سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
رونمایی و نقد کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان»/ کتابی با حس نوستالوژی

همدان - کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» در کتابخانه عمومی شهدای دره‌مرادبیک همدان رونمایی و نقد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر سه‌شنبه آیین نقد و رونمایی کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» به همت کتابخانه عمومی دره مرادبیگ با حضور لیلا بلوچستانی، نویسنده کتاب؛ میرهاشم میری، منتقد برنامه؛ حسین زندی، ناشر کتاب؛ سایر نویسندگان بومی همدان، کتابخوانان، کتابدوستان، فعالان فرهنگی و استقبال پر شور ساکنین منطقه، در کتابخانه شهدای دره مرادبیک همدان برگزار شد.

سید علی اصغر حسنی طباطبایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان در این برنامه اظهار کرد: برگزاری نقد و رونمایی کتب، خصوصاً کتب بومی، سبب معرفی نویسندگان توانمند استان به جامعه می‌شود زیرا رسالت کتابخانه از اجرای برنامه‌های فرهنگی، معرفی کتاب‌ها، ناشران و نویسندگان به مخاطبین است.

منتقد، شاعر، پژوهشگر، نویسنده و ویراستار همدانی با بیان خاطرات کودکی از منطقه دره مرادبیک گفت: یکی از زیباترین دره‌های ایران، همین دره مرادبیک است.

میرهاشم میری ضمن اشاره به مرحوم عارف قزوینی بیان کرد: این شاعر نیز دهه آخر عمر خود را در منطقه دره مرادبیک همدان تبعید و در باغ بدیع الحکما ساکن بوده است.

وی افزود: در اولین چاپ دیوان عارف قزوینی که به همت عبدالرحمان سیف آزاد منتشر شد، تصویری از عارف را مشاهده می‌کنیم که در زیر تصویر جمله‌ای از وی در وصف دره مرادبیک با این مضمون نوشته شده است: «اینجا به قدری زیباست که انسان برای توصیف زیبایی آن دچار ضعف کلام می‌شود».

میری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» با موضوع بوم‌شناسی با همه شاخصه‌های جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و کمی هم اکولوژی جانوری و … در حوزه تک نگاری‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم ارزش فنی این کتاب چقدر است باید با نمونه‌های موفق تک نگار همچون مجموعه آثار جلال آل احمد «اورازان، تات نشین های بلوک زهرا و…» یا کتاب تک نگار «یوش» نوشته سیروس طاهباز و.... که برای ما الگوی هستند، مقایسه شود.

کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» حس نوستالوژی را در بین اهالی بیدار می‌کند

میری یادآور شد: در همین راستا برای تک نگاری یک منطقه یا روستا باید طبقه بندی علمی داشته باشیم تا مطالب باهم در نیامیزد و به مواردی همچون پیشینه تاریخی، شرایط جغرافیایی، جایگاه طبیعی، مردم شناسی، اداب و رسوم و… پرداخته شود.

وی اضافه کرد: برای حفظ فرهنگ‌ها باید آثار ارزشمند وجود داشته باشد، این کتاب با رعایت نکاتی که به آنها اشاره شد، کتاب مفیدی است برای اهالی دره مرادبیک که یک حس نوستالژی را در آنها بیدار می‌کند و افرادی که اهل این منطقه هستند با ورق زدن و مطالعه کتاب، گویی ردپای خود را به نوعی در آن مشاهده می‌کنند.

رونمایی و نقد کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان»/ کتابی با حس نوستالوژی

حسین زندی ناشر و سردبیر هفته نامه همدان نامه و فعال فرهنگی نیز گفت: کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» کتاب قابل قبولی برای معرفی منطقه دره مرادبیک است.

وی گفت: این کتاب در هویت بخشی به منطقه با معرفی آسیاب‌ها، کوه‌ها و… بسیار کمک کرده است.

لیلا بلوچستانی خالق اثر فوق نیز بیان داشت: تالیف کتاب دو سال و نیم زمان برد اگرچه در ابتدا قصد نوشتن کتاب را نداشتم و هدفم نوشتن بروشورهایی بود برای افرادی که به صورت انفرادی یا گروهی در دامنه کوهها حضور پیدا می‌کنند و همه دامنه کوهرا تبدیل به راه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: زمانی که به وادی تحقیق و پژوهش در مورد منطقه وارد شدم، موضوع بسیار جالب و جذاب شد و حجم زیادی از عکس و فیلم و مطالب مختلف را پیش روی خود دیدم لذا دیگر به بروشور بسنده نکرده و به لطف خدا کتاب «دره مرادبیک بهشت همدان» نوشته و چاپ شد.

بلوچستانی با تاکید بر اینکه در کتاب سعی شده ساده نویسی لحاظ شود گفت: بعد از پیشگفتار جغرافیای طبیعی دره مرادبیک، به سه قسمت غربی، جنوبی، شرقی تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: مکان‌های مهم، جویبارها، مسیر صعود به کوهستان، قلل گیاهی و جانوری نیز بررسی شد.

این نویسنده عنوان کرد: شرحی در خصوص بافت قدیم دره مرادبیک، دالانها و عمارت بدیع الحکما نیز بیان شده است که حاصل تحقیق و پژوهش و زحمات مرحوم سعید دینی از فعالان فرهنگی است.

وی تصریح کرد: در بخش دیگر کتاب آداب و رسوم، فرهنگ و اعتقادات مردم خصوصاً مراسم محرم و صفر، رمضان، جشن‌ها و مراسمات عروسی در قدیم به تفصیل شرح داده شده است.

بلوچستانی بیان کرد: این کتاب تعریف جدیدی از جغرافیا داشته و بخش آشپزی، صنایع‌دستی، مشاغل سنتی همچون مکتب خانه‌ها، نوع گویش و نحوه بیان منطقه دره مرادبیک، نیزآورده شده است.

در پایان این برنامه از نویسنده و منتقد کتاب و فعالین فرهنگی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها