شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
تبيين ماهيت فلسفه از منظر دين

بررسي مباحث ماهيت فلسفه از منظر دين اسلام در كتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» نوشته دکترسیدیحیی یثربی از سوي انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، اين اثر پژوهشي در قالب پنج بخش با عنوان پنج كتاب، به بررسي ماهيت فلسفه و نقد و برسي اين علم در ابعاد گوناگون پرداخته و بيشترين تكيه‌گاه خود را بر مباني اسلامي استوار ساخته است.

 نخستين كتاب اين مجموعه با عنوان «چند مسأله مقدماتی» از چهار بخش گوناگون تشكيل شده است. بخش اول «نقد و بررسی تعریف فلسفه» نام دارد. بخش بعدي با عنوان «مساله اصالت وجود یا ماهیت» فصل‌هاي «زمینه و سابقه مساله اصالت» و «اصالت وجود ملاصدرا» را دربردارد. 

سومين بخش كتاب اول «بحث تحلیلی ـ انتقادی وجود کلی» نام گرفته است. بخش چهارم با عنوان «راه نو در تأملات فلسفی» در سه فصل «مابعدالطبیعه»، «مابعدالطبیعه و خودکامگی ذهن» و «از فیزیک تا متافیزیک» تدوين شده است.

دومين كتاب اين مجموعه با نام «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی علیّت» حاوي 10 فصل است كه از مباحث آن مي‌توان سابقه بحث علیّت در یونان، علیت از نظر متفکران اسلام، از آغاز تا الکندی، علیت از نظر «کندی» نخستین فیلسوف اسلامی، علیت از نظر فارابی، علیت بعد از فارابی، تا ابن سینا، جمع‌بندی تلاش‌ها تا ابن سینا، علیت از نظر ابن سینا، ارزیابی کار ابن سینا، مساله علیت بعد از ابن سینا، علیت از نظر صدرالمتألهین و پیروانش را نام برد. 

«هستی، ذات و صفات خدا» عنوان سومين كتاب مجموعه «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» است كه در 10 فصل مجزا مباحث فلسفي درباره خداوند و ذات آفريدگار را تبيين مي‌كند.

از بخش‌هاي گوناگون كتاب سوم مي‌توان به مقدمات، توصیف خدا پیش از اسلام، توصیف خدا از نظر متفکران اسلام، اثبات وجود خدا، نقد و بررسی دلایل اثبات وجود خدا، چگونگی تصور خدا، تحلیل دیدگاه‌ها در تصور خدا، توحید و دلایل آن، بررسی و نقد دلایل توحید و علم خداوند، اشاره كرد. 

کتاب چهارم «آفرینش جهان» نام دارد كه در موضوع دیدگاه‌ها و مباني به دو مبحث «نظریه و دلایل تا ابن سینا» و «مبانی ابن سینا و نقد اهل کلام» مي‌پردازد.

کتاب پنجم اين مجموعه با عنوان «انسان‌شناسی» متشكل از دو بخش كلي است. بخش اول موسوم به «چیستی انسان» در چهار فصل با عناوين ماهیت انسان، دلایل مسلمانان، صورت ماده بودن نفس و مساله تجرد آن و نظر فلاسفه اسلام خلاصه شده است.
 
بخش دوم با نام «درباره زندگی انسان» به چهار فصل مساله سیاست از نظر سابقه، سیاست از نظر متفکران مسلمان تا فارابی، کارکرد حکمای بعدی و ارزیابی بحث سیاست فارابی اختصاص دارد.

مباحثي نظير نقد و منظر، قدم و حدوث جهان، انگیزه، چگونگی صدور آغازین، گزینش و نظم، ارتباط اراده واجب با علیت و مساله شر از موضوعات فرعي كتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» به شمار مي‌روند. 

چاپ اول كتاب «تاریخ تحلیلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» در 912 صفحه، قطع رقعی و بهاي 110 هزار ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط