یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
لزوم توجه به وجهه ملكوتي پيامبر اكرم(ص) در آثار تأليفي

پژوهشگر و نويسنده ديني با اشاره به برخي كمبودهاي آثار تأليفي در حوزه بعثت و شخصيت پيامبر اكرم(ص) گفت: بررسي جنبه‌هاي عرفاني پيامبر(ص) و توصيف وجهه ملكوتي ايشان، حلقه مفقوده آثار تأليفي دوران اخير است._

مجيد حيدري‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بر انجام مطالعات تطبيقي براي وقوف به كاستي‌هاي موجود در تأليفات مربوط به بعثت و شخصيت پيامبر اكرم(ص) تأكيد كرد و گفت: رسول برانگيخته شده خدا در روز مبعث از دو نگاه آسماني و زميني قابل بررسي است، در حالي كه بيشتر كتاب‌ها با موضوع مبعث و شخصيت پيامبر(ص) به جنبه‌هاي زميني و اين جهاني ايشان مي‌پردازند.

وي افزود: غالب اين آثار تولد و پرورش رسول اكرم(ص) در مكه و زندگي و رحلت ايشان در مدينه را بحث و بررسي مي‌كنند، در حالي كه خاتم‌الانبيا(ص) داراي وجهه اي نوري و ملكوتي است، نور ايشان سال‌ها پيش از آفرينش جهان و نبوت حضرت آدم آفريده شد و ايشان به عبادت و بندگي خداوند مشغول بود.

نويسنده و پژوهشگر ديني با بيان اين كه جايگاه پيامبر(ص) در كتاب‌هاي عرفاني كمرنگ است، گفت: بسياري از آثار با پرداختن به جنبه‌هاي زميني شخصيت و زندگي پيامبر(ص)، ايشان را به عنوان رهبر، نابغه و در نهايت رسول خداوند معرفي كرده‌اند و كمتر به جنبه‌‌هاي عرفاني ايشان مي‌پردازند كه دليل اين امر را شايد بتوان در ناتوانايي نويسندگان در حوزه عرفان جست‌وجو كرد.

وي افزود: تأليف چنين آثاري نيازمند درك، تشخيص‌ و معرفت‌ عرفاني است كه افراد كمتري از آن برخوردارند زيرا دارا بودن آنها نيازمند شرايطي ويژه است. بسياري از كتاب‌ها به دليل برخوردار نبودن نويسندگان از چنين توانايي‌هايي، حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن ندارند.

حيدري‌فر پژوهش‌هاي كاربردي در زمينه بعثت و پيامبر اكرم(ص) را ناكافي دانست و گفت: از اقداماتي كه شايسته است پژوهشگران در كنار ذكر حوادث و رخدادهاي تاريخي تحقق بخشند، پرداختن به چراها، تفسيرها، پيامدها و عبرت‌هاي بعثت حضرت محمد(ص) است.

نويسنده كتاب «مدرسه سبز غدير» افزود: موضوعي كه در اين دوران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، تبديل زندگاني پيامبر(ص) به سلسله درس‌هاي زندگي با استفاده از تكنولوژي آموزشي روز است. اين رويكردها نيازمند بررسي جامعه‌شناسانه، روانشناسانه و برخوردار بودن از مايه‌هاي علمي ،همراه نگارش خوب است تا با نياز مخاطب متناسب باشد.

وي در ادامه به كتاب «فصوص» ابن عربي به عنوان كتابي دربر دارنده توصيف عرفاني از پيامبر(ص) اشاره كرد و گفت: اين اثر داراي فصوصي است كه هريك به يكي از انبيا اختصاص دارند كه در بخش مربوط به پيامبر(ص) به سيما و چهره ملكوتي پيامبر(ص) با نگاهي عرفاني مي‌پردازد. بر اين اثر شرح‌هايي نوشته شده كه بسياري از آنها مربوط به بخش پيامبر خاتم(ص) است.

حيدري‌فر افزود: كتاب «الصحيح من سيره النبي» اثر مرحوم علامه عسگري نيز از آثار قابل ملاحظه‌ نوشته شده دوران اخير و از منابع معتبر به شمار مي‌آيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط