یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کتاب «نظام تربیت توحیدی» به زیور طبع آراسته شد

قم - دبیر هیئت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از انتشار کتاب «نظام تربیت توحیدی»، اثر مشترک موسسه جوانان آستان قدس رضوی و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‎‌الاسلام محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به هدف از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در راستای عمل به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل هیئت‌های اندیشه ورزی برای اتخاذ مبانی دقیق و عملیاتی کردن فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص کانون فرهنگی و هنری بر دو محور فرهنگ و هنر با توجه به مقوله‌ی معرفت و استدلال تشکیل شد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم با اشاره به ضرورت تشکیل این هیئت ادامه داد: لزوم یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ارزشیابی برنامه‌ها، از ضرورت‌های ایجاد هیئت اندیشه‌ورز ستاد کانون‌های مساجد کشور است. به گونه‌ای که در سازوکار اداری، در کنار هر مدیر به عنوان یک سیاستگذار فرهنگی و هنری، یک هیئت اندیشه ورز نهادینه می‌شود و ساختار آن در تشکیلات وجود داشته باشد تا به عنوان بازوی مشورتی بتوانند با ایده‌ها و اندیشه‌های خود در اتخاذ تصمیمات مناسب موثر باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل کانون‌های فرهنگی و هنری اتخاذ مبنای دینی و فطری برای مقوله‌ی تربیت بود، اظهار کرد: اگر تربیت را به معنای زمینه‌سازی برای شکوفا سازی، رشد و تعالی استعدادهای روحی و معنوی در چارچوب شریعت و آماده‌سازی او برای طی کردن مراحل سیر و تربیت و شهود حق بگیریم، تربیت امری فطری است که همواره در موازات فلسفه آفرینش بوده است و اساس عالم بر تربیت انسان استوار گشته است؛ از این رو مسأله تعلیم و تربیت مسأله زندگی بخشیدن به انسان است و هر چقدر انسان در مسیر رشد و تعالی قدم بر دارد و منازل را طی کند، به همان اندازه به آن حقیقت آفرینش دست پیدا کرده و حقیقت هستی در او جلوه کرده است. نتیجه این تجلیات مسانخت با هستی آفرین است و این انسان در مسیر آینه تمام نما شدن قدم برداشته است.

حیدری افزود: خدایابی و دارا شدن صفات الهی، نقطه‌ی اوج تربیت توحیدی بوده و آن زمانی است که در مسیر تربیت اسلامی انسان مراحل محبت به خدای متعال، اطاعت از او و خداگونگی را در درون خود تجلی دهد؛ توفیق باریابی به مقام قرب‌الهی را به دست آورده و مظهر تجلی تام و آیت عظمای الهی است، برای رسیدن به اهداف والای تربیت اسلامی که مقام قرب الهی است، بایستی براساس یک نظام و نقشه تربیتی مبتنی بر توحید محوری گام برداشت.

وی با اشاره به تدوین کتاب «نظام تربیت توحیدی» گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای غیر رسمی تعلیم و تربیت در بستر مسجد بر اساس شبکه عظیم که تحت اختیار دارد، رسالت اصلی خود را تربیت اسلامی بر پایه توحید محوری برای سطوح نوجوانان و جوانان قرار داده است و بر همین اساس جهت ترسیم خط مشی کلی در فضای تعلیم و تربیت و اتخاذ مبانی دقیق و رصین با درایت ریاست حجت الاسلام و المسلمین خداداده، هیئتی اندیشه‌ورز از بزرگان و دانشمندان حوزه و دانشگاه تشکیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها