جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
کتاب «شرح و تفسیر غزلیات فخر الدین ابراهیم عراقی» رونمایی شد

فارس- با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی از اصحاب قلم و رسانه و سخنرانی برخی از برجستگان ادبی، کتاب «شرح و تفسیر غزلیات فخر الدین ابراهیم عراقی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مژگان اسکندری مولف این اثر، در این برنامه که جمعه شب ۳ آذرماه در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، گفت: عراقی از عرفا و شعرای نامدار ایرانی قرن هفتم است. کتاب شرح و تفسیر غزلیات فخرالدین ابراهیم عراقی همچون سایر آثار منتشر شده در انتشارات نوید شیراز برخوردار از مجوزهای لازم چاپ همچون شابک، شمارگان کتابشناسی ملی، دیویی و کنگره، فهرست نویسی برابر فیپا و…انجام شده و کار صفحه آرایی آنرا «فروغ السادات حسینی پور» و طرح جلد کتاب را بانو «رعنا عبدالهی» انجام داده است.

این شاعره معاصر و مدرس دانشگاه بیان کرد: کتاب خود را به ارواح بلند پدر و مادر فقیدم و به همه کسانی که با من در مسیر تالیف و تدوین این اثر همراه بودند تقدیم کردم.

وی یادآور شد: دکتر محمدیوسف نیری شیرازی از اساتید مسلم ادب و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بر تهیه و تدوین این اثر نظارت علمی داشت.

اسکندری همچنین خاطرنشان کرد: دو صفحه مقدمه خودم بر این کتاب که پایان نامه دکتری ام است، دو صفحه فهرست فصول و مطالب مندرج در کتاب، شرحی مفصل بر زندگی شاعر فخرالدین ابراهیم عراقی، مبانی مشترک و محوری در غزلیات عراقی و شرح و تفسیر غزلیات عراقی همراه با کتابنامه ۸ صفحه ای (منابع و مآخذ مورد استفاده پدید آورنده) از جمله مشخصه های کتاب شرح و تفسیر غزلیات عراقی است.

کتاب «شرح و تفسیر غزلیات فخر الدین ابراهیم عراقی» رونمایی شد

مژگان اسکندری سال ۱۳۴۴ در ارسنجانِ خاکی در خانواده ای اهل علم و ادب که زندگی را با دولت قرآن شیرازه بسته بودند، پا به دایره و حصار هستی گذاشت. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در همان ولایت به پایان رساند سپس با توجه به علاقه ذاتی و محدویتهای پیش آمده، تحصیل در رشته ادبیات در دانشگاه آزاد واحد ارسنجان گزینه انتخابی شد. انتخابی که سرآغاز مسیری نو و پاسخگوی دنیای رنگارنگ خیالات شد. کارشناسی ارشد در همین رشته در دانشگاه فسا، خطِّ فکری اورا ساخت. تولدی جدید و نو پوسته دو دهه و اندی حیات قبل را کند و به دور انداخت. مسیری نو آغاز شد، خونی تازه با کمک ادبیات در رگ‌های جان او شریان یافت. آنچه میراث خانواده قرآنی بود با عشق به ادبیات و راهنمایی پیری فرزانه جان می‌گرفت و پیش می‌رفت. کتاب «موج در موج» که نگاهی به آیات و احادیث در منطق الطیر و مصیبت نامه عطار است ره آورد این معماری درونی است. در سال ۱۳۹۰ شوق و طلب او را به کوه قاف مقصد رساند و فرصت تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه شیراز زیر نظر اساتید برجسته ممکن شد و کتاب «شرح غزلیات فخرالدین عراقی» حاصل درسی است که بر جان و روان نشسته است.

به گزارش ایبنا؛ این کتاب در هزار و ۸ صفحه، در قطع وزیری با جلد اعلا در تیراژ ۵۰۰ نسخه به بهای هر جلد ۶۰۰ هزار تومان در نشر «نوید» منتشر و به ساحت فرهنگوران و ادیبان، شاعران و ادب دوستان معاصر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها