چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کتاب «کامو و سارتر» منتشر شد

کتاب «کامو و سارتر» اثری از رونالد آرونسون از سوی انتشارات مهرگان خرد روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کامو و سارتر» نوشته رونالد آرونسون استاد دانشگاه ایالتی وین است. کتاب او روایتی همه‌جانبه دربارۀ دوستی و جدال بین آلبر کامو و ژان پل سارتر است. سارتر و کامو خاستگاهی متفاوت داشتند.

در بخشی از کتاب اینطور آمده است: «سارتر بورژوا بود اگرچه خودش از این لقب متنفر بود اما کامو در الجزایر و با مادری بی‌سواد بزرگ شد.فعالیت سیاسی کامو ناشی از نگرانی او برای زندگی فقرای الجزایری بود اما سارتر تنها بعد از گذراندن مدتی در اردوگاه زندانیان جنگ جهانی دوم و سال‌ها پس از آنکه در جایگاه فیلسوف و نویسنده مورد تحسین بود، به سمت سیاست کشیده شد. پس از آزادی فرانسه این دو مرد به روشنفکران و منادیان اگزیستانسالیسم تبدیل شدند (برچسبی که کامو هرگز آن را نپذیرفت) و در ۱۵ سال پس از آشنایی‌اولیه و تا زمان مرگ کامو، آن‌ها در یک سناریوی سیاسی-روشنفکری و در سه پرده نقش خود را در جهان فلسفه، سیاست و ادبیات ایفا کردند که رونالد آرونسون با ظرافت، همدلی و دقت آن را بررسی و روایت می‌کند».

در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم: «باورهای بد باورهایی که با شواهد در دسترس آشکارا ناسازگاری دارند رایج هستند. بسیاری از گروه‌های اقلیتی مثلاً باور دارند که واکسن‌ها خطرناک هستند و تئوری‌های توطئۀ عجیب و غریب را می‌پذیرند. فراگیر شدن باورهای بد شاید از نگاه سیاسی و اجتماعی مهم باشد و مثلاً راه کنشگری کارآمد برای بحران تغییر اقلیم را سد کند. ازاین‌رو، توضیح این‌که چرا افراد باورهای بد را می‌پذیرند و این‌که برای وا داشتن آن‌ها به بیشتر پاسخ‌گو شدن به شواهد باید چه‌کار کرد، رسالتی پراهمیت است».

رونالد آرونسون نویسنده و ویراستار کتاب‌های متعددی بوده است، از جمله، اخیراً، «ما فقط این زندگی را داریم: مقالاتی از ژان پل سارتر» و «زندگی بدون خدا: جهت‌گیری‌های جدید برای آتئیست‌ها، آگنوستیک‌ها و افراد بلاتکلیف».

کتاب «کامو و سارتر» توسط مژگان اصلیان ترجمه شده و انتشارات مهرگان خرد آن را در ۱۴۸ هزارتومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط