چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵
فرهت: درحوزه موسيقي كتاب مستند نوشته نشده

شاهين فرهت- آهنگساز و استاد دانشگاه- با بيان اينكه در حوزه موسيقي كتاب مستند نوشته نشده، گفت: مولفان كمتر به پايه و اساس موسيقي علمي توجه دارند./

فرهت با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: انتشار كتاب در حوزه موسيقي و زواياي مختلف آن نسبت به چند سال گذشته اميدوار كننده است ولي متاسفانه اين آثار تحقيقي و مستند نيستند و پايه و اساس علمي ندارند.

به گفته وي، بسياري از آثار حوزه موسيقي جنبه داستاني دارند نه علمي و نمي‌توان به آنها استناد و يا براي نوشتن مقاله يا موارد مورد احتياج به اين آثار تكيه كرد.

فرهت ادامه داد: موسيقي در ايران داراي فرهنگ كهني همانند ادبيات است و جزيي از ادبيات نيز محسوب مي‌شود ولي به نوعي مظلوم واقع شده است.

وي معتقد است: اگر از هنرمندان و پژوهشگران موسيقي حمايت شود و محيط و شرايط مناسب فراهم آيد آثار هنري بيشتري نيز نوشته خواهد شد.

فرهت در ادامه، درباره آثارش گفت: من علاقه و عشق خاصي به ادبيات ايران دارم از اين رو بعد از ساخت سمفوني «خيام» تصميم گرفتم، يك اثر حماسي مبتني بر ادبيات كهن ايران زمين بسازم؛ از اين رو سمفوني «فردوسي» را شروع كردم كه نمونه‌اي از ميراث فرهنگي است.

وي با بيان اينكه اشعار فردوسي هم آهنگين است هم ديناميك، افزود: فردوسي پايه و اساس تاريخ كهن ايران و  زبان فارسي است.

فرهت درباره سمفوني «ابن سينا» نيز تصريح كرد: اين سمفوني ارتباط مستقيمي به زندگي ابن‌ سينا ندارد بلكه درباره آثار اوست؛ ابن سينا در كشورهاي ديگر بسيار مورد توجه قرار گرفته و كتاب‌هاي او تا سي سال پيش در اروپا تدريس مي‌شد.

وي، با بيان اينكه در آينده سمفوني سعدي را نيز مي‌سازم، يادآور شد: تصميم دارم، آثارم و فعاليت‌هايي كه طي اين چند سال انجام دادم را جمع‌آوري و به همراه زندگي‌نامه‌هنري‌ام به چاپ برسانم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط