سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی بود

یزد - جلال الدین کزازی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی اسلامی ندوشن گفت: مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی با دلدادگی به این فرهنگ بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، جلال الدین کزازی، نویسنده در مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر محمد علی اسلامی ندوشن در دبیرستان ماندگار ایرانشهر یزد با اشاره به ویژگی‌های شهر یزد گفت: این سرزمین زیبایی، شکوه و شگرفی، فر و فروغ و فرزاندگی را آفرید.

وی افزود: این بزم بی‌چند و چون، بزمی فرهنگی و ایرانی است و آن روانشاد زنده یاد، مردمی چند سویه با ویژگی‌هایی والا بود که بسیاری از آن‌ها بر همه ایرانیان به ویژه بر یزدی‌ها روشن است.

کزازی ادامه داد: دانشور، نویسنده‌ای چیره دست، سخنور، از خوی و خیم خجسته ایرانی برخورداری داشت و در یک سخن که همه این ویژگی‌های را در بر دارد دارای فر ایرانی بود.

وی گفت: یزد یکی از کانون‌های فرهنگ و سرگذشت ایران است.

مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی بود

این نویسنده ادامه داد: دل ایران در شهری مانند یزد گرم‌تر، توانمندتر می‌تپد و در و دیوار این شهر نمودها و نشانه‌ها از ایران بزرگ و نازش خیز دارد.

کزازی بیان کرد: ایران سرزمین دلربا است هر کس ایران را به بسندگی بشناسد بی‌آنکه خود بخواهد بدان دل خواهد داد.

وی افزود: ایران تنها یک سرزمین نیست و ایران چهار سرزمین است و نمود دارد، یکی ایران سیاسی است که در درازنای تاریخ همواره دستخوش دگرگونی بوده است و گاهی فراهی و گاهی تنگی بوده است.

مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی بود

وی گفت: ایرانی دیگر ما ایرانی تاریخی و بسیار پهناورترتر از این ایران است. ایران جهانشاهی‌های هخامنشی، اشکانی، ساسانی است که بر پهنه گسترده از گیتی فرمان میرانده است.

وی ادامه داد: سومین ایران فراخ دامن‌ترین ایران به عنوان ایران فرهنگی است و سرزمین‌های دیگر که هرگز بخشی از ایران تاریخی نبوده را در بر گرفته است.

مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی بود

این هنرمند کشوری ادامه داد: فرهنگ ایران همواره فرهنگی جهانی بوده و هنوز هم هست و اسلامی ندوشن نیز فرزند ایران فرهنگی است و به ایران دلباخت و همواره از ایران می‌گفت و می‌نوشت.

وی افزود: و چهارمین ایران نیز ایران پس از اسلام بود.

کزازی گفت: ایرانی کسی است که به ایرانی بودن خود می‌نازد و به آن می‌بالد و دکتر اسلامی ندوشن نیز به همین راه بود و همین اصل او را ماندگار کرده است.

مرحوم اسلامی ندوشن فرزند ایران فرهنگی بود

در پایان این مراسم نیز پیکر محمد علی اسلامی ندوشن بر روی دستان مردم دارالعباده تشییع شد و قرار است در روز پنجشنبه در زادگاه وی تشییع شود و پس از آن در نیشابور تشییع و تدفین شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط