دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
ناشران عراقی؛ مشتری‌های بالقوه چاپخانه‌های ایران

فرصت‌های همکاری دوجانبه فعالان چاپ و بسته‌بندی ایران با ناشران عراقی در بازدید از چاپخانه‌های ایرانی بررسی شد، حضور مستمر و همه جانبه در بازار عراق ازجلمه اهداف این بازدید بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جمعی از فعالان چاپ و نشر کشور عراق، فرصت‌های همکاری دوجانبه را در بازدید از چاپخانه‌های تهران بررسی کردند، در این بازدید که از ساعت ۹ تا ۱۷ به طول انجامید، ثامر نوری، رئیس دانشکده پزشکی و دارویی دانشکده پزشکی و دارویی نجف و مدیرعامل انتشارات نوری و قاسم فتلاوی، مدیر بازرگانی انتشارات نوری و معاون اداری دانشکده پزشکی و دارویی نجف به ۴ چاپخانه در غرب تهران رفتند و مذاکراتی در زمینه همکاری دوجانبه انجام شد.

در این بازدیدها نیاز دانشکده پزشکی و دارویی به چاپ کتاب‌های پزشکی استادان دانشگاه و نویسندگان این حوزه طرح شد، چاپ سررسید و دفتر و شیوه‌های همکاری همچنین مذاکراتی در زمینه تأمین بسته‌بندی مواد دارویی و بهداشتی از سرفصل‌های گپ‌وگفت هیئت عراقی با فعالان چاپ ایرانی بود.

ناشران عراقی؛ مشتری‌های بالقوه چاپخانه‌های ایران

با توجه به کیفیت خدمات و فعالیت صنعتگران ایرانی در حوزه چاپ و نشر، ایستگاه نخست این بازدید مجتمع چاپ و صحافی طلایی بود. لیتوگرافی چهار و نیم ورقی پلیت ستر، ماشین چاپ چهار و نیم ورقی ۸ رنگ پشت و روزن، صحافی چسب گرم به‌صورت لاین تمام اتوماتیک و صحافی مفتول ازجمله امکانات این مجموعه به شمار می‌آید که در حال توسعه فعالیت‌های کاری خود است.

علی مزرعتی، مدیریت این مجتمع که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در صنعت چاپ آغاز کرده است، در توضیحاتی با اشاره به اقدامات این مجموعه، عنوان کرد: «این چاپخانه، تخصصی در حوزه چاپ و نشر کتاب فعال است، صفر تا صد تولید کتاب را انجام می‌دهد، مدتی نیز چاپ کتاب‌های درسی و دانشگاهی را انجام می‌داد. چاپ روزانه بیش از یک‌هزار بند کاغذ به‌صورت چهاررنگ و دورنگ و تولید روزانه ۳۰ هزار جلد کتاب و دفتر با صحافی چسب گرم و شیرنگ در فهرست فعالیت‌های این مجموعه است، همچنین شرایطی وجود دارد که ۴۰ تا ۵۰ هزار کتاب در با چسب گرم در این چاپخانه صحافی شود.»

در این دیدار، ثامر نوری، رئیس دانشکده پزشکی و دارویی دانشکده پزشکی و دارویی نجف در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری چاپ و نشر ایران در عراق، گفت: «پیش از این کتاب‌های زیادی در عراق چاپ کردیم اما به علت نبود دستگاه‌های مدرن و به‌روز، بسیاری از این کتاب‌ها کیفیت چاپ خوبی نداشتند؛ به‌عنوان مثال «اطلس جامع دارویی عراق» را چاپ کردیم. اما قصد داریم طی تعامل با چاپخانه‌داران ایرانی از ظرفیت‌های ایران استفاده کنیم.»

وی چاپ کتاب‌های تاریخی و پزشکی را از اولویت‌های این هیئت دانست و ادامه داد: «بخش زیادی از کتاب‌های عراق اکنون در چاپخانه‌های ترکیه چاپ می‌شود اما با توجه به ظرفیت‌های مناسب چاپخانه‌های ایرانی، امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.»

ناشران عراقی؛ مشتری‌های بالقوه چاپخانه‌های ایران

دومین ایستگاه این بازدید مجتمع چاپ نقشینه بود، این مجموعه از سال ۱۳۷۸ به‌عنوان مجری و مشاور امور چاپ و تبلیغات کار خود را آغاز کرد. مجتمع چاپ نقشینه که در حوزه تولید سررسید و بازار نشر فعال است، به اربیل عراق و افغانستان مستمر، صادرات دارد و انجام همه امور چاپ و صحافی لیتوگرافی را انجام می‌دهد.

هیئت عراقی در بازدید از این چاپخانه در روند تولید و چاپ کتاب‌ها قرار گرفتند و فرصت‌های همکاری دو جانبه را در حوزه انتشار انواع کتاب بررسی کردند. حسین صادقیان، مدیرعامل این مجموعه با اشاره به انجام صفر تا صد تولید کتاب در نقشینه، عنوان کرد: «هزینه‌های تولید کتاب در ایران بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از سایر کشورها، حتی کشورهای همسایه است و امکانی وجود دارد تا انواع کتاب با کاغذ و مرکب‌ها، چاپ شود.»

در این زمینه سعید کلاری، فعال صنعت چاپ که در این بازدید حضور داشت، با بیان اینکه سه ماه است، رایزنی برای حضور هیئت عراقی انجام شده است، گفت: «هدف، ایجاد ارتباط و بازاریابی برای چاپخانه‌های داخلی است، با توجه به ظرفیت تولیدات چاپی در کشور تلاش داریم بتوانیم فرصت‌های تجاری متنوع و گسترده‌ای را برای چاپخانه‌داران ایرانی فراهم کنیم. بخش زیادی از بازار چاپ و نشر عراق اکنون در ترکیه است؛ در تکاپو هستیم تا آن را به سمت بازار ایران سوق دهیم.»

وی ادامه داد: «این اقدام با حمایت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ انجام شده و هدف اصلی حضور مستمر و همه‌جانبه صنعت چاپ ایران در بازار عراق به‌ویژه در حوزه نشر و بسته‌بندی است؛ به دنبال این هستیم تا ارتباطی ایجاد شود تا به توسعه ظرفیت بازار چاپی کمک کند.»

ناشران عراقی؛ مشتری‌های بالقوه چاپخانه‌های ایران

هیئت عراقی در ایستگاه سوم، به شرکت صنایع «چاپ مادرول» رفت. تولید بسته‌بندی‌های دارویی برای شرکت‌های داروسازی عراق هدف اصلی این بازدید بود، این مجموعه با بیش از ۱۶ سال تجربه، از سال ۱۳۸۷ با یک ماشین چاپ ۶ رنگ و ماشین‌های تکمیلی دایکات و برش کار خودرا آغاز کرد و به مرور زمان با افزودن ماشین‌های جدید توانست در بازار لیبل ایران پیشرفت کند. این مجموعه به دستگاه چاپ gallus ecs ساخت آلمان که مجهزترین ماشین چاپ لیبل مجهز است. مادرول سه سال در جشنواره پانزدهم و شانزدهم و هجدهم صنعت چاپ کشور، چاپ مادرول موفق به کسب سیمرغ چاپ و دیپلم افتخار به‌عنوان برترین تولیدکننده لیبل کشور شناخته شد.

حسین احمدی در این بازدید با اشاره به آخرین فناوری‌های مادرول، گفت: لیبل شناسنامه و لباس هر کالایی است، با استفاده از آخرین استانداردهای جهانی در این بخش، فعال هستیم و بخش چاپ با استفاده از ماشین‌های مجهز روز دنیا در کنار اپراتورهای باتجربه و آموزش‌دیده، امکان چاپ بهترین کیفیت روز را فراهم کرده است.»

در ادامه نیز قاسم فتلاوی، مدیر بازرگانی انتشارات نوری و معاون اداری دانشکده پزشکی و دارویی نجف از مذاکره با شرکت‌های داروسازی خبر داد و با تایید کیفیت تولید لیبل در این مجموعه، بر ضرورت همکاری مستمر تاکید کرد.

ناشران عراقی؛ مشتری‌های بالقوه چاپخانه‌های ایران

مجتمع چاپ و بسته‌بندی هودیس، ایستگاه چهارم و پایانی این بازدید در جاده مخصوص کرج بود. بهره‌مندی از ماشین رولند ۵ رنگ، ماشین رولند ۵ رنگ، دو دستگاه لترپرس، سه خط جعبه چسبان، دستگاه سلفون کشی حرارتی، دستگاه یووی، دستگاه بروشور تا کن فولد مستر سوئیسی، دستگاه لاک هیکسیل و.. برخی از ماشین‌آلات ناوگان این مجموعه است. در غیاب هومن محمدی، مدیرعامل این مجموعه، آرش نیکدست مدیر بازرگانی هودیس میزبان مهمانان بود و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات هودیس را به هیئت عراقی معرفی کرد و تمرکز و توجه به کیفیت را ویژگی اصلی و مثبت این مجموعه با استفاده از مرغوب‌ترین مواد اولیه دانست.

در ادامه نیز بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ در نشستی با مدیران این مجموعه با تاکید بر ایجاد روابط اقتصادی میان دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق، گفت: «تجربه نشان داده که ایجاد روابط تجاری و اقتصادی موجب استحکان روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. باید تلاش کنیم به کمک یکدیگر از مسیر سخت اقتصادی با استفاده از ارتباطات اقتصادی عبور کنیم.»

وی در سخنانی با اشاره به آمادگی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، افزود: «در این زمینه اتحادیه آمادگی دارد تا شرایط اجرایی این همکاری به نحوی باشد که در زمینه مسائل اجرایی و ارتباطات اقتصادی کمترین مشکل وجود داشته باشد تا روابط تجاری دو کشور به‌خصوص در صنعت چاپ طولانی مدت و مستحکم باشد.»

همچنین در پایان، عابدین درباره توسعه روابط کاری و تجاری و زمینه‌های همکاری ایران و عراق، بر استمرار ارتباط دو سویه فعالان حوزه چاپ و نشر دو کشور تأکید کرد و اعضای هیئت عراقی نیز در پایان این دیدار بر جمع‌بندی این بازدیدها و عقد قراردادهای کاری در آینده نزدیک تاکید کردند و قرار شد به زودی تفاهم‌نامه‌های همکاری دو جانبه به امضا برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها