دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
روز خورموج؛ فرصتی برای شناخت فرهنگ شهر برای نسل امروز

بوشهر- شهردار خورموج، روز خورموج را فرصتی برای شناخت فرهنگ این شهر به نسل امروز آن دانست و تأکید کرد: اولویت ما امسال افزایش مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت هنری، دانشجویی و دانش‌آموزی شهر ‌در ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت روز خورموج است.

محمدجواد کاشفی صبح دوشنبه در حاشیۀ گشایش نمایشگاه کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خورموج گفت: این نمایشگاه به‌مناسبت بزرگداشت روز خورموج که یکم دی‌ماه است، برپا شده است. هدف آن هم دسترسی آسان شهروندان خورموجی به کتاب با قیمت مناسب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان آن‌هاست.

وی ادامه داد: سرانۀ کتابخوانی در شهرستان افت پیدا کرده است. متأسفانه روزانه وقت کمی برای مطالعه می‌گذاریم و بیشتر مجذوب فضای مجازی شده‌ایم. از این‌رو، باید تلاش کنیم راهکارهایی را برای تقویت مطالعه در این شهرستان پیش‌بینی کنیم. در این راستا، این نمایشگاه با تخفیف ۶۰ درصد فعال شده است تا دانش‌آموزان و شهروندان با قیمت مناسب‌تری کتاب موردنظر خود را تهیه و خریداری کنند.

شهردار خورموج تأکید کرد: کتاب، دروازۀ فرهنگ است و فرهنگ هم یکی از رکن‌های اساسی توسعه جوامع انسانی است؛ چراکه چراکه انسان‌ها در ساحت فرهنگ، هویت و شخصیت پیدا می‎کنند.

وی با بیان اینکه امسال در بزرگداشت روز خورموج به مقولۀ فرهنگ و اهالی آن نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم، افزود: در این راستا، در همایش روز خورموج با حضور اسماعیل آذر، شاعر کشوری از ۳ نفر از مشاهیر فرهنگی و دینی شهر؛ یعنی حجت‎الاسلام شیخ عبدالحسین مصلح، سید حسین رضوانی و هنرمند نام‌‎آشنا پولاد اسماعیلی به‌واسطه سال‎ها خدمات فرهنگی و دینی به دشتی و خورموج تجلیل خواهیم کرد. این همایش روز شنبه، یکم دی در خورموج برگزار می‌شود.

کاشفی یادآور شد: همچنین در ویژه‌برنامه‌ای جشن ۵۰ سالگی انجمن ادبی فایز دشتی را برگزار و از تلاش‎های ثمربخش اعضای خواهیم کرد که همگی از ادبا و شعرای باسابقه خورموج هستند.

شهردار خورموج سپس از پرداخت کامل حق نیم‌درصدی کتابخانه‌های عمومی خورموج از سوی شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری خورموج توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های کتاب‌محور دارد، زیرا این شهر در چند سال اخیر در حوزه کتابخوانی با اهتمام حمید زارعی، فعال فرهنگی رشد چشمگیری پیدا کرد و موفق شد که در دوره‌هایی به مرحله نهایی طرح پایتخت کتاب راه پیدا کند. از همین‌رو، برای این‌که این فعالیت‌ها متوقف نشود، ما سال گذشته با تصویب کمیسیون فرهنگی شورای شهر، ۵۰ میلیون تومان برای دبیرخانه کتاب خورموج که متولی آن اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دشتی است، اختصاص دادیم اما عملاً شاهد حرکتی از این نهاد برای حضور در طرح پایتخت کتاب ایران نبودیم.

وی تأکید کرد: با وجود این، ما از رسالتی که در حوزۀ مدیریت شهری در بسط و گسترش فرهنگ کتابخوانی داریم، غافل نشده‌ایم و در این راستا، با حمایت ناشران و نویسندگان بومی در حوزۀ تألیف و خرید کتاب همکاری داریم.

کاشفی ادامه داد: همچنین در فضاسازی شهری، منتخبی از اشعار فایز دشتی، شاعر نام‌آشنای دشتی را بر صندلی‌ها نوشته‌ایم. افزون بر این، در زیباسازی مبلمان شهری از المان‌های فرهنگی شهر بهره گرفته‌ایم.

شهردار خورموج در گریزی به دیگر برنامه‌های فرهنگی که در سال‌های گذشته با پاسداشت مشاهیر ادبی این شهر به‌مناسبت روز خورموج برگزار شده، گفت: در سال گذشته همزمان با روز خورموج بزرگداشت محمدجعفر خان حقایق‎نگار خورموجی را برگزار کردیم که برای اولین‎بار همایشی ویژه خدمات علمی او برپا شد.

به گفتۀ وی، همچنین در اسفند ۱۳۹۹ با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان همایش بزرگداشت سید کوچک هاشمی‎ زاده را برگزار کردیم و امسال نیز از طرح پژوهشسرای سید کوچک هاشمی‌زاده با عنوان جشنواره استانی فرهنگی و هنری استاد حمایت کرده‎ایم. همچنین درصدد هستیم تا تندیس مشاهیر شهر را در پارک مشاهیر خورموج ساخته و نصب کنیم.

کاشفی یادآور شد: بحق خورموج به‌واسطه داشتن مشاهیر ادبی و علمی و تاریخ و فرهنگ غنی که دارد، شایسته لقب نگین فرهنگی جنوب است؛ چراکه این شهر در ۲۰۰ سال گذشته هیچ‌گاه از چهره‌های تاثیرگذار خالی نبوده است.

شهردار خورموج در بخش پایانی گفته‌هایش روز خورموج را فرصتی برای شناخت فرهنگ این شهر به نسل امروز آن دانست و تأکید کرد: اولویت ما امسال افزایش مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت هنری، دانشجویی و دانش‌آموزی شهر در ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت روز خورموج است. روز خورموج باعث می‎‌شود مردم این شهر بیش از گذشته به هویت و سابقه فرهنگی خویش بیندیشند. خوشبختانه با بزرگداشت روز خورموج در طول این سال‌‎ها اتفاقات مهمی رخ داده است. نکوداشت مشاهیر فرهنگی و دینی و معرفی بیشتر آنها به نسل جوان و نوجوان، مشارکت و نگاه تازه کودکان شهر به مسائل و اماکن شهر و چاپ آن در کتابی با عنوان «شهر من خورموج»، ایجاد «کوچه کتاب» بخشی از این رخدادها بوده است. روز خورموج در عین حال ترویج مهر و دوستی و فرهنگ‌مداری است.

به گزارش ایبنا؛ یکم دی به نام روز «خورموج» نامگذاری شده است. خورموج یکی از شهرهای استان بوشهر است که به‌واسطۀ پرورش شاعران صاحب‌نامی چون فایز دشتی، محمدخان دشتی و… به‌عنوان یکی از شهرهای ادب‌خیز جنوب کشور شناخته می‌شود. این شهر همچنین پذیرای دهکدۀ قرآنی کشور در روستای چارک است و در دامن خود قاریان و حافظان قرآنی ممتازی را بالنده کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها