یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
شيوه‌ها و فنون تبيين احاديث براي مبلغان ديني

چاپ اول كتاب «شيوه‌ها و فنون تبيين احاديث» نوشته علي مختاري از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، براي پيشبرد اهداف ديني و تجهيز مبلغان و ارتقاي سطح مهارت‌هاي تبليغي آنان تهيه و تدوين شده است.

بر اساس مطالب كتاب، تبليغ يك هنر بزرگ است و مبلغ، يك هنرمند بزرگ. هنر تبليغ، به كار گرفتن شيوه‌هاي موثر در انتقال پيام‌هاي تبليغي است. تبليغ، بزرگ‌ترين ابزاري است كه براي تامين مقاصد مكاتب و احزاب در بين همه قشرها در مجامع مختلف بين‌المللي مورد استفاده واقع شده است. پيام‌آوران الهي نيز از اين ابزار براي گسترش و نشر افكار آسماني و آگاه ساختن مردم نسبت به بايدها و نبايدها استفاده مي‌كردند.

در دوران كنوني با پيشرفت‌هاي سريع علوم در عرصه‌هاي مختلف فرهنگ و تكنولوژي كه به عصر انفجار اطلاعات لقب يافته، از يك سو و درخشش اسلام ناب محمدي(ص) و اوج‌گيري تفكر فرهنگي انقلاب اسلامي در سراسر جهان و ايجاد عرصه‌هاي جديد براي تعميم و گسترش نداي تعاليم آسماني از سوي ديگر، لزوم شناخت عميق‌تر تبليغ و توجه به اصول، راه‌كارها و شيوه‌هاي آن را مضاعف شده است.

بر اساس مطالب كتاب، با توجه به اهميت امر تبليغ در پيشبرد اهداف ديني و تجهيز مبلغان ديني با شيوه‌هاي نوين تبليغي و ارتقاي سطح آگاهي مهارت‌هاي تبليغي آنان و براي پاسخ‌گويي به نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان با تاكيد بر بهينه‌سازي روش‌هاي سنتي و مناسب ساختن مهارت‌هاي تبليغي مبلغان و ايجاد انگيزه براي كسب مهارت‌هاي مورد نياز تبليغ در زمينه‌هاي مختلف، طرح تدوين كتابچه‌هايي به عنوان «مهارت‌هاي تبليغ» از سوي دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی ارايه و به اجرا درآمد که كتاب حاضر، نمونه‌اي از اين مجموعه است.

قرآن و عترت، يادگار گران‌سنگ، گل سر سبد بوستان عصمت و عصاره عطر نبوت است. كار اصلي و اصل كار اهل علم نيز تبيين، تبليغ، ترجمه، تفسير و حفظ و پاسداري از قداست همين پيام پايدار و يادگار ماندگار است. اين پيام پربركت، فرهنگ اساسي و اساس معارف مبلغان را تشكيل مي‌دهد. اثر حاضر به حوزه تبيين «حديث» مي‌پردازد، ولي روشن است كه سيره و سنت معصومان(ع)، شارحان قرآن و نيز اصلي‌ترين سرمايه سخن مبلغان است.

در شرايطي كه بهره‌وري از هر فرآورده صنعتي و علمي و نيز هر حرفه، هنر و كاري نيازمند تخصص و مهارت‌آموزي است، آيا مي‌توان پذيرفت شرح و نشر حديث كه گران‌بهاترين ميراث فرهنگي است، مهارت نخواهد؟

به عقيده نویسنده، نوشته حاضر، گامي است در ابتداي راهي دشوار كه از كوچه‌هاي آشنايي با اصول و شيوه‌هاي تبيين حديث مي‌گذرد و مهارت‌هاي مبلغان را مبادله مي‌كند.  ترويج درست، پس از دريافت و درك درست، ميسر مي‌شود و براي فهم درست حديث و نيز ديگر رشته‌ها، آثاري جداگانه منتشر خواهد شد.

اين اثر شامل شش فصل در موضوعات‌ يادآوري نكاتي درباره شيوه‌هاي ترويج حديث و اهتمام به آن، تنوع‌بخشي به سخن با توجه به انواع مخاطبان، زمينه‌هاي جولان مبلغ براي گسترش و تفصيل و تفسير يك حديث، نكات قابل تامل گوينده قبل از خطابه، وسايل كمك آموزشي و ابزار تبيين و ترويج، ظرايف و لطايفي كه مايه زيباسازي سخن و جزو مستحبات است.

كتاب‌هاي شرح غررالحكم و دررالكلم، المعجم‌الوسيط، افسون‌سخن، صحيح بخاري، وسائل‌الشيعه، تحف‌العقول عن آل‌الرسول، المسند، اقبال‌الاعمال، المجازات‌النبوية، معاني‌الاخبار، من لا يحضره‌الفقيه، شرح اصول كافي مازندراني، تفسير الميزان، الترغيب والترهيب، دراسات في علم‌الدراية، سفينة‌البحار، منتهي‌الآمال، كافي، بحارالانوار، دانش‌نامه عقايد اسلامي، ميزان‌الحكمة، علم‌الحديث و دراية‌الحديث، جامع احاديث‌الشيعه، مستدرك‌الوسايل، كنزالعمال و ... از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «شيوه‌ها و فنون تبيين احاديث» در شمارگان 1500 نسخه، 124 صفحه و بهاي 22000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط