جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
علامه نائینی با شیخ فضل‌الله در حکومت «ولایت فقیه» اختلافی نداشت

علامه نائینی هم در «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» و هم در مباحث فقهی‌شان در کتاب «منیة الطالب» فرمودند ما ولایت فقیه را قبول داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام محمدسروش محلاتی در جلسۀ دوم درس «ولایت مطلقه از دیدگاه امام خمینی» که در در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود با اشاره به اینکه زمانی که مبنای فقهی درست شد تا رسیدن به عمل حلقۀ دیگری هم هست، به شرایط اجتماعی مناسب به عنوان این حلقه اشاره کرد و گفت: کسی ممکن است حکومت اسلامی را قبول داشته باشد اما بگوید الان شرایط مناسب نیست.

محلاتی ادامه داد: اتفاقاً در مشروطه هم همینطور بود. در مشروطه مرحوم نائینی مشروطه را مطرح کرد نه حکومت اسلامی خالص مبتنی بر ولایت فقیه را؟ چرا ولایت فقیه را مطرح نکرد؟ [در صورتی که] همان حرف مرحوم شیخ فضل‌الله نوری را می‌خواست بگوید. ایشان می‌گفت بیایید نظامی بر مبنای ولایت فقیه ایجاد کنیم. مشروطه یک نظام وارداتی است. اما چرا مرحوم نائینی با مرحوم شیخ فضل‌الله موافقت نکرد؟ پاسخ چیست؟ آیا اقای نائینی ولایت فقیه را قبول نداشت؟

این استاد حوزه گفت: چرا. اتفاقاً علامه نائینی هم در «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» و هم در مباحث فقهی‌شان در کتاب «منیة الطالب» فرمودند ما ولایت فقیه را قبول داریم. اما ایشان معتقد بود ولایت فقیه یک مقدمه است و مقدمه دوم این است که آیا شرایط کشور [برای] حکومت ولایت فقیه مناسب هست یا نیست؟ ایشان در [عصر مشروطه] معتقد بود چنین نیست و فعلاً بیش از اینکه فقها را در شورای نگهبان وارد کنیم تا مصوبات مجلس را کنترل کنند به مصلحت نیست.

این دلیل بر این نیست که مبنا [ی ولایت فقیه] را قبول ندارد. بحث ما مبنایی است و در این مبنا بین این آقایان، اختلافی نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط