یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
«خانم جلسه‌ای» منتشر شد

کتاب «خانم جلسه‌ای؛ خاطرات شفاهی شهین شاملو» به قلم امیر شاهرخلو از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خانم جلسه‌ای؛ خاطرات شفاهی شهین شاملو» از زنان فعال در انقلاب و جهاد سازندگی به قلم امیر شاهرخلو از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی عمیقاً به «روایت زنان» این انقلاب و طبعاً به خود انقلاب بدهکار است. زنان شهید انقلاب و دفاع مقدس، زنان مبارز پیش از انقلاب، همسران مبارزان انقلاب، همسران رزمندگان و شهدا و آزادگان و جانبازان، مربیان پرورشی، معلمان و مبلغان فرهنگی، جهادگران، دانشمندان، پژوهشگران، کارآفرینان و… هنوز به‌راستی روایت نشده‌اند؛ زنانی که محور خانواده بوده‌اند و حضور آن‌ها در عرصه‌های گوناگون، مساوی با همراهی و حضور اعضای خانواده در انقلاب بوده است. آن‌ها در سکوت، تمام بار تربیت نیروهای انقلاب را به دوش کشیده‌اند و باز هم در سکوت، روایت تلاش و مجاهدت زنانه و مادرانۀ خود را در حاشیۀ موفقیت مردان انقلابی‌شان دیده‌اند.

زن تراز انقلاب اسلامی می‌تواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچۀ قدونیم‌قد، کنار تنور، برای جبهه‌ها نان می‌پزد. می‌تواند زنی باشد که به‌خواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصۀ تکلیف را رها نمی‌کند و با راه‌اندازی مکتب یا مدرسه‌ای، کمر به تربیت فرزندان جامعۀ پیرامونش می‌بندد… می‌تواند زنی باشد که در کنار همسرداری و تربیت فرزندان، خودش و جامعه‌اش را هم به خاطر دارد و.... تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آن‌ها را در اطرافمان ببینیم.

ترسیم این جایگاه به‌خودی‌خود اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما هم‌زمان، به مقایسۀ تعریف زن تراز در دورۀ پیش و پس از انقلاب هم کمک می‌کند و یاریگر دختران و زنان جوان در مقایسۀ زن تراز اسلام و انقلاب اسلامی با زن تراز تمدن غرب است.

کتاب «خانم جلسه‌ای» خاطرات شهین شاملو از زنان فعال در انقلاب، نهضت سوادآموزی و جهاد سازندگی را روایت می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «همان تعدادی را که در جلسه مانده بودیم و می‌شناختم، به سه گروه تقسیم کردم و گفتم: «گروه‌گروه با فاصله، از خانه خارج می‌شویم. اگر جلو کسی را گرفتند و پرسیدند گوینده‌تان کجاست؟ بگویید داخل دارد جواب سؤالات را می‌دهد. گروه سوم هم وقتی خارج شدند و مأمورها پرسیدند گویندتان کجاست، بگویید خیلی وقت است که رفته.»

گروه اول رفت و خودم با گروه دوم خارج شدم. وقتی رفتیم دست بر قضا یکی از مأمورها آمد از خود من پرسید: «حاج خانم گوینده‌تان کجاست؟»

گفتم: «هنوز بیرون نیامده‌اند دارند جواب سؤال خانم‌ها را می‌دهند. منتظر باشید الان می‌آیند.

وقتی از کوچه داشتم خارج می‌شدم دیدیم در تمام کوچه‌های مجاور سرباز ایستاده. آن روز هم باز خدا رحم کرد و اتفاقی نیفتاد…»

بنابرین گزارش، کتاب «خانم جلسه‌ای» که تحقیق آن برعهده رضا کاظملو و پریسا وزیرلو بوده و تدوین آن توسط امیر شاهرخلو صورت گرفته است، در ۱۸۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها