یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۰
مثنوي، سايه‌اي بر بيهودگي‌هاي انسان امروز است

مثنوي مولانا، معنايي براي زندگي انسان‌هايي است كه مي‌خواهند بر بيهودگي‌هاي قرن جديد غلبه كنند و به رستگاري برسند، لذا مثنوي را سرچشمه انديشه‌هاي خود قرار مي‌دهند.

 دكتر غلامرضا خاكي، مولانا پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) افزود: مثنوي مولانا يكي از بي‌بديل‌ترين آثاري است كه مي‌تواند بر افكار بيهوده انسان‌هاي قرن جديد غلبه كند. 

وي افزود: انسان امروز نياز به انديشه و افكار انسان‌هايي نظير مولانا دارد تا در سايه اين افكار و ديدگاه به رستگاري و معنويت نزديك شود. 

اين استاد دانشگاه تهران به خلأ معنويت در غرب اشاره كرد و يادآور شد: مولانا در غرب بيشتر شناخته شده است زيرا در غرب خلأ معنويت به روشني آشكار است. 

وي به كتاب مناقب العارفين نيز اشاره كرد و ابراز داشت: مناقب العارفين كتابي حاوي روايت‌هاي واقعي و خيالي گوناگوني است كه حول زندگي مولانا مطرح شده است. 

غلامرضا خاكي به محققين و پژوهشگراني كه در زمينه ديدگاه‌هاي مولانا جستجو مي‌كنند اشاره كرد و اظهار داشت: محققين دو دسته هستند، دسته نخست پژوهشگراني كه تحقيق كار عمده آن‌هاست و طبيعتا توجه آنان به مولانا به واسطه اين است كه مولانا يكي از قله‌هاي گرانسنگ ادب پارسي است كه بي‌شناخت آن خيلي از جنبه‌هاي فرهنگ ايران اسلامي ناشناخته مي‌ماند. دسته دوم نيز محققان و پژوهشگراني هستند كه در پي كشف حقيقت و رسيدن به رستگاري و معنويتند و بسياري از معارف عرفاني و شيوه‌هاي سلوك را در افكار و انديشه‌هاي مولانا مي‌جويند، لذا بي‌مولانا و تحقيق در آثار او ره به جايي نمي‌رسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها