یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱
سامانه‌ای برای شناسایی جاعلان بازار کتاب

طراح و ایده‌پرداز «کتاب ایز» با اشاره به مزایای این سامانه، گفت: سادگی در اجرا، کمک به حفظ حقوق ناشران و پدیدآورندگان، کاهش چشمگیر هزینه‌های بازرسی، شناسایی سریع کتاب‌های جعلی در هر کجای ایران، شفافیت قابل راستی آزمایی در تیراژ واقعی و عدم وجود محدودیت در قطع و تیراژ کتاب برخی از این مزایا هستند.

میلاد محمدی اردهالی، طراح و ایده‌پرداز «کتاب ایز» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کاربردی بودن طرح «کتاب ایز»، گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از قیمت پشت جلد هر کتاب مربوط به هزینه‌های پیش‌تولید مانند حق‌التالیف، حق الترجمه، هزینه‌های حروفچینی و ویراستاری و طراحی است، طی سال‌های اخیر جاعلان کتاب بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها، کتاب پرفروش ناشران را تولید و تکثیر غیرقانونی می‌کنند.


وی افزود: چنین پدیده‌ای در این مدت هر ناشر و پدیدآورنده‌ای را دلسرد کرده است، در این میان کتاب ایز با درج علائمی رنگی و تصادفی در قسمتی از لبه‌های بیرونی کتاب، برای هر کتاب هویتی منحصر به فرد ایجاد میکند.کتاب ایز با ثبت این هویت‌ها در بانک اطلاعاتی خود مانع جعل و باز تولید حتی یک نسخه غیر مجاز می‌شود.

محمدی همچنین درباره احتمال جعل این روش توضیح داد: این احتمال تقریباً صفر است، چون درج علائم هویتی کاملاً تصادفی است و تعداد حالت های ممکن این علائم چند هزار میلیارد خواهند بود به همین دلیل جعل و بازتولید یک نسخه از آن کار بسیار دشوار و زمان‌بری بوده و عملاً برا هیچ جاعلی به صرفه نخواهد بود.

وی درباره محدودیت‌های قطع و تیراژ چاپ کتاب در این روش نیز گفت: در استفاده از این روش هیچ‌گونه محدودیت اجرایی وجود ندارد و از یک نسخه کتاب جیبی تا هزاران نسخه کتاب رحلی با طی مراحل آماده‌سازی قابل هویت سازی خواهند بود.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این روش نیز گفت: سادگی در اجرا، هزینه تمام شده ناچیز برای ناشر و هزینه گزاف برای جاعل، کمک به حفظ حقوق ناشران و پدیدآورندگان، کاهش چشمگیر هزینه‌های بازرسی، شناسایی سریع کتاب‌های جعلی در هر کجای ایران، شفافیت قابل راستی آزمایی در تیراژ واقعی، عدم وجود محدودیت در قطع و تیراژ کتاب و ایجاد بانک اطلاعاتی طبقه‌بندی شده از خریداران نهایی، برقراری ارتباط با خریداران بالقوه و کاهش هزینه‌های توزیع برای ناشران برخی از این مزایا هستند.


محمدی همچنین درباره هزینه‌های استفاده از این روش عنوان کرد: تمام تجهیزات و شرایط چاپ کتاب در این روش مانند گذشته خواهد بود و به هیچ دستگاه اضافه‌ای نیاز نیست و صرفاً در روش‌های و ماشین های مختلف چاپ علائم هویتی با فرآیندهای جانمایی می‌شوند.

به‌گفته وی، پس از چاپ و صحافی کتاب لیبل‌های اصالت به کتاب الصاق شده و هویت تک‌تک کتاب‌ها ثبت می‌شوند. تولید به این روش در ابتدا چاپ علائم هویتی و دوم الصالق لیبل و ثبت هویت کمی زمان‌بر شده و بسته به حجم، تیراژ و روش چاپ کتاب چیزی بین ۲ تا ۵ هزار تومان برای هر نسخه هزینه خواهد داشت.

این فعال حوزه نشر با بیان اینکه پس از این روش باز هم نیاز به بازرسی میدانی است، گفت: در واقع هر چقدر هم که برای محصول هویت‌سازی شود، باز نباید از بازرسی بازار غافل شد زیرا ممکن است کپی‌های ناشیانه در سطح بازار عرضه شود. در عین حال ممکن است جاعلان با راه‌اندازی سایت و سرشماره پیامکی تقلبی خریداران نهایی را منحرف کنند.

محمدی در ادامه درباره بهترین زمان برای استفاده از کتاب ایز نیز توضیح داد: اصولاً بهترین فرصت برای کوتاه کردن دست جاعلان، بهره گیری از این سامانه از همان چاپ اول است، اما چاپ مجدد کتاب نیز، زمانی که کتاب افزایش قیمت چشمگیری داشته، فرصت مناسبی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های این روش است، زیرا برای جاعل صرف نمی‌کند کتاب قیمت قدیم را جعل کند.


وی درباره راه‌های عملی چاپ کتاب با استفاده از این سامانه، افزود: ناشران معمولاً با توجه به تیراژ کتاب از سه روش مختلف چاپ کتاب استفاده می‌کنند؛ تیراژ یک تا حدوداً ۳۰۰ نسخه با چاپگرهای لیزری، تیراژ حدوداً ۲۵۰ تا ۱۲۰۰ نسخه با ماشین‌های دوپلیکیتور و تیراژ یک هزار نسخه به بالا با افست، در این بین کتاب ایز نیز متناسب با هر کدام از روش های چاپ راهکار خاص خود را دارد.

محمدی بیان کرد: در این سامانه خریداران نهائی با مراجعه به سایت یا ارسال کدهای مندرج در لیبل از طریق پیامک میتواند در مدت چند لحظه از اصالت کتاب خود اطمینان پیدا کنند، در واقع سامانه کتاب ایز با پایش کدهای ارسالی خریداران، کتاب‌های جعلی را شناسایی و خیلی سریع و دقیق محل فروشندگان و جاعلان کتاب را شناسائی کرده و با تدوین گزارشی مستدل به اطلاع ناشران می رساند.


وی درباره انگیزه خریدار به ارسال پیامک نیز گفت: به طور طبیعی خریدار هر کالای تمایل دارد تا از اصالت کالای خود اطمینان داشته باشد، علاوه بر آن در برچسب‌های «کتاب‌ایز» با کمک ناشران قرعه کشی‌هایی بین خریداران کتاب انجام می‌شود که انگیزه دریافت جوایز خود عاملی برای ترغیب خریداران به ارسال پیامک خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها