شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
لزوم اجرای شیوه‌های نوین برای جذب نوجوانان و جوانان به سمت مطالعه

بوشهر- استاندار بوشهر و رئیس ستاد هفته کتاب استان بوشهر با تأکید بر لزوم اجرای شیوه‌های نوین و جذاب برای جذب نوجوانان و جوانان به سمت مطالعه، اعلام کرد: همزمان با هفتۀ کتاب ۳۰ برنامۀ شاخص کتابخوانی در استان بوشهر اجرایی می‌شود.

احمد محمدی‌زاده با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی جزو اولویت‌های مسئولان استان است و باید شیوه‎های جذاب و نوین را برای جذب مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان به سمت مطالعه اجرایی کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که «الزام مسئولان و مدیران کل استان از سوی شما برای مطالعه و خلاصه‌برداری کتاب و عضویت در کتابخانه‌های عمومی با چه هدفی صورت گرفته؟» بیان کرد: این الزامات در راستای تقویت فرهنگ مطالعه است و اگر مدیران به کتابخوانی اهمیت بدهند، سایر کارمندان هم به خواندن کتاب تشویق می‌شوند و این امر به‌تدریج زمینه‌ساز پدید آمدن نتایج روشنی در حوزۀ کتابخوانی خواهد شد.

استان بوشهر تأکید کرد: افزون بر این، در دولت سیزدهم به‌منظور ارتقای سرانۀ مطالعه، بازطراحی، تقویت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان و افزایش امکانات سخت‎افزاری و نرم‎افزاری کتابخانه‌ها را در اولویت قرار داده‌ایم.

رئیس ستاد هفتۀ کتاب استان بوشهر همچنین در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه «برای ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی در هفتۀ کتاب امسال برای پیشبرد برنامه و محتواهای کتاب‌‎گستر در جامعه هدف چه الزاماتی را مقرر کرده‌اید؟»، گفت: در این هفته تأکید شده که در برنامه‌های ترویجی و اجرایی از موازی کاری جلوگیری شود و دستگاه‌های مختلف موظف شده‌اند تا به وظایف سازمانی خود در حوزۀ کتابخوانی با آمادگی لازم و نقش‌پذیری و نیازسنجی گروه‌های مختلف سنی عمل کنند تا شاهد رونق فرهنگ کتابخوانی در جامعه هدف باشیم.

لزوم تجهیز کتابخانه‌‎های مدارس

احمدی‌زاده سپس بر نقش مؤثر اداره‌کل آموزش و پرورش در نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه در میان دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید برای ترغیب دانش‌آموزان به فرهنگ مطالعه، تلاش مضاعفی کند. در این راستا، تجهیز کتابخانه‌‎های مدارس و علاوه بر آن، اجرای برنامه‌های انگیزشی برای دانش‌آموزان را باید به‌طور جدی مورد توجه و تاکید قرار دهد.

وی همچنین بر فراگیری فرهنگ کتاب و کتابخوانی در چهار شهرستان جنوبی استان و لزوم نقش‌آفرینی صنایع نفت و گاز در توسعۀ فعالیت‌ها و زیرساخت‌های کتابخوانی در این منطقۀ صنعتی تأکید کرد و افزود: از صنعت نفت انتظار دارم در عمل به مسئولیت اجتماعی خود در جنوب استان، فعال‌تر ظاهر شود و برای توسعه و تجهیز کتابخانه‎های عمومی در شهرستان‌های دیّر، کنگان و جم و عسلویه بیش از پیش تلاش کند. البته ما هم اعتبار لازم را از بودجه‌های ملی و استانی برای تقویت کتابخانه‎های این مناطق تخصیص خواهیم داد.

اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه در شهرستان‎های ۱۰ گانه استان با موضوع کتاب و کتابخوانی

محمدی‌زاده، هفتۀ کتاب را فرصتی برای شناسایی اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعۀ امروز دانست و یادآور شد: در سی و یکمین هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۵۰ برنامه در شهرستان‎های ۱۰ گانه استان با موضوع کتاب و کتابخوانی برگزار می‎شود که از این شمار ،۳۰ ویژه‌برنامه شاخص خواهد بود.

استاندار و رئیس ستاد هفته کتاب استان بوشهر، انتخاب شعار «آینده خواندنی است» را برای هفتۀ کتاب، انتخاب خردورزانه‌ای معرفی کرد و گفت: پیشرفت هر کشور و هر جامعه مرهون بیشتر خواندن و بهتر خواندن است و آینده علاوه بر اینکه خواندنی است، ساختنی است، چراکه ما می‌توانیم با خواندن و مطالعه بیشتر و بادقت‌تر، آینده را بسازیم که البته باید این فرهنگ را در نسل جوان و نوجوان نهادینه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها