دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۰
«زردشت و گاه‌شمار ايراني» رونمايي شد

«زردشت و گاه‌شمار ايراني» عنوان كتابي تاريخي به قلم ضياءالدين ترابي است كه عصر امروز، دوشنبه 11 خردادماه با حضور رحيم رضازاده ملك، حجت‌الحق حسيني و جمعي از اهالي قلم در سراي اهل قلم، رونمايي و نقد و بررسي شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضياءالدين ترابي منتقد و شاعر در اين نشست گفت: اشوزردشت سپنتمان شخصيتي است تاريخي كه زمان و زندگي‌اش ـ آن‌گونه كه از منابع معتبر ايراني برمي‌آيد، دقيقا در لحظه‌اي از تاريخ تمدن كهن ايراني و در سال 569 تا 492 پيش از ميلاد قابل بحث و بررسي است كه اين تاريخ از هر نظر هم با تاريخ تمدن ايراني هم‌خواني دارد و هم با مبدأ گاه‌شماري ايراني.

وي در ادامه افزود: تقويم اسكندري، ميلادي، هجري قمري، هجري شمسي، يزدگردي، جلالي همگي دنباله تقويم ايراني كهني هستند كه پيشينه آن به قرن‌ها پيش از ميلاد مسيح (ع) مي‌رسد، تقويم كهن ايراني، بر پايه علمي دقيق و بر اساس رصد درست خورشيد و تعيين طول حقيقي سال استوار است، به گونه‌اي كه امروز با در دست داشتن چنين مبدأ تاريخي به راحتي مي‌توان درباره روايت‌هاي گوناگون گذشتگان، همچنين درستي مبدأ تقويم ايراني قضاوت كرد.

رحيم رضازاده ملك از اساتيد گاه‌شماري ايران، معايب و محاسن كتاب را برشمرد و سپس حجت‌الحق حسيني عضو گروه مركز نجوم ستاره‌شناسي ديدگاه خود را درباره كتاب ارايه داد. 

اخبار تكميلي متعاقبا بر خروجي خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط