سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
خاطراتی از مسئول تحقیقات سپاه در جنگ تحمیلی منتشر شد

کتاب «حاج مالک»؛ خاطرات شفاهی غلامرضا مالکی، از فرماندهان مهندسی لشکر علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در دفاع مقدس به قلم محمدعلی نظیری و از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «حاج مالک؛ خاطرات شفاهی غلامرضا مالکی، از فرماندهان مهندسی لشکر علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در دفاع مقدس» به قلم محمدعلی نظیری و از سوی انتشارات راه یار منتشر شد.

حاج غلامرضا مالکی در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس از جمله رمضان، محرم، بدر، خیبر و مرصاد حضور داشته است و در عملیات خیبر به‌عنوان فرماندۀ مهندسی لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب در منطقه بود و با شهید مهدی زین‌الدین همکاری می‌کرد. «حاج مالک» همچنین مسئول دفتر طرح و تحقیقات سپاه بود تا نیازهای مهندسی جنگ را از ظرفیت‌های صنایع اراک تأمین کند. تویوتا شنی‌دار، کانال نهرکن، تله‌کابین و… حاصل آن دوران است.
 

در بخشی از این کتاب، اینطور می‌خوانیم:


«شنی باید زیر این لندکروزها بسته می‌شد. تسمه را دادیم بافتند. جنس تسمه سبک بود و با شنی تانک که سنگین بود تفاوت داشت. این شنی‌ها را بردم لرستان. آنجا شنی‌ها را بستیم زیر تویوتا. تویوتا در حدود دو متر برف از ارتفاع بالا می‌رفت. بعد شنی‌ها را بردیم خوزستان. در تپه‌شنی‌های بستان، لندکروز شنی‌دار را پر از نیرو کردم.ماشین راحت با سرعت سی کیلومتر در ساعت از شیب سی‌درجه‌ای عبور کرد. شنی‌ها را به مناطق باتلاقی و گلی هم بردم. در این مناطق هم جواب می‌داد. آخرین آزمون منطقه کنارۀ اروند بود. در اروند، موقع جزر، پنجاه‌شصت سانت باتلاق درست می‌شد و چاله‌های منطقه پر از آب.این چاله‌ها بر اثر بمباران دشمن به وجود آمده بود. شنی تویوتا آنجا هم به‌راحتی مانور می‌داد…»

کتاب «حاج مالک» که تحقیق آن برعهده مجید مالکی بوده و تدوین آن توسط محمدعلی نظیری صورت گرفته است، در ۲۸۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۱۲۰ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها