پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» رونمایی شد

مازندران- «کتاب تاریخ اجتماعی نکا» اثر مشترک «زبیده سورتیجی» و «علی رستم‌نژاد نشلی» همزمان با هفته مازندران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا بعدازظهر پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» گفت: زبان تبری زبان مادری مردم این خطه است و باید آن را پاس بداریم، تپورستان یا تبرستان از گذشته به دیار علویان شهره بود و افتخار ما، ارادت مردم مازندران به امام علی (ع) است.

مهدی روحی با بیان اینکه عوامل متعددی در شکل‌گیری هویت ملی نقش دارند، اظهار کرد: پوشاک، سنن، آداب و رسوم و تاریخ بخشی از این هویت بوده و وظیفه ما، زنده نگه داشتن آن است.

وی افزود: فردوسی با یاد کردن از شهرهایی مانند ساری و آمل، مازندران را در شاهنامه به‌عنوان یک هویت زنده نگه داشت و به همین دلیل شاهنامه آموزگار چگونه زیستن و بهزیستن ما است، امروز جوانان ما از فضای تاریخ و بازنگری گذشته، فاصله دارند و بازگشت آنها به عهده مسئولان است.

اثری ارزشمند در شناسایی فرهنگ

سرپرست فرمانداری نکا در این مراسم، مازندران را پناهگاه فرزندان امیرالمومنین خواند و گفت: این عنایت خداوند بود که این دیار پناهگاهی برای فرزندان آن حضرت باشد.

مرتضی رمضانی اظهار کرد: مازندران به واسطه رشادت و ایثارگری شهدا در کشور می‌درخشد، دستگاه‌های فرهنگی استان باید تلاش کنند فرهنگ غنی این خطه در برنامه‌هایی متنوع در طول سال به نسل آینده و تمامی آنها که به رسم و رسوم ابن دیار آشنا نیستند، معرفی شود.

کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» رونمایی شد

این مسئول پیرامون روز ملی مازندران یادآور شد: این نامگذاری بهانه‌ای برای گرامیداشت فرهنگ و تاریخ مازندران و یادآوری آن به دیگران است.

رمضانی با تاکید بر لزوم توجه به ثبت و ضبط تاریخ برای انتقال آن به نسل‌های آینده گفت: کتاب تاریخ اجتماعی نکا اثری ارزشمند در شناسایی فرهنگ عامه، تاریخ و زیست مردم این شهرستان است و نویسندگان این پژوهش، اقدام ارزشمندی در راستای انتقال تاریخ نکا به نسل‌های آینده انجام دادند.

کتابی برای همه سنین

یکی از نویسنده کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» در سخنانی اظهار کرد: این کتاب بخشی از تلاش ما در طول ۶ سال پیرامون تاریخ نکا است که در ۶ فصل و ۳۵۲ صفحه به روایت تاریخ، فرهنگ و زیست می‌پردازد.

زبیده سورتیجی ادامه داد: تلاش بر این بود که با بیان خرده‌روایت‌های افراد شناخته‌شده، در کنار مردم بی‌نام و نشان، تصویری فراخ‌تر و علمی‌تر از زیست مردمان این شهر را پیش روی مخاطب بگذاریم.

این پژوهشگر تصریح کرد: تلاش داشتیم تا با رویکردی نوآورانه از دانش بینارشته‌ای و تاریخ‌نویسی دور از نگارش تاریخ عامه، خواننده را به تاریخ سراسر رنج و اندوه برده و با فرهنگ و تاریخ مردم آشنا سازیم.

وی گفت: در این کتاب اسناد دست اول و نایابی در اختیار پژوهشگران قرار دادیم و متن علمی به شیوه‌ای نگارش شده که تمامی گروه‌های سنی، مخاطب کتاب باشند.

سورتیجی خاطرنشان کرد: امید دارم کتاب در وهله نخست خدمتی به مردم و سپس منبعی برای دانشجویان و پژوهشگران باشد.

کتاب «تاریخ اجتماعی نکا» رونمایی شد

تقدیم به راویان بی‌چشم‌داشت

دیگر نویسنده کتاب با بیان اینکه اساس این پژوهش روایات شفاهی بوده، گفت: کتاب تاریخ مردم شهر نکا در بازه زمانی ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ است و تمامی روایت‌ها به شیوه شفاهی از مصاحبه‌شوندگانی جمع‌آوری شده که بی‌چشم‌داشت، اطلاعات ارزنده‌ای از تاریخ و فرهنگ نکا در اختیار ما قرار دادند.

علی رستم‌نژاد نشلی افزود: آنچه شنیدیم و روایت کردیم برای ما تاریخ و برای این مصاحبه‌شوندگان عین زندگی با خوشی‌ها و ناخوشی‌های آن بود، به همین دلیل کتاب را به راویان بی‌چشم‌داشت نکا تقدیم می‌کنیم.

تاریخ اجتماعی نکا در ۱۷ اردیبهشت در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران نیز رونمایی شد و شب ۶۶۸ از شب‌های بخارا به نکا اختصاص داشت. نشر رسانش نوین، انتشار این کتاب را بر عهده داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها