شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
«برهان» به قلم علامه طباطبايي

كتاب «برهان» نوشته علامه سيد محمدحسين طباطبائي با ترجمه، تصحيح و تعليق مهدي قوام صفري از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، شناسايي تصديق حق و تصور حقيقي، يعني شناسايي كيفيت قياس برهاني از حيث توليد يقين و كيفيت حدّ تام از حيث توليد تصور كمال حقيقت شيء است.
 
به عقيده نويسنده، برهان، فلسفه علم و وظيفه آن عبارت است از بحث در باب موضوعات و مسائل و مبادي علوم و ارائه ملاك معرفت يقيني و تميز علم يقيني از غير يقيني. همچنين برهان در باب روش‌ها و راه‌هاي كسب معرفت يقيني نيز بحث مي‌كند. 

بر اساس مطالب پيشگفتار كتاب، نخستين رساله‌اي كه با اسم برهان شناخته شد، تحليلات ثانوي ارسطو بود. پس از آن، فيلسوفان مسلمان، به‌ويژه فارابي، ابوعلي سينا، خواجه‌نصيرالدين طوسي و مرحوم علامه طباطبايي رساله برهان نوشته‌اند و البته در همه آثار منطقي كه در عالم اسلام توليد شده‌اند، برهان يكي از بخش‌هاي اصلي صناعات پنج‌گانه است. 

مرحوم استاد علامه طباطبايي(ره) در كتاب حاضر با رعايت موازين تلخيص، رساله جامعي در فن برهان تصنيف كرده است كه همه ابواب آن را شامل مي‌شود.
 
اين ‌رساله پيش از اين در كتاب «رسائل سبعه» از سوي بنياد علمي و فكري استاد علامه سيد محمدحسين طباطبايي با همكاري نمايشگاه و نشر كتاب در مهرماه سال 1362 به چاپ رسيد. اين نسخه چاپي كه در پانوشت‌هاي متن عربي تصحيح حاضر با كلمه «المطبوع» به آن ارجاع داده‌ شده، داراي افتادگي‌هاي بسيار و غلط‌هاي چاپي بسيار است. براي نمونه، صدر و ذيل فصل دوم از مقاله دوم داراي افتادگي‌هاي بسيار است و همه مطالب فصل چهارم تحت عنوان فصل سوم آمده و كل مطالب فصل سوم اصلا از قلم افتاده است! 

متني كه در اين اثر به خوانندگان عرضه مي‌شود، بر اساس نسخه‌اي خطي تهيه شده است كه در سال 1341 هجري شمسي به درخواست استاد صائني زنجاني از روي دست خط مرحوم استاد علامه طباطبائي(قدس سره) استنساخ شده است. 

كتاب حاضر، شامل چهار مقاله از كتاب برهان است كه هر يك از اين مقالات، در چند فصل تنظيم شده‌اند. 

از منابع مورد استفاده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي منطق ارسطو، برهان شفا، حدود، ارسطو، نهاية‌الحكمة و اساس‌الاقتباس را نام برد. 

چاپ دوم كتاب «برهان» در شمارگان 2000 نسخه، 244 صفحه و بهاي 43000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها