یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
اغراق به غنای شعر آیینی آسیب می‌زند

زنجان- یک شاعر آئینی با تأکید بر پرهیز از تک محوری بودن شعر گفت: با این حال آن چیزی که به غنای شعر آیینی آسیب می‌زند؛ بحث غلو و اغراق در آن است.

ناصر دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: استان زنجان به لحاظ پیشینه‌ای که در حوزه غزل و شعر آیینی دارد؛ از استعدادهای بسیاری در این حوزه برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در عصر حاضر نیز شاعران جوان و با استعداد بسیاری در استان فعال است، گفت: در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری جشنواره‌هایی هستیم که شاعران در آن آخرین سروده خود را محک می‌زنند.

دوستی ادامه داد: البته باید این را هم گفت که جشنواره در صورتی موثر خواهد بود که رقابت و داوری عادلانه و منصفانه باشد؛ در غیر این صورت موجب دلسردی شرکت‌کنندگان که همان شاعران باشند؛ می‌شود.

این شاعر زنجانی ادامه داد: بنده معتقدم شعر و ادبیات در زنجان در مرحله رشد و شکوفایی قرار دارد و تقریباً نزدیک به قله اوج و شکوفایی است.

دوستی با اشاره به اینکه برای رسیدن به قله افتخار در حوزه شعر باید درون‌مایه عمیق‌تری برای شعر وجود داشته باشد، اضافه کرد: تحقق این موضوع نیازمند تلاش و به روز کردن سروده‌ها از سوی شاعران به ویژه جوانان فعال در این حوزه ادبی است.

سرودن شعر ترکی در جامعه نباید فراموش شود

این شاعر زنجانی افزود: شعر در جامعه امروزی نیازمند یک تلنگر است که تا به دوران اوج و شکوفایی خود برسد؛ پس باید در این زمینه تلاش شود تا به نتیجه مطلوب هدایت شود.

وی با تأکید بر اهمیت دادن به سرودن شعر به زبان ترکی گفت: زبان ترکی؛ زبان مادری زنجانی‌هاست؛ پس باید در کنار زبان فارسی به این زبان هم اهمیت ویژه‌ای قائل شد.

وی شعر را یک اثر هنری در قالب یک حس ناگهانی توصیف کرد و افزود: چند لایه بودن شعر نباید موجب سردرگمی و غیرقابل درک بودن آن شود؛ چون در این صورت مخاطب خسته شده و رغبتی برای مطالعه نخواهد داشت.

این شاعر زنجانی همچنین با تأکید بر پرهیز از تک محور بودن اشعار سروده شده از سوی شاعران بیان کرد: شعر باید متنوع و ساده باشد تا مخاطب را جذب کند.

دوستی در ادامه به بحث شعر آئینی و استعدادهای فراوان این حوزه ادبی در زنجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان زنجان از افراد شاخصی در این حوزه برخوردار است که حرفی برای گفتن دارند.

خیال مهمترین عنصر در سرودن شعر است

وی ادامه داد: اما آنچه که به نظر می‌رسد به غنای شعر آئینی آسیب می‌زند؛ بحث غلو و اغراق در آن است که همین موضوع شعر را برای مخاطب دست نیافتنی می‌کند.

این شاعر زنجانی گفت: شاعر آیینی باید با تأثیر گرفتن از آموزه‌های رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) و با استفاده از رهنمودهای این بزرگواران به وظیفه خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین عنصر در سرودن شعر خیال است، گفت: هرقدر شاعر بتواند از این قوه بهتر استفاده کند؛ شعر بهتری خواهد گفت.

به گزارش ایبنا، ناصر دوستی از شاعران زنجانی است که در جشنواره‌های شعر آئینی حائز مقام‌های بسیاری شده است، کسب مقام برتر در کنگره ملی شعر فاطمی و هفتمین کنگره ملی شعر اربعین از مقام‌های کسب شده توسط ناصر دوستی در سال‌های اخیر است.

وی که از فعالان اجتماعی نیز محسوب می‌شود؛ اخیراً دو قطعه شعر درمحکومیت به هتک قرآن کریم و مسئله حمله به مردم مظلوم فلسطین سروده است.

این شاعر زنجانی گردآورنده چاپ مجموعه شعر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس است و قبلاً هم در حوزه شهدای مدافع حرم و مدافعان امنیت و مدافعان سلامت نیز اشعاری سروده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط