شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
اختصاص یارانه به خریدهای حضوری از کتابفروشی‌های عضو «بازار کتاب»

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب از اختصاص یارانه به فروش حضوری کتابفروشان سامانه «بازار کتاب» به‌مناسبت هفته کتاب خبر داد و گفت: ضیافت ارکان صنعت نشر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (۲۰ آبان‌ماه) با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از نمایندگان تشکل‌های نشر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رمضانی، دبیر هفته کتاب با اشاره به برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: این هفته با شعار «آینده خواندنی است» برگزار می‌شود؛ شعاری که در نمایشگاه کتاب امسال انتخاب و قرار شد در برنامه‌های دیگر هم ادامه پیدا کند.

وی افزود: همکاران در تلاش هستند تا جشن کتاب در نیمه دوم سال را در جامعه انتشار دهند، در این حوزه رویکرد کلی برنامه‌ها توجه به حوزه کودک و نوجوان است و به همین دلیل در برنامه‌ها و تنظیم روزها بر این موضوع تمرکز شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه بازار کتاب، گفت: شرایطی فراهم شده است که خرید از کتابفروشی‌ها به صورت حضوری محقق شود، همچنین همه مردم ایران که ۱۸ سال دارند یا قبل از آن می‌توانند از یارانه پیش‌بینی شده استفاده کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی چون پویش ملی بخوان و بگو، مرورنویسی کتابخوانی، تجلیل و تکریم شعرا، نویسندگان، کتابفروشان و چاپخانه‌داران نیز دنبال می‌شود، همچنین، ضیافت ارکان صنعت نشر با وزیر فرهنگ برپا خواهد شد. نخستین‌بار قرار است آمار و اطلاعات جدید تولیدشده در خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شود، همچنین اختتامیه مسابقه روایت‌نویسی پیاده روی اربعین و سومین پویش گلستان‌خوانی همچنین اختتامیه پویش «سطر سطر فلسطین» از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

در بخش دیگر این نشست، محمدرضا هراتی، معاون نهاد کتابخانه‌ها نیز در سخنانی با بیان اینکه توجه مجموعه نهاد به حوزه کودک و نوجوان است، عنوان کرد: با توجه به سیاستی که ابلاغ شده و در برنامه‌ها آن را لحاظ کردیم؛ همچنین در طراحی پوستر تلاش کردیم به این موضوع توجه کنیم و یک ایران سراسر با نماد «هُدهُد سفید» طراحی شده است.

وی ادامه داد: مدیران کل نهاد و مدیران ارشد در کل کشور در نمازجمعه‌های هر شهر گزارش فعالیت‌های یک‌سال گذشته خود را در حوزه کتاب ارائه می‌دهند.

هراتی با اشاره به انتشار ششمین فراخوان بین‌المللی «کارتون کتاب» افزود: یکسری از برنامه‌ها نیز ازجمله برنامه‌های ثابت و سنتی در هفته کتاب بوده که امسال نیز اجرایی می‌شود و به بخشودگی جرایم دیرکرد، افتتاح ۲۱ کتابخانه شهری، استانی و سیار، اجرای پویش اهدای کتاب اهدای دانایی و فراخوان سرود با موضوع کتاب، کتابخانه و کتابدار اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه هماهنگ شده تا مجموعه‌های فرهنگی با خدمات مختلف کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند، گفت: در این ایام «پویش کتابخوان» نیز برگزار می‌شود؛ همچنین جشن کتاب و کتابخوانی و کتابداران با حضور ۸۰۰ کتابدار، چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه برگزار خواهد شد؛ علاوه بر آن، فراخوان ایده‌های برتر ترویج کتابخوانی نیز در هفته کتاب کلید خواهد خورد.

در ادامه این نشست، کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های این تشکل در هفته کتاب گفت: جشنواره ملی نشر کتاب دانشگاهی یکی از برنامه‌های انجمن است که طی سال‌های اخیر، مستمر برگزار شده و امسال نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی «کارآفرینی مبتنی بر برندسازی در صنعت نشر» توضیح داد: این برنامه با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران پنجشنبه ۲۵ آبان برگزار می‌شود.

آرمان‌پور همچنین درباره دیگر برنامه‌های این انجمن، عنوان کرد: ۳۰ آبان‌ماه نیز برنامه تقدیر از ناشر پیشکسوت دانشگاهی و جشنواره کتاب برگزیده دانشگاهی با حضور جمعی از فعالان نشر دانشگاهی برپا خواهد شد.

برگزاری جشن پایتخت کتاب ایران در سمنان

جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که دیگر سخنران این نشست بود، با اشاره به برنامه‌های این دفتر در هفته کتاب، گفت: دوره آموزشی کتابخوانی و روش‌های ترویج در آغاز سال برای فرهنگیان برگزار شد که ۴۶۰ هزار نفر ثبت‌نام اولیه کردند و در نهایت ۲۹۰ هزار نفر این دوره را به پایان رساندند. برای تقویت این برنامه دوره جدید را برای ۱۵ هزار نفر از جامعه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه‌های فرهنگیان تهران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در استمرار برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، ۱۳ جشن مردمی در میان اهالی روستا با هویت و نام روستای برگزیده دوستدار کتاب برگزار می‌شود؛ همچنین جشن مردمی انتخاب پایتخت کتاب ایران در سمنان سوم آذرماه برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست خبری فتح الله فروغی، رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با بیان اینکه این هفته را یک هفته نمی‌دانیم بلکه یک سال تلقی می‌کنیم، گفت: هفته کتاب زمانی هفته کتاب خواهد بود که همه عناصر درگیر در حوزه کتاب در آن مشارکت کنند، معتقدیم که همه ارکان صنعت نشر باید در این هفته فعالیت کنند، هفته کتاب یک شروع دارد اما پایانی برای آن نیست و یک فرایند مستمر است.

وی افزود: بنابراین انجمن برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کند و نشست آشنایی ناشران با آیین‌نامه‌ها و قوانین حوزه نشر، آسیب‌شناسی کتاب رفتاری کودک، بایدها و نبایدهای ترجمه کتاب کودک و نوجوان، کارگاه زندگی کودکان در عصر دیجیتال و حقوق آن‌ها ازجمله برنامه‌های انجمن در هفته کتاب است.

برگزاری دومین دوره جایزه «کتاب مرغک»

همچنین فروهر معدنی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به رویکرد این مجموعه در هفته کتاب، گفت: توسعه و ترویج برنامه‌های کتاب‌محور همواره در نظر مربیان کانون بوده و معمولاً این هفته بهانه‌ای می‌شود تا بیشتر خروجی‌ها را به نمایش بگذارند.

وی در ادامه به اهم برنامه‌های کانون اشاره کرد و افزود: اختتامیه دومین جایزه «کتاب مرغک»، رونمایی از فهرست ۷۰۰ کتاب مناسب کودکان و نوجوانان، برنامه ادبی دو پنجره با محوریت نقد و بررسی کتاب در دیدار نوجوانان و شاعران و نویسندگان و رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب جدید کانون در تهران، خراسان رضوی، هرمزگان، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی نیز برخی از این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

به‌گفته معدنی، برگزاری جشنواره قصه‌گویی استانی در استان‌ها، افتتاحیه باشگاه پرورش استعدادهای ادبی قاف و ارسال کتاب به مناطق محروم از دیگر برنامه‌های کانون در هفته کتاب امسال هستند.

همچنین سیاوش صلواتیان، دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در این نشست گفت: اینجا هستم تا از شما دعوت کنم در جشنواره کتاب و رسانه شرکت کنید این جشنواره قرار است از تلاش‌های شما در طول یک‌سال گذشته تقدیر کند.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال اثر تا ۱۵ آذر ادامه دارد، افزود: این جشنواره تلاش دارد تا از حاشیه به متن بیاید، جشنواره در این دوره سه محور فراخوان داده و از همین امروز رسانه‌ها می‌توانند هر موضوع مربوط به کتاب و کتابخوانی را ارسال کنند.

صلواتیان ادامه داد: در هر محور رسانه‌ها می‌توانند سه اثر ارسال کنند؛ همچنین ۲ جایزه ویژه داریم، جایزه اول برترین ویترین کتابفروشی است که امسال به جشنواره افزوده شده است و از کتابفروشی‌ها می‌خواهیم عکس ویترین‌هایشان را برایمان ارسال کنند، جایزه ویژه دوم شخص فعال «کتاب رسانه» است و جایزه سوم نیز به ناشر فعال در عرصه رسانه‌ها اختصاص دارد.

دیگر سخنران این نشست، شهریار امینیان، نماینده مجمع ناشران دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه افزایش سطح دسترسی مردم مناطق محروم به کتاب‌های مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب، ازجمله برنامه‌های مجمع است، گفت: ایجاد کتابخانه در قالب طرح «شمس» در سازمان‌ها و ادارات مختلف از سال گذشته دنبال می‌شد، امسال ۲۴ پایگاه مطالعاتی جدید ایجاد خواهد شد که در هر پایگاه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس و عمومی عرضه می‌شود. برای سهولت دسترسی مردم مناطق محروم به کتاب‌های دفاع مقدس به ۴۰ نقطه در شهرهای مختلف ازجمله همدان، بوشهر، زاهدان کتاب ارسال خواهد شد.

امینیان با اشاره به برگزاری برنامه سوم «سرّ دلبران» گفت: فراخوان سومین دوره این برنامه با عنوان «طوفان‌الاقصی» در هفته کتاب منتشر می‌شود، همچنین قرار است با فعالان نشر دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیز دیدار شود.

پیش‌بینی‌های ویژه مساجد برای هفته کتاب

در بخش دیگر این نشست خبری، مسیح لهراسبی، نماینده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سخنانی به برنامه‌های این نهاد اشاره کرد و گفت: شنبه‌های کتاب مساجد یکی از طرح‌هایی است که از قبل اجرا می‌شد اما در هفته کتاب موضوع ویژه‌تر دیده شده و برنامه‌های جمع‌خوانی، نقد و بررسی کتاب در آن اجرا می‌شود؛ همچنین در ۱۱۰ مسجد در سراسر کشور با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بسته مطالعاتی با موضوع خانواده توزیع می‌شود.

وی تولید نمایشنامه با موضوع کتاب و اجرای نمایش در همین حوزه را از دیگر برنامه‌های این کانون معرفی کرد و افزود: سرودی با موضوع کتاب تولید شده و قرار است در مساجد و میادین و مراکز عمومی کشور اجرا شود، به‌روزرسانی کتابخانه‌های مساجد، تشکیل حلقه دوستداران کتاب در ۱۰۰ مسجد، برگزاری نمایشگاه کتاب و ایستگاه مطالعه در نمازجمعه‌های سراسر کشور نیز بخش دیگر این برنامه‌ها هستند.

برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشجویی در هفته کتاب

حامد اکبرزاده، نماینده سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی نیز از جشنواره کتاب سال دانشگاهی به‌عنوان مهمترین برنامه این سازمان در هفته کتاب نام برد و گفت: ۵۵۴ اثر به دبیرخانه در رشته‌های مختلف ارسال شد که ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند، مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۹ آبان در دانشکده ادبیات دانشکاه تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب در استان‌های مختلف، ادامه داد: امسال پنجمین دوره طرح ملی فصل سخن در شانزده استان کشور برپا می‌شود، همچنین طرح باشگاه‌های مطالعه دانشجویان سراسر کشور و مدرسه نویسندگی دانشجویان هم در ۱۰ استان برخی دیگر از برنامه‌های سازمان در این هفته است.

به‌گفته اکبرزاده، قرار است ۲۹ آبان‌ماه برنامه بازدید دانشجویان از اماکن فرهنگی مثل کتابخانه ملی، کتابخانه و موزه ملک و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی را داشته باشیم، همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب در دانشگاه‌ها، تجلیل از استادان خادم کتاب و اجرای طرح پویش دانشجویی اهدای کتاب کمک آموزشی کنکور به مناطق محروم «رستا» و ارسال ۱۰ هزار عنوان کتاب به این مناطق نیز در این ایام برگزار می‌شود.

برگزاری تجمع شاعران و نویسندگان کشورهای اسلامی «به وقت قدس»

در ادامه مهدی سلیمانی، نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز به شرح برنامه‌های مجمع پرداخت و گفت: دیدار ناشران با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بزرگداشت پیشکسوتان نشر یکی از این برنامه‌ها است؛ همچنین مقرر شده، شنبه ۲۷ آبان‌ماه ساعت ۱۲ به وقت قدس، شاعران و نویسندگان کشورهای اسلامی تجمعی برگزار کنند، در این زمینه هم تلاش می‌کنیم در ایران این تجمع را به‌عنوان یک پویش بین‌المللی برگزار کنیم.

برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس

در پایان این نشست، محمد راهی، مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه)، با بیان اینکه انجمن به‌عنوان تنها شبکه منسجم کتابفروشان تجربه خوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در هیئت‌های حسینی دارد، عنوان کرد: با تکیه به این تجربه، نمایشگاه‌های کتاب را در هفته کتاب در مدارس برگزار خواهیم کرد، از دیگر برنامه‌های این انجمن برگزاری برنامه‌های «به صرف رویداد» در قالب جشن امضا در کتابفروشی‌ها، نشست‌های نقد و بررسی با مسئله فلسطین، دیدار بین کتابفروشان برجسته این حوزه و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از این کتابفروشی‌ها است.

در پایان این نشست خبرنگاران به طرح سوالات خود درباره رویدادهای هفته کتاب پرداختند.

علی رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کتابگردی، گفت: این برنامه هر سال طبق روال انجام می‌شود، از سال ۱۴۰۰ این کتابگردی در طول سال گسترده شده است، مراجعه به کتابفروشی‌ها با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران در مجموعه کتابفروشی‌ها انجام می‌شود، از دو سال قبل کتابگردی‌ها در نهاد کتابخانه‌ها اضافه شده حتی در استان‌ها با حضور مردم و مراجعه به کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها