یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵
تصحیح جديدی از رباعیات سنایی و اوحدالدین کرمانی

سيدعلي ميرافضلي، شاعر، مجموعه شعرهاي توصيفي‌اش را در مجموعه‌اي شامل ۵۰ قطعه شعر نيمايي آماده انتشار دارد. وی همچنین دو کار پژوهشی درباره رباعیات سنایی و اوحدالدین کرمانی را به‌زودی آماده انتشار می‌کند.\

مير‌افضلي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين مجموعه شعر آماده انتشار گفت: عنوان اين مجموعه «خواب گنجشك‌ها» است و 50 قطعه از اشعار نيمايي من را كه همگی در سه سال گذشته سروده شده‌اند، شامل مي‌شود.

وي در توضيح موضوع و فضاي اين سروده‌ها گفت: اين سروده‌ها از لحاظ موضوعي بسيار متنوع هستند و تقسيم‌بندي آن‌ها دشوار است. برخي از آن‌ها اجتماعي و برخي بیان احوالات شخصي است و در كل هر يك دارای فضای متفاوتي است.

اين شاعر اشاره كرد: اين مجموعه آماده انتشار است؛ اما هنوز تصميم قطعي براي چاپ آن نگرفته‌ام.

تصحيح رباعيات سنايي و اوحد‌الدين كرماني
وي در ادامه به برخی كارهاي پژوهشي كه در دست اقدام دارد اشاره كرد و توضيح داد: تصحيح «رباعيات سنايي غزنوي» را بر اساس نسخه‌هاي جديدي از رباعيات سنايي در دست دارم. كليات سنايي تا‌کنون چندين‌بار منتشر شده؛ اما دراين تصحيح حدود ۲۰۰ رباعي علاوه بر رباعي‌هاي سابق سنايي گردآوري و گنجانده شده است.

ميرافضلي با اشاره به تصحيح مدرس رضوي و مضاهر مصفا از رباعيات سنايي تصريح كرد: حدود نيم قرن از آن تصحيح‌ها مي‌گذرد و بعد از آن تاريخ نسخه‌هاي جديدي از رباعيات سنايي يافت شده كه اين امر تصحيح مجدد اين رباعيات را ضروري مي‌كرد.

وي كه از چند نسخه مهم دیوان سنایی متعلق به كتابخانه‌هاي مجلس و ملك براي اين تصحيح مدد گرفته است، اظهار داشت: سنايي يكي از شاعراني است كه در تحول رباعي فارسی نقش مهمي را ايفا كرده و رباعيات او بلافاصله پس از انتشار توجه محافل عرفاني را به خود جلب كرده است.

اين شاعر تصحيح و ارائه يك نسخه منقح از اشعار سنایی را ضرورتی انكارناپذير خواند و يادآور شد: با توجه به تاثيرگذاري سنايي در تاریخ رباعی، در مقدمه اين تصحيح نقش سنايي در تحول رباعي و ضرورت تصحيح مجدد آثار او را با ذكر دلايل آورده‌ و شرح داده‌ شده است.

وي با تاكيد بر ارائه تحقيقات گسترده درباره زندگي سنايي به ويژه توسط شفيعي كدكني ادامه داد: در مقدمه کتاب به اختصار به زندگي‌نامه سنايي پرداخته‌ام و امیدوارم در کار تصحیح از اشراف و نظارت استاد شفیعی کدکنی بهره‌مند شوم.

ميرافضلي علاوه بر تصحيح رباعيات سنايي تصحيح «رباعيات حامدبن ابی‌الفخر اوحدالدین کرمانی» را نيز در دست دارد. وی درباره اين تصحيح گفت: پيش‌تر رباعيات اوحدالدین در ايران و تركيه منتشر شده بود. اما در اين‌جا بر اساس نسخه جديدي از اين رباعيات كه در تركيه تهيه كرده بودم تصحيح جامع‌تري نسبت به تصحيح قبلي اين اثر كه كار احمد ابومحبوب بود ارائه كردم. ضمن آنکه چاپ ترکیه نیز به دلیل بی دقتی و عدم تسلط مصحح آن، یک متن علمی به‌شمار نمی‌رود.

وي اشاره كرد: مجموعه رباعيات اوحدالدین کرمانی كه از نسخه‌هاي مختلف گردآوري شده دارای ۲۲۰۰ رباعي است كه تصحيح جديد آن حدود ۲۰۰ رباعي نسبت به چاپ قبلی اضافه‌تر دارد.

اين شاعر در توضيح ساير بخش‌هاي اين تصحيح گفت: اين تصحيح مشتمل بر زندگي و آثار اوحدالدین و نقش او در تاريخ رباعي مي‌شود و در آن به بحث رباعيات سرگردان که به بررسی انتساب یک رباعی به چند شاعر اختصاص دارد نیز پرداخته‌ام.

سيدعلي ميرافضلي متولد ۱۳۴۸ در رفسنجان و فارغ‌التحصيل رشته ادبيات فارسي از دانشگاه تهران است.

از جمله آثار منتشر شده او مي‌توان مجموعه شعر «تقويم برگ‌هاي خزان» توسط نشر نشر زلال(۱۳۷۳)، گزيده شعرهاي كوتاه « گنجشك ناتمام» توسط نشر همسايه(۱۳۸۳)، «رباعيات خيام در منابع كهن» توسط مركز نشر دانشگاهي(۱۳۸۲)، «گوشه تماشا»(مروري بر جريان رباعي معاصر از ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۲ ش) و «تمام ناتمامي‌ها» توسط نشر تكا را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها