جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
مسیر درست داستان‌نویسی از طریق ذهن خلاق شکل می‌گیرد

زنجان- ساسان ناطق مولف و مدرس نویسندگی گفت: آموزش به داستان نویسی کمک می‌کند، اما مسیر درست از طریق ذهن خلاق شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، در ادامه دوره آموزش نویسندگی «آل جلال» کارگاه تخصصی آموزش داستان همزمان با سومین روز هفته کتاب برگزار شد.

این کارگاه یک روزه با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به حوزه داستان برگزار شد و در آن مطالبی درباره شیوه‌های داستان‌نویسی توسط ساسان ناطق بیان شد.

ساسان ناطق در این دوره آموزشی گفت: آموزش به داستان نویسی کمک می‌کند، اما مسیر درست از طریق ذهن خلاق شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نوشتن کمک می‌کند که مطالب فراموش نشده و در طول تاریخ از بین نرود، اضافه کرد: آنچه مسلم است؛ تنها دارایی ماندگار بشر فرهنگ، هنر و ادبیات آن است.

ناطق در ادامه به ۱۷ اصل مهم داستان‌نویسی و چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در داستان‌نویسی چگونه شروع کردن است؛ چون شروع یک داستان مثل آهن رباست و کمک می‌کند که داستان به چشم بیاید.

نویسنده کتاب «اروند ما را با خود می‌برد» همچنین به پرهیز از مکالمات طولانی در داستان نویسی تأکید کرد و گفت: در داستان باید از توضیح اضافه و غیر ضرور خودداری شود.

وی با بیان اینکه استفاده از کلمات دارای تصویر یکی از نکات تاثیرگذار در داستان نویسی است، افزود: باید برای بیان موضوعات از توصیفات مناسب استفاده کنیم.

این نویسنده در بخش دیگری از کارگاه ضمن اشاره به خوب دیدن و خوب نوشتن به تجربه دیداری و شنیداری و عدم تکرار و آفریدن خلاقانه و نو گرایی در نوشتن اشاره کرد و گفت: خواندن و بازنویسی کردن باید سرلوحه کار نویسندگان باشد؛ چون اکثر نویسندگان شاخص این کار را انجام می‌دهند.

ناطق همچنین به نویسندگان و علاقمندان توصیه کرد گفت و گوها را معادل توصیف در نظر بگیرند و اجازه دهند؛ شخصیت‌ها صحبت کنند و به مقوله بازگشت به موقع به اوایل داستان نیز توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط