پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
روز شلوغ جشن امضای کتاب‌های فرهنگ مقاومت

رویدادهای متنوعی در نمایشگاه کتاب تهران هر روز برگزار می‌شود که بخشی از این رویدادها را به حوزه فرهنگ مقاومت اختصاص دارد که جزئیات آنها در این گزارش ثبت شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت و خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ دومین روز نمایشگاه کتاب تهران پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماست که خیلی از روزهای خیلی شلوغ نمایشگاه خواهد بود. در این روز رویدادهای زیادی در غرفه ناشران، سالن گوشه نقد و مجمع ناشران دفاع مقدس در حوره فرهنگ مقاومت برگزار خواهد شد که به تعدادی از این برنامه‌ها اشاره شده است تا با اطلاع از ساعت و مکان آن بتوانید از رویدادهای این حوزه مطلع شوید.

نقد «زمین‌های مسلح» در مجمع ناشران دفاع مقدس

بررسی و نقد کتاب «زمین‌های مسلح» با حضور گلعلی بابایی، مولف و صادق وفایی، مجری ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز پنج‌شنبه در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌شود.

«زمین‌های مسلح» یکی از کتاب‌های مجموعه‌ای به نام «حماسه بیست‌وهفت؛ کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول الله» است. این اثر بیانگر حوادثی است که از سال ۱۳۶۱ تا اوایل اردیبهشت ۱۳۶۲ و در جنگ میان ایران و عراق رخ داده است. کتاب حاضر به همهٔ ماجراهایی که در طول عملیات والفجر مقدماتی و عملیات والفجر یک و در فکهٔ جنوبی و فکهٔ شمالی اتفاق افتاده، پرداخته است. سبک‌وسیاق این کتاب نیز همچون کتاب‌های «هم‌پای صاعقه»، «ضربت متقابل»، «شراره‌های خورشید» و «کوهستان آتش» که پیش‌تر منتشر شده، برای مخاطب به نگارش درآمده است.

کلاته عربی مهمان غرفه جایزه جلال (سرای ادبیات)

مهمان ساعت ۱۴ غرفه جلال (سرای ادبیات) در نمایشگاه کتاب تهران میزبان جواد کلاته عربی، پژوهشگر و مولف حوزه دفاع مقدس است که از او آثاری چون «عملیات عطش»، «عروج از شاخه زیتون»، «ماجرای عجیب یک جشن تولد عجیب» و «لباس شخصی‌ها» خاطرات حاج قاسم صادقی از دوران حضور در گروه شبه نظامی فدائیان اسلام است که در جایزه کتاب سال دفاع مقدس از آن تقدیر شد. کلاته عربی در غرفه جلال درباره «داستان و مستندنگاری» صحبت می‌کند با این مضمون که آیا مستندنگاری پیاده کردن ضبط صوت است؟ بحثی که بین داستان‌نویسان و مستندنگاری است که مستند نگاری فقط پیاده کردن ضبط صوت است. این بحث بعد از جایزه جلال ایجاد شد.گفتند مستند نگاری فقط پیاده کردن ضبط صوت است و هیچ خلاقیتی در آن دخیل نمی‌شود و این مستندنگاری ادبیات دفاع مقدس را قبضه کرده و چندین سال است داستان دفاع مقدس نداریم که رمان باشد و مستندنگاری اجازه تنفس به خلاقیت و رمان و روایت نمی‌دهد و جلوی خلاقیت را می‌گیرد.این موضوع به بحث گذاشته می‌شود.

رونمایی «کتاب‌ها شیمیایی نمی‌شوند» در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس

کتاب‌ها «شیمیایی نمی‌شوند» عنوان کتابی است با پژوهش محبوبه شمشیرگرها و راوی آن شیخ صالح است که از این کتاب ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در مجمع ناشران دفاع مقدس با حضور پژوهشگر اثر و راوی آن رونمایی خواهد شد.

«کتاب‌ها شیمیایی نمی‌شوند» روایت زندگی صلاح عبدالامیر عسکرپور (شیخ صلاح) مجاهد عراقی است که ایام نوجوانی خود را به مبارزه با حزب بعث گذرانده. با آغاز جنگ تحمیلی به ایران فرار می‌کند و در واحد اطلاعات عملیات برای شناخت فرماندهان حزب بعث عراق با ایران همکاری‌های چشمگیری می‌کند. پس از جنگ به عراق باز می‌گردد و در اقدامی شجاعانه دست به کاری خطرناک می‌زند و مشغول مصاحبه با فرماندهان عراقی حاضر در جنگ تحمیلی می‌شود. بی‌تردید این کتاب بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی است که از زاویه ای نسبتاً مغفول روشنی خواهد افکند.

هم‌اندیشی ناشران دفاع مقدس در گوشه نقد

مجمع ناشران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی که حضور فعال در نمایشگاه کتاب تهران دارد با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف به رصد ناشران دفاع مقدس می‌پردازد و در همین راستا نشستی با عنوان «هم‌اندیشی ناشران دفاع مقدس» در سالن گوشه نقد ترتیب داده که پنجشنبه، دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

جشن امضای «بی‌سیم‌چی تخس» در غرفه حماسه یاران

جشن امضای کتاب «بی‌سیم چی تخس، خاطرات شفاهی ابوالقاسم عموحسینی بی‌سیم‌چی» ساعت ۱۵:۰۰ در غرفه حماسه یاران برگراز می‌شود. «بی‌سیم چی تخس، خاطرات شفاهی ابوالقاسم عموحسینی بی‌سیم‌چی لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب قم است که به قلم فائزه سعادتمند به رشته تحریر درآمده و نشر حماسه یاران آن را منتشر کرده است. کتاب حاضر، روایت خاطرات رزمنده دفاع مقدس، ابوالقاسم عموحسینی است. فائزه سعادتمند، با جمع‌آوری و بررسی خاطرات شفاهی و دفترهای دست نویس این رزمنده واحد مخابرات لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب قم، کتاب حاضر را به نگارش درآورده است. بدون شک، با خاطراتی جذاب و خواندنی از حال و هوای رزمندگان جنگ تحمیلی مواجه خواهیم شد. خاطرات تلخ و شیرینی که هیچ وقت کهنه نمی‌شوند.

جشن امضای «اسیر آلواتان» در غرفه انتشارات روایت فتح

روایت فتح هم امروز جشن امضای کتاب «اسیر آلواتان» را ساع ۱۸:۰۰ در غرفه انتشارات برگزار می‌کند. کتاب «اسیر آلواتان، مجموعه خاطرات از شهدا و اسرای در بند کومله و دموکرات از زبان شاهدان عینی است. این کتاب نوشته رضا رستمی و در انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

جشن امضای «ماجرای امروز» در غرفه ۲۷ بعثت

پنجشنبه روز شلوغی از لحاظ جشن امضا است و در غرفه انتشارات ۲۷ بعثت هم جشن امضای کتاب «ماجرای امروز» ساعت ۱۸ برپا می‌شود. «ماجرای امروز» در کتاب اول خودش به روایت هشت شهید مدافع امنیت براساس برنامه‌ای درباره شهدای امنیت و فتنه؛ شهدایی از سال ۱۳۸۸ تا به امروز. ماجرای اول کتاب به شهید محمدحسین حدادیان می‌پردازد. محمدحسین را همه می‌شناسند. پس قرار گذاشتیم حرف‌های تازه‌ای بزنیم، از بچگی تا شهادت شهید. حرف‌هایی بزنیم که قدری متفاوت باشد؛ حرف‌هایی که ما را به مثلِ محمدحسین شدن، نزدیک کند. مادر محمدحسین اما حرف نمی‌زد، روضت می‌خواند، روضه مکشوف. آنجا فهمیدم که مصاحبه برای نوشتن کتاب، با مصاحبه برای یک برنامه تلویزیونی فرق دارد. در ماجرای دوم: شهید پرویز کرم پور، در ماجرای سوم: شهید عباس خالقی، در ماجرای چهارم: شهید حسین اجاقی زنوز، در ماجرای پنجم: شهید سیدعلیرضا ستاری، در ماجرای ششم: شهید حسین غلام کبیری، در ماجرای هفتم: شهید حسین تقی‌پور و در ماجرای هشتم: شهید روح‌الله عجمیان پرداخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها