دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۷
محقق: مصاحب، آغازگر متدولوژي فرهنگ‌نويسي جديد در ايران است

مهدي محقق در بزرگداشت غلامحسين مصاحب گفت: دايره‌المعارف‌نويسی نوين، با كيفيت و متدولوژي فرهنگ‌نويسي جديد در ايران با دكتر مصاحب آغاز شد و بي‌گمان فضل تقدم و فضيلت اين كار از آن اوست. ما او را بنيانگذار دايره‌المعارف‌نويسي نوين در ايران شناسانده‌‌ايم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مهدي محقق رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در بزرگداشت دكتر غلامحسين مصاحب گفت: از ده سال پيش كه بنده عهده‌دار اداره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي بوده‌ام، تا كنون، موفق شده‌ايم كه صد مجلس در بزرگداشت و تجليل از بزرگان علم و فرهنگ برپا سازيم. 

وي كه عصر يك‌شنبه (۳۱ خرداد) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي سخن مي‌گفت بزرگداشت مصاحب را صدمين مراسم انجمن آثار و مفاخر فرهنگي دانست و گفت: در اين انجمن از هر استادي كه تجليل به عمل آمده است رساله‌اي در شرح خدمات، زندگي و كارهاي علمي او منتشر كرده‌ايم كه مي‌تواند براي نسل جوان كشورمان مفيد باشد. 

محقق خاطرنشان كرد: اين بزرگان به اينگونه مجالس نياز ندارند، به علت آن كه با آثار و زندگي خود زنده و جاويد هستند. ولي كشور ما نياز دارد كه چهره اين بزرگان را در برابر نسل جوان زنده نگه بدارد تا جوانان الگويي‌هاي شايسته‌اي داشته باشند و از خدمات اين فرزانگان ايراني بهره گيرند. 

وي به خدمات علمي مصاحب اشاره كرد و گفت: يكي از اين چهره‌هاي برجسته زنده‌ياد دكتر غلامحسين مصاحب است كه خدمات علمي ارزنده‌اي را در ايران پايه‌ريزي كرد. زمينه اصلي كار ايشان رياضيات بود و در اين زمينه آثاري از خود به يادگار گذاشته‌اند كه ارزش و اعتبار فراوان دارد. 

رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي به سير همكاري با مصاحب در دايره‌المعارف‌نويسي اشاره كرد و گفت: همكاري من با دكتر مصاحب هنگامي بود كه ايشان در سال‌هاي ۱۳۳۷ - ۱۳۳۸ كار خود را در زمينه دايره‌المعارف نويسي با كمك چند تن از فضلاي اين كشور آغاز كردند. بنده نيز با ايشان در زمينه لغاتي كه مربوط به ادبيات عرب و قرآن بود همكاري داشتم. 

وي در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: اين همكاري تا سال ۱۳۴۰ ادامه يافت. در آن سال من به انگلستان رفتم. با اين همه دكتر مصاحب نام بنده را به عنوان همكار دايره‌المعارف در مقدمه كتاب آورد. هنگامي كه به ايران بازگشتم ايشان من را احضار كردند و از من خواستند كه براي تدوين فرهنگ فارسي، كه خود طرحش را ريخته بود، به ايشان كمك كنم. 

رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي گفت: طرح فرهنگ فارسي با همكاري مجتبي مينوي، عبدالحسين زرين‌كوب و مصطفي مقربي گذاشته شده بود و من نيز به گروه آنان ملحق شدم و نتيجه آن انتشار جلد اول فرهنگ فارسي بود كه به عنوان كتاب مرجع چاپ و منتشر شد. 

محقق يادآور شد: در رساله‌اي كه انجمن آثار و مفاخر فرهنگي درباره دكتر مصاحب چاپ كرده است ما او را بنيانگذار دايره‌المعارف‌نويسي نوين در ايران شناسانده‌ايم. به علت آنكه ما دايره‌المعارف‌نويسي به شكل سنتي آن داشته‌ايم و اينگونه نبوده كه اين شيوه را از فرنگ گرفته باشيم. 

وي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: دايره‌المعارف نويسي نوين، به كيفيت و متدولوژي فرهنگ‌نويسي جديد در ايران با دكتر مصاحب آغاز شد و بي‌گمان فضل تقدم و فضيلت اين كار از آن اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط