یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
امسال نمایشگاه کتاب نخواهیم داشت/ رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در اصفهان

اصفهان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در هفته کتاب امسال ۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در اصفهان رونمایی می شود.

علی تمنایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان در مورد برنامه های هفته کتاب اظهار داشت: طبق ابلاغی که اخیراً از طرف استانداری و وزارت کشور آمده، در استان‌ها استاندار به عنوان رئیس هفته کتاب و مدیر ارشاد به عنوان دبیر این هفته تعیین شده‌اند. این دو مقام باید طی جلساتی همراه با فعالان و نهادهای عرصه کتاب و نشر، در خصوص چگونگی فعالیت‌های این نهادها و دستگاه‌های مرتبط با کتاب در طول این هفته، به جمع‌بندی برسند.

تمنایی با اشاره به فعالیت‌های ارشاد را در هفته کتاب عنوان کرد: طبق روال سال‌های گذشته، جشن تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب را در هفته کتاب برگزار خواهیم کرد. در این جشن از افراد فعال در حوزه‌های کتابخوانی تجلیل می‌شود؛ چه افراد حقیقی و چه نهادهای حقوقی و افرادی که به صورت شخصی و گروهی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی گام برداشته‌اند. غیر از شهر اصفهان، شهرستان‌ها نیز برنامه‌های مرتبط با تجلیل از خادمان فرهنگ و کتاب را در دستور کار دارند.

تمنایی ادامه داد: این خادمان و فعالان در طول سال توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان رصد شده‌اند که بخشی از اینها کتابداران و بخشی کتابفروشان و ناشران هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در اصفهان در شش‌ماهه اول سال در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های خوبی به چاپ رسیده که از ۴۰ عنوان این آثار در هفته کتاب با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: درخواست کرده‌ایم امسال حضور مسئولان استانی در نهادها و مراکز فعال در عرصه نشر و ترویج فرهنگ کتابخوانی پررنگ‌تر شود. در مقابل، این قول را دریافت کردیم که به دستگاه‌های استان ابلاغیه‌ای زده شود و مسئولان استان از کتابفروشی‌ها و مراکز معتبر در زمینه کتاب در هفته کتاب بازدید کنند و با اهالی کتاب و فرهنگ به صورت رودررو گفت‌وگو کرده و شنوای حرف‌هایشان باشند.

برگزاری نشست‌های علمی تا تئاتر خیابانی

وی افزود: کارگروه‌های مختلف و نشست‌های علمی نیز در استان برگزار خواهد شد؛ همچون کارگاه‌های روش‌های نوین مطالعه، جلسات نقد و بررسی کتاب و نیز نشست با کتابداران و خادمان کتاب با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری اصفهان.

تمنایی با بیان اینکه در عمده شهرستان‌های استان نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، اضافه کرد: تئاتر خیابانی با موضوع فرهنگ مطالعه نیز در برنامه خواهیم داشت که در گذر فرهنگی چهارباغ برای شهروندان اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: در طول سال سه‌هزار عنوان کتاب در استان منتشر می‌شود که آمار چشمگیری است؛ اما در عین حال، ناشران و کتابفروشان چالش‌هایی نیز دارند. به همین دلیل در کارگروه چالش‌ها و فرصت‌های تولید و عرضه کتاب، با حضور دکتر رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مشکلات صنعت نشر بررسی خواهد شد.

در سال جاری اصفهان میزبان نمایشگاه کتاب نخواهد بود

او در خصوص محورهای اعلام‌شده در فراخوان خانه کتاب و ادبیات بیان کرد: محورهای این فراخوان به صورت ملی است و ممکن است بعضی از آنها در فهرست فعالیت‌های استان اصفهان نباشد. برای مثال، محور بلاگری یا نرم‌افزارها و پایگاه‌های اینترنتی مرتبط با کتاب در استان اصفهان رصد نشده و در پیش‌بینی‌های ما برای هفته کتاب وجود ندارد.

تمنایی با تاکید بر اینکه برای معرفی خادمان کتاب به سطح جامعه نیز تدابیر رسانه‌ای اندیشیده شده است، گفت: امسال نمایشگاه استانی نخواهیم داشت. پیشنهادی به همکاران حوزه کتاب همچون اتحادیه ناشران استان و انجمن صنعت نشر و شرکت تعاونی ناشران برای برگزاری نمایشگاه کتاب داده شده که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

گفتنی است؛ هفته کتاب سال جاری از ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها