سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
برگزیدگان سوگواره بچه‌های اربعین در بخش ادبی معرفی شدند

برگزیدگان سوگواره بچه‌های اربعین در بخش ادبی شامل شعر، داستان کوتاه و سفرنامه‌نویسی در استان ایلام معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخش داستان کوتاه به ترتیب مقام اول تا سوم پریا امیدی از همدان، یاسین علی‌بیگی از چهارمحال و بختیاری و رستا جبرائیلی از زنجان برگزیدگان نونهال (۹ تا ۱۱ سال)، سپیده بحرودی از تهران، ریحانه امیدی از همدان و سنا خدایی از خراسان جنوبی برگزیدگان نونگاه (۱۲ تا ۱۴ سال) و طیبه قربانی از چهارمحال و بختیاری، یاسمین‌زهرا شکل‌آبادی از همدان و محمدحسام صادقی از مرکزی برگزیدگان نوجوان (۱۵ تا ۱۷ سال) معرفی شدند.

همچنین در بخش سفرنامه‌نویسی به ترتیب آیلین کاکی از ایلام، فاطمه مسلمی‌عقیلی از گلستان و آیناز باقریان از یزد برگزیدگان نونهال (۹ تا ۱۱ سال)، فاطمه عبدالعلی‌زاده از آذربایجان‌غربی، اسرا عزیزی از آذربایجان‌غربی و فاطمه دهقانی از بوشهر برگزیدگان نونگاه (۱۲ تا ۱۴ سال) معرفی شدند. در مقام اول بخش نوجوان (۱۵ تا ۱۷ سال) نیز کسی حائز رتبه نشد و میترا صیدزاده و محمدحسین زینی وند از ایلام در مقام‌های بعدی قرار گرفتند.

در بخش شعر نیز از میان نونهالان (۹ تا ۱۱ سال)، مبین شاملو از قزوین، الینا شهابی‌تبار از کردستان و یاسین علی‌بیگی از چهارمحال و بختیاری تقدیر شد.

مهتاب آذری از چهارمحال و بختیاری، فاطمه محمدنژاد و محمدمبین شهبازی از ایلام به ترتیب برگزیده گروه سنی نونگاه (۱۵ تا ۱۷ سال) شدند.

همچنین در بخش نوجوان (۱۵ تا ۱۷ سال) مریم احمدی از زنجان، اسماً حسینی‌زاده از اردبیل و هانیه‌سادات مرتضوی از گلستان برگزیده شدند.

برگزیدگان سوگواره بچه‌های اربعین در بخش ادبی معرفی شدند

تلاش کردیم یک جریان فرهنگی برای کودکان و نوجوانان آغاز کنیم

در آیین پایانی بخش ادبی مهرواره ملی بچه‌های اربعین فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی و رئیس ستاد اربعین کانون به صورت مجازی حضور داشت.

معدنی برگزاری مهرواره ملی بچه‌های اربعین در سراسر کشور را فرصت مناسبی دانست که کودکان و نوجوانان با سیره و شیوه زندگی امام حسین (ع) آشنا می‌شوند و رقابت خوبی بین کودکان و نوجوانان شکل بگیرد.

رئیس ستاد اربعین کانون ادامه داد: با برگزاری این فراخوان تلاش کردیم یک جریان فرهنگی را برای کودکان و نوجوانان آغاز کنیم و سیره زندگی اهل بیت (ع) را به آن‌ها نشان بدهیم که بتوانند روحیه کنش‌گری را در کودکان و نوجوانانی که به همراه خانواده در مسیر پیاده روی اربعین گام برمی‌دارند تقویت کنیم تا با خلق اثر، ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان بدهند زیرا صحنه کربلا و اربعین، صحنه انتخاب‌هاست.

وی عنوان کرد: کودکان و نوجوانانی که با این حماسه آشنا شده باشند با واقعه کربلا و کودکان و نوجوانان کربلا آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که در زندگی به انتخاب برسند.

معدنی افزود: اتفاق‌هایی که این روزها از کودکان و نوجوانان غزه شاهد بودیم یکی از مصادیقی است که در زندگی به بچه‌هایی که واقعه عاشورا را فراگرفتند درس‌هایی یاد می‌دهد که مظلومیت کودکان غزه را فریاد بزنند و انزجارخودشان را نشان دهند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون گفت: امیدواریم که عزیزان ما با درس‌هایی که از زندگی امام حسین (ع) و فرزندانشان فرامی‌گیرند همواره در مسیر زندگی خودشان برپایه عدل و عدالت گام بردارند و ندای مظلوم را فریاد کنند وآرزو می‌کنیم که هیچ جا جنگ نباشد و همه کودکان در صلح و آرامش باشند.

برگزیدگان سوگواره بچه‌های اربعین در بخش ادبی معرفی شدند

دستگاه‌های فرهنگی وظیفه آشنا کردن کودکان با مکتب عاشورا را دارند

همچنین محمدسبحان حسنی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام در آیین پایانی این سوگواره، گفت: با همت مدیریت کانون پرورش فکری و دیگر دستگاه‌های فرهنگی استان، زندگی کودکان و نوجوانان این استان در اربعین با نهضت امام حسین (ع) عجین شده بود.

وی مکتب عاشورا را یک مکتب انسان‌ساز ذکر کرد و افزود: مهرواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی بچه‌های اربعین موجب معرفت‌افزایی کودکان و نوجوانان از اربعین شده است.

حسنی بیان داشت: خدا را شاکریم که استان ایلام در مسیر تردد زائران عتبات عالیات است و هر ساله مردم این استان افتخار خادمی زوار عتبات عالیات را دارند که ضمن برگزاری این کنگره بزرگ به نحو باشکوه، باید به ابعاد معنوی و فرهنگی آن پرداخته شود و دستگاه‌های فرهنگی در این راستا مسئولیت خطیری برعهده دارند.

معاون استاندار ایلام با تأکید بر کارهای فرهنگی و سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستگاه‌های فرهنگی وظیفه آشنا کردن این قشر با مکتب انسان‌ساز عاشورا را دارند.

وی هدف قیام امام حسین (ع) را مبارزه با ظلم و ستم و فساد و حمایت از مظلومان و ندای حق‌گویان بیان کرد و گفت: مقاومت جانانه کودکان و نوجوانان غزه در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی برگرفته از مکتب عاشوراست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام با اشاره به کشتار بی‌رحمانه خردسالان، کودکان و نوجوانان غزه از سوی رژیم جعلی اسرائیل و هراس صهیونیست‌ها از اخلاص و ایمان این کودکان، یادآور شد: براساس پیش‌بینی صهیونیست‌ها، خردسالان، کودکان و نوجوانان غزه که اندیشه و تفکر آنان برگرفته از آیات قرآن کریم، نهضت عاشورا و اندیشه امام حسین (ع) است در آینده در مقابل آنان قاطعانه ایستادگی می‌کنند که به همین دلیل به کشتار بی‌رحمانه این کودکان دست می‌زنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، در بخش ادبی سوگواره بچه‌های اربعین و در قالب‌های سفرنامه‌نویسی، داستان کوتاه و شعر میزبان برگزیدگان و تقدیرشدگان کشوری بود.

یادآوری می‌شود فراخوان مهرواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی بچه‌های اربعین اردیبهشت ۱۴۰۲ و همزمان با اربعین حسینی ویژه کودکان و نوجوانان سراسر کشور در بخش‌های نقاشی، عکاسی، قصه‌گویی، ویدئوپادکست، شعر، داستان کوتاه و سفرنامه‌نویسی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط