جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
از برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی تا درختکاری در جوار مقبره مرحوم آذریزدی

یزد - مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی در دانشگاه آزاد یزد، درختکاری در جوار مقبره مرحوم آذریزدی به مناسبت هفته کودک، انتشار کتاب «از اردکان تا توس» از جمله برنامه‌های فرهنگی ادبی یزد در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی، به همت حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد و با حضور دانشجویان و دوستداران این شاعر ملی برگزار شد.

در این برنامه «ابوالفضل صادقیان» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد، «محمود صادق‌زاده» مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و «محمد کاظم کهدویی» استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد به سخنرانی در خصوص حافظ، اهمیت پرداختن به شعر و شاعری و شناخت حافظ از طریق غزلیات وی پرداختند.

در ادامه «شهاب رضوی» استاد زبان و ادبیات فارسی با تفعل به حافظ اشعاری از این شاعر پرآوازه را خواند و پس از آن مراسم شعر خوانی اشعار حافظ، توسط کودکان و نوجوانان اجرا شد.

«مریم نیری» مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی یزد در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هدف برگزاری این مراسم گفت: این مراسم به منظور تقویت فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، اشاعه و انتقال آن به نسل جوان، به ویژه دانشجویان و همچنین جاودانه نگاه داشتن یاد این شاعر بلند آوازه ایران زمین برگزار گردید.

تجلیل از «استاد حاج علی مشاهیری» در سالن تربیت معلم شهید پاک‌نژاد شهر یزد

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین «قدرِ استاد» که به‌منظور بزرگداشت و تجلیل از «استاد حاج علی مشاهیری» در سالن تربیت معلم شهید پاک‌نژاد شهر یزد برگزار شد، با اشاره دوران شاگردی در محضر این استاد بزرگ گفت: رفتار استاد حاج علی مشاهیری در دوران تحصیل ما پدرانه بود.

از برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی تا درختکاری در جوار مقبره مرحوم آذریزدی


وی افزود: سبک مدیریتی استاد مشاهیری جهادی، انقلابی و ساده‌زیستانه و منش اصلی استاد عزیز ما، انسان‌سازی و مدیر پروری بود.

مرتضوی، استاد مشاهیری را مظهر عدالت در محیط علم و دانش دانست و اظهار داشت: استاد با رفتارش دانشجویان و دانش‌آموزان را تربیت می‌کرد.

وی افزود: در محفل درس‌ایشان دانشجویان بسیاری به‌سمت جبهه رهسپار شدند و شخصیت‌هایی را پرورش دادند که به توحید معقتد بودند و میدانستند که عالم محضر خداست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم ضمن اعلام محکومیت حملات رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه زنان و کودکان بی‌دفاع کشور فلسطین گفت: رشادت‌های مردم مظلوم فلسطین در علمیات طوفان‌الاقصی در بیت‌المقدس قابل تقدیر و ستایش است.

وی تأکید کرد: طوفان فلسطینی‌ها نتیجه جنایت‌های اسرائیل غاصب در طول تاریخ مقاومت مردم مظلوم فلسطین است.

مرتضوی تصریح کرد: مردمی که جرم‌شان دفاع از دین‌شان، قبله اوّل مسلمین و دفاع از حق حیات است. دلیرمردان و شیرزنان فلسطینی جرم‌شان این است که اسرار هویدا کردند.

مدیرکلی آموزش و پرورش استان یزد در بین سال‌های ۷۲ تا ۷۷، مدیرکلی بنیاد شهید در طی سال‌های ۷۷ تا ۸۶ و عضویت در شورای اسلامی شهر یزد از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیریتی استاد مشاهیری در استان یزد است.


کاشت نهال در آرامگاه پدر ادبیات کودک به یاد نامداران یزدی

به مناسبت هفته کودک و با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستگاه‌های مختلف شهرستان یزد، چهار اصله نهال به صورت نمادین در کنار آرامگاه استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان کاشته شد.
 

از برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی تا درختکاری در جوار مقبره مرحوم آذریزدی


در سومین روز از هفته ملی کودک، در کنار آرامگاه زنده‌یاد «مهدی آذر یزدی» پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «یک نهال به یاد یک‌اندیشمند» با حضور جمعی از مسئولان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان استان برگزار شد.

در این مراسم مسئولان به خاطر ادای احترام به مشاهیر نامی شهر یزد و به نام‌اندیشمندان بزرگواری چون «شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یزدی»، زنده یاد «محمدعلی اسلامی ندوشن»، زنده‌یاد «ایرج افشار» و زنده‌یاد «مهدی آذر یزدی»، یک نهال نارنج را با تمثال مبارکشان، زینت بخشیدند تا با این حرکت ارزشمند، آرامگاه آذریزدی را به نارنجستان فرهنگ و هنر و ادب تبدیل کنند و مردمان شهر میراث جهانی یزد با حضورشان در زیر سایه درختان نارنج، قصه‌های خوب را برای بچه‌های خوب بخوانند.

مقرر شد نهال‌های نارنج اهدا شده از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد، در فصل درختکاری در جوار آرامگاه زنده‌یاد مهدی آذر یزدی کاشته شود.

کتاب «از اردکان تا توس» منتشر شد

جلد نخست کتاب «از اردکان تا توس» تألیف «سیدحسین پایدار اردکانی» منتشر شد.
 

از برگزاری مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی تا درختکاری در جوار مقبره مرحوم آذریزدی


این کتاب در قطع رقعی و ۱۲۶ صفحه و با بهای روی جلد ۸۵۰ هزار ریال، دربرگیرنده ۳۸ جستار ادبی و فرهنگی از نویسنده، پیرامون شعر و ادب پارسی و فرهنگ ایرانی است که با پرداختن به اشعاری از بزرگانی چون سعدی، فرخی، حافظ، خاقانی و به ویژه خوانش و گزارش ابیاتی از شاهنامه فردوسی نگاشته شده است.

نویسنده این کتاب با بیان این نکته که «این کتاب هدیه‌ای است به دوستداران فرهنگ و ادبیات ایران زمین و علاقمندان به شعر و ادب پارسی»، آن را دستاورد جستارها و نوشتارهایی دانست که در سه سال گذشته پیرامون فرهنگ و ادبیات ایران نگاشته و اکنون بخشی از آن را در قامت این کتاب منتشر کرده است.

وی افزود: در برهوت کار ریشه‌دار و اصیل فرهنگی برای ایران عزیز، کوشیده‌ام تا این کتاب سهمی هرچند ناچیز درشناساندن زیبایی‌های شعر و ادب فارسی و نمایاندن ظرافت‌های فرهنگی ایران ایفا کند.

پایدار اردکانی در پایان ابرازامیدواری کرد تا جلدهای آتی این کتاب را نیز با همراهی و همگامی دوستداران شعر و ادب و فرهنگ ایران زمین منتشر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط