سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
دیوان آخوند کبگانی در رادیوی بوشهر معرفی شد

بوشهر – دیوان آخوند کبگانی (ملاحسن کبگانی)، شاعر فقید اهل شهرستان دشتی از سوی حمید زارعی، شاعر، کارشناس کتاب و پژوهشگر ادبی جنوبی همزمان با هفتۀ کتاب در برنامه رادیویی «شوچراغ» معرفی و بخشی از آن خوانش شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، حمید زارعی در این برنامه رادیویی که با موضوع معرفی آثار مؤلفان بومی و تازه‌های نشر استان بوشهر اجرا می‌شود، در معرفی دیوان آخوند کبگانی گفت: یکی از نسخه‌های خطی عصر قاجار دیوان ملاحسن کبگانی به خط ملا علی مراد جمی است که شامل ۳۱۰۲ بیت است و در سال ۱۳۶۳ خورشیدی به همت حسین یوسفی جمی کتابت شده است.

این شاعر و محقق خورموجی افزود: دیوان کامل آخوند کبگانی به روایت و ثبت ملاعلی مراد جمی به اهتمام و خط حسین یوسفی جمی و مقدمه، تصحیح و توضیح احمد نوبخت و عبدالنبی یوسفی از سوی انتشارات سیوند چاپ ومنتشر شده است.

وی یادآور شد: این اثر که در ۳۸۹ صفحه تدوین شده، شامل مقدمه، نسخه‌های در دسترس دیوان آخدند کبگانی، شرح حال ملا علی مراد جمی راوی و ثبت‎کنندۀ دیوان کبگانی و شرح حال حسین یوسفی جمی، شرح حال آخوند کبگانی دشتی از سوی کاتب دیوان، قطعه شعری از شاعری ناشناس در وصف آخوند کبگانی و دیوان ملاحسن کبگانی است.

زارعی ادامه داد: سروده‎های آخوند کبگانی در این مجموعه عبارتند از: حدیقه الحقائق در شش مطلع که دربردارنده قصایدی در توسل به توحید، مدح پیامبر و مدح جمال‎خان‎بن حیدر خان و قصیده روضه‎العرفان در مدح امام علی (ع) است.

وی بیان کرد: مسمط ذوق السکر فی‎شوق الشکر، ترجیع‎بند منطقه البروج در ۱۲ بند درباره مراتب وجود، ترجیع‎بند شمس السعاده فی‎فلک الشهاده در ۱۲ بند، ترکیب‎بند سبع الطبقات در هفت بند، غزلیات، رباعیات، دوبیتی‎ها و مثنوی خسرو و شیرین از دیگر بخش‎های این دیوان است.

زارعی یادآورشد: در این مجموعه به نسخه‎های محمد حسن، زارعی، پورکرم و عبدالرضا خاموشی جمی نیز اشاره شده است.

وی افزود: در شرح حال ملاحسن کبگانی نوشته شده که در سال ۱۲۴۰ ق در قریه هدکو (هدکان) دهستان کبگان دشتی متولد و در نجف وکربلا به تحصیل علوم دینی پرداخته و در شعر تخلص محمود را انتخاب و در سال ۱۳۱۰ ق وفات می‎کند.

زارعی سپس گفت: ملاحسن در علوم متداوله آن زمان متبحر بوده و مردم جم چون شهرت آخوند را می‎شنوند، درخواست آمدنش را به جم می‎کنند و سال‎ها آخوند در جم زندگی می‎کند و در توصیف جم اشعار متعددی می‌سراید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها