرد شهادت سردار دلها را بر دوستداران استانش🖤

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها