شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
نشان باید کمترین امکانات بصری را برای بیان اهداف یک برند داشته باشد

ستاره ملک خویان گفت: مسیر آموزش را توسط هنرجویانم تصحیح کردم تا بتوانم با ذهن نوآموزان گرافیک هم قدم شوم و هنرجویان را به سطح حرفه‌ای طراحی برسانم.

ستاره ملک خویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تعریفی از کلیت این کتاب گفت: کتاب «طراحی نشان، سفارش تا ارائه» چکیده‌ای از آموزش‌ها، مطالعات و تجربیاتی است که طی این سال‌ها در پروژه‌های مختلف کسب کرده‌ام و مسیر نگارش این کتاب با اولین تدریس من در حوزه لوگو بود و به دلیل علاقه و تخصصی که در این زمینه پیدا کردم به دنبال اهداف آن رفتم و به‌عنوان مدرس این حوزه به دنبال پیداکردن راهی بودم که بتوانم در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانش پیچیده و متکثر طراحی نشان یا لوگو را به هنرجویانم انتقال بدهم. تکرار مداوم و البته کنجکاوی‌ها و سؤالات هنرجویانم به من کمک کرد تا در هر کلاس آن چیزهایی که می‌دانستم، طبقه‌بندی‌شده‌تر و کامل‌تر از کلاس قبل انتقال بدهم و این روند ۱۵ سال ادامه پیدا کرد تا به کتاب «طراحی نشان» رسیدیم.

وی در ادامه مطرح کرد: در طی این سال‌ها مسیر آموزش را توسط بازخوردهای هنرجویانم تصحیح کردم تا بتوانم با ذهن نوآموزان گرافیک هم قدم شوم و خودم را به سطح حرفه‌ای طراحی نشان یا لوگو برسانم. کتاب «طراحی نشان» به دنبال لوگوی خوب، با کمترین امکانات بصری است تا بتواند مسیر انتخاب مخاطب را برای آموزش لوگو کوتاه‌تر کند.

ملک خویان گفت: تدریس را از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در رشته گرافیک آغاز کرده‌ام و تا سال ۱۴۰۱ در هفت دانشگاه استان اصفهان مدرس گرافیک بوده‌ام.

این نویسنده در ادامه افزود: در سال ۱۳۹۵ باهدف ارتقا سرفصل‌های آموزشی گرافیک، متناسب با نیازهای روز، آکادمی تخصصی گرافیک ناربن را در اصفهان تدریس کردم و علاوه بر مدیریت این مجموعه به آموزش تخصصی لوگو مشغول بودم. در کنار این مجموعه نشست‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در زمینه طراحی گرافیک را برگزار کردم که مورد استقبال دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه قرار گرفته است.

نویسنده کتاب ضمن اشاره به مؤثربودن این کتاب برای دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه، افزود: در این کتاب ۳۰ تکنیک حساسیت بخشی بصری همراه با تأثیرات و بیانشان بررسی می‌شود که قاعدتاً این بخش از کلیت کتاب می‌تواند علاوه بر طراحان گرافیک، برای ساخت تصاویر به سایر طراحان در زمینه‌های دیگر کمک کند. اگرچه این کتاب یک کتاب آموزشی است و برای نوآموزان گرافیک نوشته شده است تا بتوانند قدم‌به‌قدم به سمت حرفه‌ای شدن پیش روند، اما یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که می‌توان با نظم بخشیدن به ذهن مخاطب این حوزه دریچه‌ای به سمت اتفاق‌های خود باز کند و افق‌های جدیدی را برای آن‌ها با سرعت و کیفیت بالا رقم بزند و باعث ارتقا شود.

وی هدف کلی از نگارش این کتاب را جمع‌آوری و طبقه‌بندی همهٔ مطالب مرتبط با طراحی لوگو در یک کتاب دانست تا هر کسی با هر سطح سواد بصری بتواند به تمام مراحل طراحی لوگو از سفارش تا ارائه آشنایی پیدا کند و در نتیجه زمان آموزش کاهش پیدا کند.

ستاره ملک خویان در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: یک لوگوی خوب باید در عین گویا بودن آن با کمترین امکانات بصری حس و حال و ویژگی‌ها، اهداف و رویکردهای یک برند رو به نمایش بگذارد تا معنا و مفهوم آن برای مخاطب دشوار نباشد. همچنین برای طراحی یک نشان خوب فقط تسلط به طراحی، شناخت مبانی هنرهای تجسمی، رنگ‌شناسی و آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی کافی نیست؛ بلکه برای طراحی یک لوگو باید شناخت دقیقی از موضوع و مخاطب خودمان پیدا کنیم تا بتونیم بریف مناسب بنویسیم و نکته مهم این است که مخاطب باید بداند کدام نوع لوگو و کدام جلوهٔ بصری با موضوع طراحی ما مطابقت دارد و می‌تواند پیام ما رو مؤثرتر به مخاطبمان برساند، به‌علاوه باید مخاطب عملکرد لوگو طراحی‌شده‌اش را در بسترهای بروزش پیش‌بینی کند تا بتواند شناسنامه کاملی را به کارفرما ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها