یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
«شاهنامه به روایت سپیده» روایتی امروزین از شاهنامه

خراسان رضوی - سی و ششمین نشست نقد کتابِ خردسرای فردوسی مشهد که به بررسی کتاب «شاهنامه به روایت سپیده» به قلم سپیده دولتشاه اختصاص داشت، به همت خردسرای فردوسی مشهد و با همکاری قطب علمی فردوسی و شاهنامه در کتابخانه‌ی قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در این نشست که با حضور حمید طبسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد؛ علیرضا قیامتی، شاهنامه‌پژوه سرشناس کشور؛ محمدجعفر یاحقی، استاد ممتاز زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی و نویسنده اثر در کتابخانه قطب علمی فردوسی و شاهنامه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، سپیده دولتشاه، نویسنده کتاب «شاهنامه به روایت سپیده» گفت: این کتاب روایتی امروزین و مادرانه است که شاهنامه فردوسی را با استفاده از منابع مستند به زبان نثر بیان کرده است.

وی افزود: این کتاب که با تکیه بر چهار تصحیح شاهنامه و رعایت اصل امانت‌داری نسبت به ابیات نوشته شده، بنا را بر این گذاشته است که داستان‌ها، بازه‌های زمانی، مفاهیم و کلمات مشکل چنان قابل فهم و روان تنظیم شوند که جامعه‌ی کتابخوان اما کم حوصله و پر دغدغه امروز بدون پیچیدگی‌های زبانی و عاری از صنایع ادبی سنگین، شاهنامه را به سبک رمانی جذاب مطالعه کنند.

دولتشاه بیان کرد: این کتاب با بهره‌گیری از منابع معتبر و ارائه راهنمایی مورخین، زمینه تفکر و تحقیق بیشتر برای خوانندگان گرامی فراهم کرده است از این رو برای کسانی که به دنبال تطابق داستان‌های شاهنامه با وقایع تاریخی هستند بسیار ملموس و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. از طرفی فضای نمایشنامه محور و تصویر سازی ذهنی این شیوه‌ی روایت، درک عمق ماجراها و ویژگی‌های شخصیت‌های شاهنامه را برای مخاطب آسان‌تر می‌سازد.

نویسنده کتاب «شاهنامه به روایت سپیده» درباره ضرورت تالیف این کتاب عنوان کرد: سال‌هاست تلفن‌های همراه و بازی‌های رایانه‌ای جای روایت قصه را برای نسل نو ایران گرفته‌اند و پدرها و مادرها به دلیل غرق شدن در تکنولوژی و دغدغه‌های زندگی امروز از فضای قصه‌گویی دور هستند و در کنار این موضوع منبعی ساده و مستند برای آشنا ساختن فرزندان با ادبیات کهن در دسترس نیست لذا این کتاب برای تامین این ضرورت همراه با تحقیق و پژوهش و قصه گویی تالیف شده است.

سپیده دولتشاه ادامه داد: قصه‌گویی برای والدین ضروری است به این دلیل که داستان‌ها از جمله داستان های شاهنامه حامل ارزش‌های معنوی، باورهای اجتماعی، آموزه‌های رفتاری و امانت‌های فکری هستند و نقش بسیار مهمی در رشد شخصیت و مهارت‌های اجتماعی ما از کودکی تا بزرگسالی دارند و کتاب «شاهنامه به روایت سپیده» با نثری داستانی و قصه محور برای والدین نوشته شده است تا به راحتی بتوانند قصه های شاهنامه را برای کودکان خود تعریف کنند.

وی افزود: در این کتاب از کلماتی بهره گرفته شده که در مکالمات محاوره و روزمره از آنها استفاده می شود و در کنار این موضوع برای راحتی مخاطب به شناخت و واکاوی شخصیت های شاهنامه به طور خلاصه پرداخته شده تا درک بهتری حاصل شود.

دولتشاه تصریح کرد: از آنجایی که شاهنامه فردوسی مهمترین سندِ عظمت زبان فارسی و مجموعه‌ای از تاریخ و فرهنگ قوم ایرانیست که همه ابعاد زندگی، اعتقادات، باورها و دستاوردهای فکری و دینی و اخلاقی و اجتماعی ایرانیان را در خود جای داده و امیدورام این روایت قصه محور به شناخت و انتقال هرچه بهتر این قصه ها به خانواده ها کمک کند.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «شاهنامه به روایت سپیده» در قطع وزیری نفیس، با شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۹۹۰ هزار تومان توسط انتشارات یار همراه در کتابفروشی‌ها در دسترس علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها