شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
۵۱۲ اثر به دبیرخانه جایزه ملی حسین جلال‎‏پور ارسال شد/ راهیابی ۱۲ اثر به مرحلۀ نهایی

بوشهر - دبیر چهارمین جایزۀ ملی حسین جلال‌پور (جایزۀ مستقل غزل) از ارسال ۵۱۲ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانۀ این رویداد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، حسن فرهادی با اعلام این خبر گفت: از مجموع ۵۱۲ اثر ارسالی به دبیرخانه، از سوی هیئت داوران ۱۲ نفر در بخش‌های جشنواره شامل بخش غزل‌های ارسالی، پژوهش و کتاب غزل نامزد شدند.

وی ادامه داد: در بخش پژوهش غزل، سیامک بهرام‎پرور با اثر «نام من عشق است آیا می‌شناسیدم؟ (نگاهی به رفتارشناسی عشق در غزل‌های منزوی)»، احمد جمعه‌‎پور با اثر «پژوهشی در کهن‌ترین غزل‌های حافظ با نگاهی تاریخ‌گرایانه»، قدرت‎الله ضرونی با اثر «باورهای عامیانه و کارکرد آن در غزل نو (از اواسط دهۀ چهل تا امروز)» و سیدمهدی نقبایی با اثر «بررسی مفهوم‌سازی عشق در شعر سعدی و مقایسۀ آن با غزلیات حسین منزوی» به مرحلۀ نهایی چهارمین دورۀ جایزۀ حسین جلال‎‏پور راه یافتند.

دبیر چهارمین جایزه ملی غزل حسین جلال‌‎پور سپس به نامزدهای نهایی بخش غزل‌های ارسالی اشاره و تصریح کرد: در این بخش آثار ملیحه بهادران شیروان، امیرحسین دارائی، سحر صمدی و حسین نعیمی پذیرفته شدند.

وی افزود: «۲ ماه و ۱۲ روز تنهایی» سروده امیرعلی سلیمانی (نشر نزدیک تر)، «چکیده» سروده فرزانه میرزاخانی (نشر ایهام)، «سپیدچالگی» از علیرضا الیاسی (نشر ایهام) و «فتوپیا» از ایمان کرخی (نشر ایهام) به‌عنوان نامزدهای نهای بخش کتاب غزل معرفی شدند.

فرهادی بیان کرد: چهارمین دوره این جایزه به منظور پاسداشت سه دهه حضور تاثیرگذار این شاعر و پژوهشگر در عرصه غزل پیشرو ایران ۱۴ دی ماه جاری در بندر گناوه، زادگاه زنده‎یاد حسین جلال‌پور برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ جایزۀ ملی حسین جلال‌پور (جایزه مستقل غزل) با محوریت غزل پیشرو یک جایزه خصوصی است که به‌منظور معرفی اشعار و آثار برگزیده غزل و به یاد دکتر حسین جلال‎‌پور در بندر گناوه (زادگاه این شاعر فقید) برگزار می‎شود. این جایزه هرساله هم‌زمان با سالروز تولد حسین جلال‎پور، شاعر و پژوهشگر گناوه‌ای، با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان می‌دهد.

حسین جلال‌پور در سال ۱۳۵۵ در گناوه به دنیا آمد. او از شاعران موفق جریان دهه هفتاد غزل بود و مجموعه «کلاغ بعد از باغ» او یکی از کتاب‌های برجسته این جریان به‌شمار می‌رود. جلال‌پور مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه چمران اهواز گرفت و سال‌ها به‌عنوان رئیس گروه ادبیات دانشگاه آزاد بهبهان فعالیت داشت. «تصحیح دیوان محمدخان دشتی» و «تصحیح دیوان خواجوی کرمانی» از آثار اوست. از جلال‌پور، نقدها و مقاله‌های علمی پژوهشی بسیاری به جا مانده است.

حسین جلال‌پور در دهم فروردین ۱۳۹۸ در سانحه تصادف در محور خورموج- بوشهر درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها