جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
رمان‌ها فرصت مواجهه، خواندن قصه ها و  تجربه‌های زیسته دیگران را به ما می‌دهد

گلستان - سعیدصدقی روان‌شناس و مرور نویس کتاب باور دارد که رمان‌ها، پتانسیل بالا و جهان تاثیرگذاری دارند و فرصت مواجهه، خواندن قصه‌ها و تجربه‌های زیسته دیگران را به ما می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، سعید صدقی شامگاه پنجشنبه در نشستی با محوریت موضوعی «چرا روان‌شناسی و روان‌شناس» که به همت گروهی از مردم کتاب‌خوان شهرستان گرگان که نام «هم نشینی هم‌اندیشی» را برای جمع خود برگزیده‌اند، گفت: در جهانی که هر روز گویی به دوری از مطالعه نزدیک‌تر می‌شود، وجود چنین نشست‌های کتاب و اندیشه محوری همچون آگورایی برای شوق دانایی و پرسش‌گری و اندیشیدن ارزشمند است و جای تقدیر دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در باور عموم یک نگاه نادرست وجود دارد که روان‌شناسی با روان‌درمانی یکی است، افزود: روان‌شناسی دنیای گسترده ای دارد و روان درمانی بخشی از این جهان است و معتقدم دنیای روان‌شناسی با دنیای فلسفه جدا نیست و پرسش و مسئله هر دو آن‌ها انسان است.

صدقی سپس با طرح این پرسش که «آیا روان‌شناسی و روان درمانی برای ما فایده دارد»؟، گفت: جاناتان گاتشال در کتاب «حیوان قصه گو» و نیز در کتاب «انسان خردمند» به قلم یووال نوح هراری، عنوان می‌شود که انسان موجودی قصه‌گو است.

سعید صدقی افزود: ساختار مغز ما اجتماعی است و در سیر تکامل و تعامل و شکل‌گیری زبان و گفت‌وگو، قصه‌های هر کسی شکل گرفته و بیان شده و وقتی ما پیش روان‌درمان‌گر می‌رویم قصه خودمان را برای او تعریف می‌کنیم، قصه ای که از حافظه قصه‌گوی، روایی و اجتماعی ما به عنوان حیوان قصه گو شکل گرفته است و بیان می‌شود.

وی سپس با اشاره به کتاب «چرا روان‌درمانی موثر است» به قلم لوئیس کازولینو و تاثیر درمان بر مغز و برخی واژگان و تعابیر رایج در این حوزه، افزود: ما هر آنچه از خود می‌دانیم و بیان می‌کنیم از حافظه روایی ما خارج می‌شود و گاهاً ذهن خودفریبکار ما علی رغم آگاهی از یک مسئله اشتباه، مانع می‌شود آن را بپذریم و حتی مانع می‌شود که به سراغ روان درمان‌گر برویم.

سعید صدقی در بخش دیگری از سخنانش از کتاب «ذهن فریبکار شما» اثر استیون نوولا و پیچیدگی‌های مغز و کارکردها و مکانیزم‌های ذهنی در آدمی گفت و افزود: زمانی که به سراغ یک روان‌درمان‌گر متخصص می‌رویم، فضایی را ایجاد می‌کند که تو او را باور کنی و اعتماد کنی و بپذیری و قصه خود را عنوان کنی. در ادامه پس از شکل گیری گفت و گویی، حتی در تو یک خرسندی شکل می‌گیرد؛ اینکه قصه تو شنیده و درک شده و حس بهتری به سراغت برای بهتر شدن و اندیشیدن و مسائلی از این دست می‎‌آید.

رمان‌ها فرصت مواجهه، خواندن قصه ها و  تجربه‌های زیسته دیگران را به ما می‌دهد

وی در ادامه با اشاره به نقش مطالعه و خواندن قصه‌های دیگران، گفت: گاهی پیش‌آمده شما در دل یک رمانی که مثلاً ۳۰۰ سال پیش نوشته شده، با موضوعی مواجه می‌شوی که دغدغه و ذهن مشغولی اکنون تو است و در حین خواندن با یک کشف و یک خود دیدن در صفحات کاغذ و کتاب روبه رو می‌شوی که تجربه حیرت انگیزی است.

سعید صدقی سپس ضمن ذکر نام چندین رمان شاخص که پیش آمده حین یا پس از خواندن آن‌ها دچار چنین احساساتی بشویم، افزود: گاهی با خواندن مسائل، دغدغه‌ها، زخم‌ها و تجربه‌های زیسته دیگران در جهان داستان و قصه رمان‌ها، گویی التیام پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه رمان‌ها پتانسیل بالا و جهان تاثیرگذاری دارند، گفت: رمان‌ها به تعبیری فرصت مواجهه و تجربه کردن، تجربه‌های دیگران را می دهد، تجربه‌های زیسته ای حتی سخت و دشوار، چیزی همچون تجربه ویکتور فرانکل که در کتابش با عنوان «انسان در جستجوی معنی» آن را قلمی کرده است.

سعیدصدقی در پایان ضمن پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌های مطرح شده در نشست، درباره مسائلی چون روش‌های روان کاوی، تخلیه تنش‌ها و رهاشدگی و آسودگی خاطر پس از بیان قصه خود و نتایج بهره‌مندی از روان‌کاوی و اثراتش در زندگی مطالبی را مطرح کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

به گزارش ایبنا، نشست گروه کتاب‌خوانِ «هم‌نشینی هم‌اندیشی» که به تازگی مطالعه کتاب «اعتقاد بدون تعصب» اثر پیتر برگر و آنتون زایدرولد را پشت سر گذاشته است، در محل کتاب‌فروشی سرزمین کتاب شهرستان گرگان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها