جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

آذربایجان‌غربی- برگزاری جلسه مجازی قصه‌گویی، بازدید رایگان از موزه کودک ارومیه، برگزاری جشن بادبادک‌ها، برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» به مناسبت هفته ملی کودک، فعالیت ۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در استان و تجهیز کلاس‌های مدارس به کتابخانه از جمله اخبار کوتاه فرهنگی ادبی استان آذربایجان‌غربی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی روز پنج شنبه ۱۳ مهر جلسه مجازی قصه‌گویی را برای اعضای نوجوان مراکز استان برگزار کرد.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

این نشست با هدف هدایت و پرورش استعداد قصه‌گویی و آماده‌سازی اعضای نوجوان برای شرکت در بیست پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور فاطمه ولادی، رویا احمدی، کبری مروت جو و شادی پاکزاد مربیان برگزیده قصه‌گویی استان برگزار شد و در این نشست بیش از ۱۰ عضو نوجوان مراکز سراسر استان، قصه‌های خود را برای نقد و تحلیل مربیان روایت کردند.

این نشست، پنج شنبه‌های هر هفته تا زمان برگزاری جشنواره، ادامه داشته باشد.

 
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

موزه کودک ارومیه به صورت رایگان پذیرای علاقمندان بود

کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌های خود از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه سال‌جاری به صورت رایگان از موزه کودک ارومیه بازدید کردند. موزه کودک ارومیه در فضایی شاد و متناسب با روحیه کودکان و نوجوانان با غرفه های پیدایش حیات، ماقبل تاریخ، غارنشینی، پیدایش خط، تاریخ آموزش و چند بخش جذاب دیگر طراحی شده است و بخش‌های موزه مانند کارگاه اندیشه و تجربه با ایجادپرسش و سپس کسب پاسخ عمل می‌کند.

هفته ملی کودک در سال‌جاری با شعار «کودکیِ بهتر، زندگیِ بهتر» از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است


جشن بادبادک‌های رنگی برگزار شد

در دومین روز از هفته ملی کودک، جشن بادبادک ها در مدرسه امیرکبیر۲ به‌همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهرستان میاندوآب و با همکاری آموزش و پرورش شهرستان برگزار شد. در این ویژه برنامه کودکان با بادبادک‌های رنگی خود به شادی پرداخته و آنها را در آسمان به پرواز در آوردند.

مسابقه، قصه گویی، توصیه‌های کارشناسان اورژانس اجتماعی و هلال احمر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این ویژه برنامه بود. برنامه‌های «گلی زیر گنبد کبود»، ایستگاه نقاشی با عنوان «رویاهایم را خواهم ساخت»، قاب عکس «نوشتن آرزوها»، دیدار کودکان و نوجوانان با مسئولان شهرستانی، کارگاه‌های آموزشی با عنوان «کودک و میراث فرهنگی» و ایستگاه یادگاری با مشارکت سایر ادارات از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان میاندوآب در هفته ملی کودک سال‌جاری می‌باشد.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است


نقش خانواده و آموزش و پرورش در تربیت کودکان به عنوان نسل آینده موثر است

در چهارمین روز از هفته ملی کودک که به نام «کودک، خانواده، هویت و عدم تبعیض» نامگذاری شده است و کارگاه آموزشی با حضور نازآفرین قاسم‌زاده، رئیس کارگروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین برای والدین و اولیای تربیتی برگزار شد.

قاسم‌زاده ابتدا به مفاهیم کودک، هویت و عدالت پرداخته، سپس به شکل گیری هویت و جامعه‌پذیری و عوامل موثر بر آنها اشاره کردند و عوامل موثر در شکل‌گیری هویت فردی و نحوه انتقال ارزشزنها به کودکان از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

وی همچنین با اشاره به نهادهای موثر در این زمینه، افزود: نقش خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت کودکان به عنوان نسل آینده و شهروند مسئولیت‌پذیر می‌تواند موثر می‌باشد.

این نشست با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد و خانواده‌ها و اولیای تربیتی شهرستان‌ها نیز به صورت مجازی از مباحث کارگاه بهره مند شدند و برگزاری نشست‌های تخصصی برای گروه‌های هدف در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

عیادت از کودکان بیمار در بیمارستان شهید مطهری ارومیه

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به همراه معاون اداری و مالی و کارشناسان ستادی در ۱۸ مهرماه چهارمین روز از هفته ملی کودک، با حضور در بیمارستان شهید مطهری ارومیه، ضمن عیادت از کودکان بیمار و آرزوی سلامتی و تبریک روز کودک به آنها بسته‌های فرهنگی اهدا کردند.

برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری نیز توسط مسئولین بیمارستان برای کودکان بیمار اجرا شد.

 
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است


ویژه برنامه بازی‌های بومی محلی برگزار شد

ویژه برنامه بازی‌های بومی و محلی با حضور ۱۲۰ نفر از دانش آموزان پایه سوم مدارس عصمت و شهید صادقی شهرستان چالدران با هدف ایجاد نشاط و شادابی در بین کودکان، با مشارکت آموزش و پرورش و صدا و سیما در چهارمین روز از هفته ملی کودک برگزار شد.

اوچ داش، بئش داش، توپ عربی، یئر دَه قالان قورد، اینَ اینَ، خسته گول، اَلیمی سیچان دیشلدی و… از جمله بازی‌های بومی اجرا شده در این ویژه برنامه بود.

کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها، ایستگاه «کودک، کتاب و ادبیات»، قصه گویی نوجوانان و ایستگاه نقاشی از دیگر برنامه‌های شاخص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان چالدران به مناسبت هفته ملی کودک می‌باشد.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» به مناسبت هفته ملی کودک

نمایشگاه «نماز، چشمه نور» پس از برپایی در ارومیه، سلماس، تازه‌شهر، شوط، چایپاره و پلدشت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوی رسید.

این نمایشگاه از برنامه‌های شورای اقامه نماز کانون استان است که با دف پرداختن به مقوله نماز به صورت آموزش غیرمستقیم در قالب فعالیت‌های کارگاهی و آموزشی با هدف ماندگاری و تأثیر آثار بصری بازدید در کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی و هنری کانون شروع به کار کرده و همچنان پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌های شهرستان خوی خواهد بود.

نمایشگاه «نماز، چشمه نور» در بخش‌های مختلفی از جمله معرفی کتاب، اجرای مسابقه، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی و کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در معرض دید مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفته است.

اهدای دست سازه و کتاب به کلیه کودکان و نوجوانان شرکت کننده بخش پایانی مراسم بود.
 

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است


۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، ۱۹ مهرماه در مراسم هفته ملی کودک که در مدرسه ابتدایی روستای آغچه قلعه ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه کودکان باید کتاب‌های خوب بخوانند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ هزار جلد در کتابخانه‌های کانون استان موجود است و سالانه در ۳نوبت کتاب جدید به تعداد کتاب‌های کانون اضافه می‌شود.

وی افزود: شعار هفته ملی کودک امسال «کودکی بهتر، زندگی بهتر» نامگذاری شده و هدف از برگزاری این برنامه‌ها بهره‌مندی همه کودکان مناطق روستایی و عشایری و کم برخوردار از برنامه‌های کانون و برخورداری تمام کودکان از عدالت اجتماعی است.

مدیرکل کانون پرورشی فکری، کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در هفته کودک امسال تعداد ۴۰ عنوان برنامه در تمامی شهرها، روستاها و مناطق عشایری استان برگزار شد.

آبسوران تصریح کرد: باید در کنار سلامت جسم به سلامت روح و روان کودکان نیز توجه کنیم لذا برای رشد فکری باید کودکان را به کتابخوانی تشویق کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: ۳۵ کتابخانه ثابت، سیار و پستی در استان دایر است که ۲۳ کتابخانه ثابت و ۴ کتابخانه پستی هستند.

 
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

 

کلاس‌های مدارس به کتابخانه آذربایجان‌غربی تجهیز می‌شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، نیز ۱۹ مهر در مراسم هفته ملی کودک که در مدرسه ابتدایی روستای آغچه قلعه ارومیه برگزار شد، افزود: طرح کتابخانه کلاسی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی نیز با هدف کتابخوان کردن دانش آموزان اجرا می‌شود.

فرمانی بیان کرد: در این طرح مدیران هر مدرسه موظف هستند در هر کلاس یک کتابخانه ایجاد کنند و از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در تجهیز کتابخانه‌ها استفاده کنند.

فرمانی گفت: از زمان آغاز این طرح که از سال تحصیلی جدید شروع شده تاکنون، یک مدرسه در ناحیه یک و ۲مدرسه در ناحیه ۲ ارومیه به کتابخانه‌های کلاسی مجهز شده‌اند و در تمامی شهرستان‌ها نیز یک مدرسه مجهز به کتابخانه کلاسی هستند.

وی با اشاره به اینکه هدف آموزش و پرورش برخورداری تمامی کودکان به ویژه مناطق محروم و روستایی از برنامه‌های مفرح فرهنگی است، خاطر نشان کرد: امسال جشن غنچه‌ها با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بصورت همزمان در ۱۶ مهر در مناطق روستایی و کم برخوردار برگزار شد.

وی ادامه داد: هفته ملی کودک به عنوان فرصت و نقطه عطفی برای توجه به نیازها و خواسته‌های کودکان و با هدف بهبود شرایط آنان برگزار می‌شود که در این راستا آموزش و پرورش نیز در اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همکاری می‌کند.

بلندخوانی کتاب، شعرخوانی، مسابقه، اجرای بازی‌های محلی، عروسک گردانی، اجرای زنده موسیقی دانش‌آموزان نوجوان و اهدای کتاب به کلیه شرکت کنندگان از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

جشن «لبخند غنچه‌ها» در آذربایجان‌غربی برگزار شد

همزمان با هفته ملی کودک، کتابخانه مرکزی ارومیه، میزبان کودکان شد.

به‌مناسبت هفته ملی کودک، جشن «لبخند غنچه‌ها» با اجرای برنامه‌های متنوع و مفرح شامل شعبده بازی، اجرای نمایش، مسابقه، پخش سرود ملی با حضور فاطمه کریمی «گل خانم»، مجری محبوب کودکان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.
 
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است

نمایشگاه نقاشی و کارگاه قصه‌گویی بمناسبت هفته کودک در خوی برپا شد

مجید خلخالی، کارشناس مسئول دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از برگزاری نمایشگاه نقاشی و کارگاه قصه‌گویی با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی خبر داد.

خلخالی، در حاشیه این نمایشگاه گفت: پیرو جلسه تشکیل شده با اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوی در خصوص اقدامات هفته کودک این نمایشگاه و کارگاه با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاهیم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب تشکیل شد.

خلخالی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور و رشد روزافزون جمعیت و ثابت بودن حجم آبهای سطحی و زیرزمینی، افزود: با وجود تمام فعالیت‌های اجرایی که در زمینه ساخت سد، ایجاد تصفیه خانه‌های جدید صورت می‌گیرد، برای حل مشکل کمبود آب، باید در مدیریت مصرف آب تجدیدنظر شود تا از حداقل منابع آب موجود حداکثر استفاده به‌عمل آید.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از سال‌های گذشته فعالیت فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را آغاز کرده و با توجه به کمبود آب در کشور، نخستین گام‌های فرهنگی برای آشنا ساختن مردم با اهمیت این ماده حیاتی را برداشته است.
 
برپایی نمایشگاه «نماز، چشمه نور» /۳۵ کتابخانه کانون پرورش فکری در آذربایجان‌غربی دائر است
در این نمایشگاه بیش از ۳۵ اثر نقاشی کودکان و نوجوان با موضوع «صرفه جویی در مصرف آب» به مدت یک هفته در معرض دید عموم گذاشته شده است و از صاحبان اثر با لوح سپاس تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها