شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
داستان فانتزی از «نیست»، «هست» می‌سازد/ تاثیر فرهنگ و هنر در زندگی بشر

آذربایجان شرقی- کارگاه «داستان‌نویسی» با حضور نویسندگان مطرح کشور در سرای اهل قلم حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، خسرو باباخانی از نویسندگان بنام کشور در این کارگاه با بیان اینکه من تئوری هنر برای هنر را قبول ندارم تصریح کرد: می‌نویسم تا ذره‌ای از بار رنج و اندوه مردم کاسته شود چراکه ادبیات چنین توانایی دارد.

وی با اشاره به تاثیر انکارناپذیر فرهنگ و هنر در زندگی بشر گفت: روان انسان داستان را قبول می‌کند و شخصیت او را شکل می‌دهد از این رو می‌توان گفت که هنر توان بقاء و دوام بشر را افزایش می‌دهد.

داستان فانتزی از نیست هست می‌سازد

باباخانی با اشاره به قدرت تاثیرگذاری داستان در بین مخاطبان گفت: داستان فانتزی از نیست هست می‌سازد و قدرت خلاقیت و ایده پردازی افراد را افزایش می‌دهد.

این نویسنده مطرح کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر تجربیات پیرامونی بر ایده‌های نویسندگان اظهار داشت: قرار گرفتن در پیچ‌های تاریخی همچون دوران قبل و بعد انقلاب و به ویژه هشت سال دفاع مقدس این فرصت را برایم ایجاد کرد که تجربیات فراوانی کسب کرده و در نوشته هایم بازتاب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ترس، شادی و تعصب ما نیز زاییده هنر است، اظهار داشت: درحالیکه به طور طبیعی برای از بین بردن و کم‌رنگ کردن تعصب‌ها ۱۰۰ سال زمان نیاز است اما زبان هنر به ویژه فیلم و داستان می تواند این روند را سریع تر کند.

خسرو باباخانی از نویسندگان باسابقه کشور در حوزه کودک و نوجوان محسوب شده و سابقه همکاری با نشریاتی مانند کیهان بچه‌ها، سروش نوجوان و سوره را دارد. بسیاری از کتاب‌های وی مانند «مروارید» و «بر فراز گندمزار» از دل خاطرات دوران کودکی و نوجوانی‌اش بیرون آمده است.

در ادامه این کارگاه، محمد اسماعیل حاج‌علیان از دیگر نویسندگان مطرح کشور نیز خطاب به داستان نویسان تازه کار گفت: خلق آثار قابل توجه در حوزه داستان نویسی لزوماً نیاز به موضوعات شگفت آور ندارد بلکه از همین عناصر موجود در محیط اطراف نیز می تواند به نحو احسن قصه پردازی کرد.

برگزاری کارگاه داستان نویسی در نمایشگاه کتاب تبریز/  داستان فانتزی از «نیست»، «هست» می‌سازد

وی با تاکید بر اهمیت تجربه زیستی در نویسندگان داستان ادامه داد: شاید نسل امروز به مانند نسل های پیشین، از تجربه زیستی متوعی برخوردار نباشند اما این خلاء را می‌توان با مطالعه جبران کرد.

حاج علیان ادامه داد: امروزه می‌توان همه نقائص را با مطالعه تجربه کرد چراکه مطالعه سوژه‌های جدید برای خلق شخصیت را در اختیار ما قرار می‌دهد.

تبریز معدن حماسه

این نویسنده و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تبریز معدن حماسه است، گفت: خوب است نویسندگان این حماسه‌ها را بازگویی کنند یا به تولید یک حماسه جدید بپردازند.

وی ادامه داد: مثلث بوم، تاریخ، حماسه جذابیت روایت را افزایش می‌دهد و این پتانسیل در استان آذربایجان شرقی زیاد است.

حاج علیان با اشاره به ویژگی شخصیت پردازی حماسی گفت: انسانی که بر ترسهای خود غلبه و با استفاده از تفکر مسیری را برای مبارزه با ظلم و ستم طراحی می‌کند می تواند بهترین نمونه شخصیت حماسی باشد.

وی در مورد تفاوت قهرمان و شخصیت حماسه گفت: شخصیت حماسه کمترین منفعت را از عملش می‌برد و گاهی با مرگ آن همراه است؛ مانند حمایه های دینی که تراژدی همراه با روشنگریست‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها