سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
جشنواره ملی صنعت چاپ، فرصت معرفی آثار تولیدکنندگان در ایران و منطقه است

مسابقات آثار چاپی برتر بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ در سه حوزه بسته‌بندی، تبلیغات، اوراق امنیتی و چاپ صنعتی و فرایند عملیات تکیلی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ساره گودرزی؛ نشست خبری انتخاب آثار چاپی برتر بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ سه‌شنبه (هفتم آذرماه) باحضور محسن یگانه‌کاری، دبیر بخش مسابقات آثار چاپی بیست و سومین جشنواره ملی صنعت چاپ و رضا نورایی، مسئول کمیته داوری مسابقات در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست یگانه‌کاری با اشاره به اهداف برگزاری مسابقات آثار چاپی، عنوان کرد: انتخاب آثار چاپی برتر ایران در جشنواره ملی صنعت چاپ فرصت خوبی برای شناسایی تولیدکنندگان داخلی آثار چاپی برتر کشور برای معرفی به تولیدکنندگان این گونه محصولات در داخل همچنین کشورهای همجوار منطقه است تا در کسب و کار صنعت چاپ رونق ایجاد شود.

وی در ادامه به بخش‌های مختلف این مسابقات اشاره کرد و افزود: در این بخش همه واحدهای چاپی، طراحان گرافیک، مدیران پروژه‌های چاپی و صاحبان کالاهایی که به نوعی با بسته‌بندی عرضه می‌شوند می‌توانند آثار چاپی خود را در چارچوب‌های تعیین شده به دبیرخانه مسابقات ارسال کنند.

یگانه‌کاری ادامه داد: مسابقات آثار چاپی برتر بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ در سه حوزه بسته‌بندی، تبلیغات، اوراق امنیتی و چاپ صنعتی و فرآیند عملیات تکمیلی برگزار خواهد شد و واحدهای پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ همه مخاطب آن هستند.

وی با بیان اینکه آثار چاپی باید از سال ۱۴۰۰ به بعد تولید شده باشند، گفت: آثار ارسالی نباید در جشنواره‌های گذشته صنعت چاپ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده، ارائه شده باشد و همه آثار ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

یگانه‌کاری درباره روند داوری آثار در جشنواره نیز توضیح داد: آثار، کدبندی می‌شوند و بدون مشخص بودن صاحب اثر، داوری می‌شوند و در اختتامیه برگزیدگان اعلام خواهند شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برخی انتقادات درباره برگزار نشدن جشنواره صنعت چاپ در ۱۱ شهریورماه روز ملی صنعت چاپ، گفت: جشنواره صنعت چاپ در طول سال فعال است، روز صنعت چاپ مناسبت و جشنواره صنعت چاپ رویداد است، در این روز برخی بخش‌ها و مجموعه‌های چاپی برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کنند.

یگانه‌کاری افزود: از ۱۱ شهریورماه به بعد جشنواره صنعت چاپ در استان‌های کشور برگزار می‌شود و زمانی که همه استان‌ها برنامه‌های خود را برگزار کردند، از میان برگزیدگان استانی، برگزیدگان سراسری و ملی معرفی می‌شوند.

به‌گفته وی، برخی هم در این روز برنامه برگزار کردند و با گزینش‌های خاص، افراد را انتخاب کردند که البته کاری به آن نداریم.

در ادامه این نشست خبری، رضا نورایی با بیان اینکه کیفیت داوری در این رقابت را نشان‌دهنده کیفیت جشنواره است و عنوان کرد: اساس کار ما در داوری جشنواره، کیفیت کار چاپ است، گاهی برخی از متخصصان در بسته‌بندی فراتر از موضوع چاپ می‌روند و انتظار دارند عملکرد فرد مشخص شود، در این جشنواره در سیستم داوری به این بخش کاری نداریم.

وی با طرح این موضوع که در این مسابقات، فرآیند تولید داوری می‌شود و عموماً فرایند را داوری می‌کنیم نه نتیحه را، گفت: معیارهای داوری در طول سالیان گذشته با حضور ۶۰ متخصص چاپ تعیین شده، همچنین رشته‌ها و محصولات هر بخش نیز مشخص است.

به‌گفته نورایی، امسال ۳۰ داور، آثار ارسالی به دبیرخانه را در فرآیندهای پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ ارزیابی و داوری می‌کنند، وقتی آثار به دبیرخانه می‌رسد، گزینش ابتدایی روی آن‌ها انجام و سپس، داوری انجام می‌شود.

جشنواره ملی صنعت چاپ فرصت معرفی آثار تولیدگنندگان ایرانی در منطقه است

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

یگانه‌کاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا، درباره امتیازها و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار برگزیده در این جشنواره، توضیح داد: قرار است روز اختتامیه جشنواره، نمایشگاهی از آثا برگزیده برگزار شود تا مخاطبان با این محصولات آشنا شوند؛ همچنین درباره حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای زمینه‌سازی حضور برگزیدگان در نمایشگاه‌های خارجی منعی وجود نداشته است.

وی افزود: برای بسیاری از اهالی چاپ، حضور در این جشنواره و رقابت با شرکت‌های مختلف همواره اهمیت داشته است، همچنین این جایزه اعتبار و ارزش ویژه‌ای برای فعالان این حوزه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره افزوده شد بخش بین‌الملل به این مسابقات، گفت: در مسابقاه نشان «شیرازه» این امکان وجود دارد اما برای بخش مسابقات آثا چاپی تا به‌حال چنین امکانی بررسی نشده و می‌توان درباره اجرایی شدن آن فکر کرد.

به گزارش ایبنا؛ علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت برخط نسبت به ثبت‌نام اثر و توضیحات آن در پایگاه الکترونیکی دبیرخانه به نشانی www.irprint.farhang.gov.ir اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها