سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
پیکر پیشکسوت کتابفروشی در شیراز تشییع می‌شود

فارس- آیین خاکسپاری محمود ممتحن، پیشکسوت کتابفروشی‌های شیراز صبح چهارشنبه ۱۹ مهرماه در مصلی دارالرحمه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، محمود ممتحن  کتابفروش شیرازی بامداد سه شنبه ۱۹ مهرماه پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

درپی درگذشت این کتابفروش قدیمی شیراز، اسماعیل سرکوهی نویسنده، در پاسداشت محمود ممتحن نوشت: 
 
چراغ کتابفروشی محمودممتحن خاموش شد!

همراه با اولین باد پاییزی برگ سبزی از شاخه علم و فرهنگ فرو افتاد ،
پیر مردی که قصه می فروخت
پس از سال های سال که درمیان قفسه های کتاب محصور بود چشم از جهان بر گرفت.

امروز صبح دریچه ای که بیش از ۶۳ سال رو به فرهنگ و هنر باز بود بسته شد. کتابفروشی ممتحن که در سال ۱۳۳۵ در خیابان لطفعلیخان زند روبروی درب شیخ به همت مرحوم  محمود ممتحن پا به عرصه وجود گذاشته بود، از درون تاریکی مغازه ای کوچکش و  از میان صفحات کتاب ها دریچه ای برای نوجوانان و‌جوانان جنوب شهر رو به جهان گشود تا چشمانشان بیشتر از جغرافیای زندگیشان به دنیا گشوده شود! دریچه ای که راهگشای خیلی از  بچه های جنوب شهر شد و در این میان بسیاری  از اساتید دانشگاه و دانش آموخته‌گان و فرهیختگان شهر پر رمز و راز شیراز سر بر افراشتند. مرحوم محمود ممتحن از سال ۱۳۴۵ کتابفروشی خود را به بالاتر از چهار راه خیرات منتقل کردو در نشر و توسعه فرهنگ و ادب همت گماشت. 

مرحوم ممتحن همراه با بزرگانی همچون بلادی، محمدی ، رجایی، شفیعی، عرب، خرد، نوری زاده از اصلی ترین و پیش کسوت ها و قدیمی ترین پایه های کتابفروشی  و معرفت آموزی در شیراز بود.

بی شک در خاطرات این کتابفروشی قدیمی   در لا بلای صفحات کتاب های خاک خورده در قفسه ها،  درد و رنج کسانی نهفته است که سر خورده از نابرابری و بی‌عدالتی در جامعه‌های عقب‌مانده  محکوم به زندگی بودند. مردمانی که به حاشیه  رانده شدند و کسانی که همه چیز خود را از دست دادند. کتاب هایی که  دریچه ای به سوی اعماق تاریخ دارند و هنوز صدای چیکا چیک شمشیرهای نادر و صدای رسای امیر کبیر و شیهه ی  اسب تیزتک لطفعلیخان از آن ها بگوش می رسد. کتاب هایی که  غزل های منقوش در سطور آن ها تو را بر زورقی از عشق می نشانند و تا انتهای شب بی انتهای اندیشه  فرو می برد. فردوسی حماسه می خواند ، حافظ پای کوبان ‌دست افشان غزل می خواند و سعدی تو را به سفرهای دور می برد.
 
دریغ و درد که بی مهری ما مردمی که مدت هاست با کتاب غریبه شدیم پیش روی آن پیر مرد موجب شرمندگی است. افسوس که آدم های فهمیده و روشنفکر، که مثل  گلدسته های شهر ، یک سرو گردن از تمام برج های شیراز بلندترند  بعد ازاین بیهوده  بر  کرکره های بسته کتابفروشی ممتحن  خواهند کوبید!  زیرا دیگر آن پیرمرد خوشرو و‌ ‌خوش گفتار  دری  را نخواهد گشود. چه حیف که پیرمرد خاموش شد و‌نگفته هایی را از سرزمین کتاب و اهل قلم و تاریخ هنر و اندیشه این مرز و بوم با خود برد. 
 
یادت بخیر حاج محمود ممتحن

به گزارش ایبنا؛ آیین بزرگداشت زنده یاد محمود ممتحن جمعه ۲۱  ساعت ۱۰ تا ۱۱.۳۰ در مسجد شهید آیت الله دستغیب در خیابان ولی عصر قصردشت برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها