یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
مجموعه نمایشنامه «سه زن» در نمایشگاه کتاب تبریز رونمایی شد

آذربایجان شرقی- مجموعه نمایشنامه «سه زن» که به قلم «هادی ولی‌پور قره قیه» با محوریت و رویکرد توجه به مقام زن در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تبریز رونمایی و معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در تبریز، جواد کریم‌نژاد، مدیر انتشارات ریتم در این مراسم اظهار داشت: نمایشنامه‌نویسی به شکل امروزی در ادبیات کشور ما در مقایسه با سایر انواع ادبی، دیرینه سال نیست اما می‌طلبد که در حوزه فعالیت‌های نمایشی، رویکرد «نمایشنامه ایرانی»، به مدد تولید متون نمایشی بومی با رنگ و بوی فرهنگ ایرانی و اقوام مختلف آن، که بیانگر زیست بوم و فرهنگِ غنی جای جای ایران باشد، گسترش یابد.

وی ادامه داد: امروزه با توجه با کارزار نابرابر فرهنگی، ضرورت تولید، انتشار و معرفی نمایشنامه‌های ایرانی، بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که فارغ از ژانر و نوع اجرا، نمایشنامه پتانسیل خوانده شدن توسط افراد بسیار زیادی را دارد و می‌تواند در کنار سایر گونه‌های ادبی، در خدمت فرهنگ‌سازی، تعلیم و پرورش فکری مخاطبان و جامعۀ هدف خود قرار گیرد.

کریم نژاد با اشاره به فقر نمایشنامه‌نویسی ایرانی - بومی گفت: تئاتر ما، به ویژه گونه اجتماعی آن، به فقر نمایشنامه نویسی ایرانی - بومی مبتلاست و تعداد فعالان دست به قلم تئاتری که زیست بومِ خود را بشناسند و برای آن جغرافیا بنویسند، بسیار کم است.

مدیر انتشارات ریتم تصریح کرد: مجموعه حاضر مشتمل بر سه نمایشنامه با عناوین «خاله آغا»، «من یک زن هستم»، «یورتمه رفتن اسب ماده» است که نمایشنامه‌های موجود؛ با طرح کلی داستانی ضمن رعایت اصول و عناصر ساختار ملودرام، تناسب و منطقی بودن موضوع را برای مخاطبان خود نیز دارد و هر سه متن در گونه تئاتر اجتماعی و نمایشنامه ایرانی - بومی، قرار می‌گیرند.

کریم نژاد اظهار داشت: از شاخصه‌های قابل توجه این مجموعه برای چاپ و انتشار مواردی همچون توجه به مقام زن و محوریت زن در نمایشنامه‌های حاضر، پرداخت به گونه نمایش سنتی اندرونی، پرداخت به بخشی از تاریخ معاصر ایران و جنبش مشروطه‌خواهی و در نهایت پرداخت به موضوعات روز اجتماع و مسئله آسیب‌های اجتماعی با نگاه به سقط جنین بوده که از بارِ موضوعی بالا در اجرای تئاتری بهره‌مندند.

وی ادامه داد: این کتاب در قالب مجموعه نمایشنامه، با رویکرد توجه به مقام زن و طرح مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و روابط انسانی حاکم در محیط پیرامون به قلم «هادی ولی‌پور»، به رشته تحریر درآمده و برای صحنه تئاتر تنظیم شده است. اثر نقاشی رنگ و روغن، با عنوان «من و خدا»، از مجموعه نقاشیِ «زن» «مینا نیک‌رزم»، از نقاشان سورئالیست استان نیز زینت‌بخش طرح جلد این کتاب است.

مجموعه نمایشنامه «سه زن» توسط انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر در قطع رقعی و در ۱۶۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با کاغذ بالک و چاپ نفیس به زیور طبع آراسته شده است و همزمان با برگزاری هیجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، در سرای اهل قلم رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط